Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Kan ik een onbelaste kostenvergoeding doorbetalen bij ziekte?
Ook onder de werkkostenregeling kunt u gebruik maken van vaste kostenvergoedingen. Maar kunt u die ook doorbetalen als de werknemer tijdelijk geen kosten maakt, zoals bij ziekte? En onder welke voorwaarden?
Een vaste kostenvergoeding vermindert de administratieve rompslomp voor ondernemers. Er gelden echter wel voorwaarden, om misbruik te voorkomen. Waar moet u op letten?
U moet een vaste kostenvergoeding specificeren, zodat duidelijk is voor welke kosten welke vergoeding wordt betaald. Bovendien moet u vooraf een onderzoek doen naar de werkelijke omvang van de kosten, zodat deze ongeveer overeenkomen met de betaalde vergoeding.
Tip: Dit hoeft niet als u vóórdat u de werkkostenregeling toepaste al een vaste kostenvergoeding betaalde en de omstandigheden ongewijzigd zijn gebleven.
Let op! Als intermediaire kosten en vrijgestelde loonbestanddelen onderdeel uitmaken van de kostenvergoeding, komt dit deel van de vergoeding niet ten laste van de vrije ruimte. Belaste loonbestanddelen kunt u hierin wel onderbrengen.
Maakt een werknemer tijdelijk geen kosten, bijvoorbeeld wegens ziekte, dan kunt u de kostenvergoeding tijdelijk toch blijven uitbetalen, ook het onbelaste deel. U kunt de vergoeding blijven uitbetalen in de maand waarin de werknemer ziek wordt en in de erop volgende maand. Daarna zet u het onbelaste deel van de vergoeding stop. Doet u dit niet, dan is dit deel ook belast. U mag de onbelaste kostenvergoeding pas weer uitbetalen vanaf de maand nádat de werknemer weer aan het werk is gegaan.
Voorbeeld: Uw werknemer wordt op 5 maart ziek en hervat het werk weer op 23 september. U mag de kostenvergoeding blijven betalen tot 1 mei en weer vanaf 1 oktober.
Let op! Alleen als bepaalde kosten doorlopen tijdens ziekte, zoals abonnementen op een vaktijdschrift, mag u dit deel van de onbelaste kostenvergoeding blijven betalen tijdens ziekte.
Heeft u vragen over dit onderwerp, neem dan contact met ons op.
Actueel
Zelfstandig afschrijven op zonnepanelen of niet?
Doorwerken na AOW-leeftijd: dit moet je weten over de aangifte loonheffingen
Bedrijfsoverdracht IB-onderneming: dit moet je fiscaal vooraf regelen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Steeds meer ondernemers en organisaties investeren in zonnepanelen. Goed voor milieu én de energierekening. Maar mag je de kosten van zonnepanelen nou wel of niet zelfstandig afschrijven? Het antwoord hangt af van hoe de installatie wordt aangemerkt voor de belasting: als zelfstandig bedrijfsmiddel of als onderdeel van het gebouw. Dat zit zo. Wat zijn de […]
Veel werkgevers weten dat je periodiek* een PAGO moet aanbieden. Dat staat immers gewoon in de Arbowet. Maar wat betekent dat precies? En hoe haal je er als werkgever ook echt voordeel uit? In dit blog neem ik je mee in wat een PAGO (en PMO) is, hoe je het organiseert en wat het je […]
Wat verandert er in de aangifte loonheffingen wanneer een werknemer de AOW-leeftijd bereikt? Die vraag is relevant voor werkgevers die te maken hebben met werknemers die doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd. Vanaf dat moment gelden er andere regels voor de verzekeringsindicaties én de inkomstenverhouding (IKV). Verzekeringsplicht wijzigt per AOW-leeftijd Een werknemer die op 15 juni […]
Wat als je functieprofielen niet meer helpen bij de ontwikkeling van je mensen? Grote kans dat dat al zo is. Want traditionele functieprofielen verouderen sneller dan ooit. Ze sluiten vaak niet meer aan op wat medewerkers écht nodig hebben om te groeien. En ze geven geen antwoord op vragen als: Waar kan ik naartoe groeien? […]
Bij de bedrijfsoverdracht van een IB-onderneming komt het een en ander kijken. Je moet keuzes maken over bijvoorbeeld nu of later belasting betalen, checken of er een desinvesteringsbijtelling is, nagaan wat je me vrijgekomen reserves wilt en kunt, enzovoort.. Een verkeerde keuze kan je geld kosten of je opvolger in een lastige positie brengen. Ontdek […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk