Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / NOW vervangt regeling werktijdverkorting, zet uw personeel effectief in!
De regeling rondom werktijdverkorting vervalt per direct. Op basis van omzetverlies kunt u een Noodregeling Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) aanvragen. Deze tegemoetkoming is in het leven geroepen om personeelskosten te kunnen dekken en (vaste én flexibele) medewerkers zo doende in dienst te kunnen houden. Hiermee komt de voorgaande regeling rondom werktijdverkorting en verbruik van ww-rechten te vervallen. Aanvragen die ingediend zijn – en nog niet afgehandeld – worden omgezet. De regeling wordt nog nader uitgewerkt, de komende dagen houden wij u op de hoogte.
In de nieuwe regeling is dus omzetdaling leidend, daarbij wordt gerekend vanaf peildatum 1 maart.
Het is geen voorwaarde voor de NOW regeling dat medewerkers (gedeeltelijk) het werk moeten neerleggen. Dit betekent dat u uw medewerkers kunt inzetten voor ontwikkeling, achterstallige werkzaamheden, enzovoort mét behoud van financiële compensatie voor de door u gedorven en te derven omzet. Houd er hierbij wel rekening mee dat u zich dient te houden aan de door de RIVM geadviseerde richtlijnen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er bijvoorbeeld alsnog te veel mensen in één ruimte samen komen.
Handig om te weten: deze nieuwe regeling neemt de noodzaak weg gewerkte uren te verantwoorden. Voor uw organisatie leidt dit mogelijk tot een verlaging van de administratieve lasten.
Lees meer actuele berichten van onze Corona Helpdesk | schrijf u in voor onze Corona nieuwsbrief
DISCLAIMERIn dit nieuwsbericht verstrekt SKN algemene informatie gebaseerd op de ons thans bekende informatie en de thans geldende wet- en regelgeving. Voor zover dit nieuwsbericht juridische informatie verstrekt, beoogt SKN niet om juridisch advies te verlenen voor uw concrete situatie. De inhoud van dit nieuwsbericht is door SKN met zorg samengesteld mede op basis van door derden verstrekte informatie. SKN aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheid of onvolledigheid van de verstrekte informatie, daar iedere situatie uniek is.
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk