Verandering biedt kansen
Home / Blogs / NOW-verklaringen: halen we het op tijd?
Hebben accountants het té druk? Die vraag wordt mij regelmatig gesteld naar aanleiding van berichten in de media. Aan de ene kant wil ik volmondig ‘Ja!’ roepen, maar dat antwoord dekt de lading niet helemaal.
“Accountants vrezen controle NOW niet op tijd te halen”, “Accountants lopen vast bij controle NOW”, “Accountants kunnen 12 miljard NOW-subsidies niet (op tijd) controleren”. Zomaar wat koppen in de media de laatste tijd. Het is wel duidelijk dat onze branche de noodklok luidt, want inderdaad, de NOW- en TVL-controles die op ons bordje terecht zijn gekomen brengen een enorme bak aan werk met zich mee. Maar wat ik belangrijk vind om duidelijk te benadrukken: we hebben het nooit té druk om onze klanten te helpen.
Dat is namelijk een gevolg van dit soort berichten: ondernemers voelen zich bezwaard om ons accountants te bellen, ze stellen hun vraagstukken uit. En dat is absoluut niet de bedoeling. We maken altijd tijd voor onze klanten, horen graag wat er speelt of waar ze tegen aan lopen en stellen dan samen prioriteiten. Want hoe druk we ook zijn met de NOW- en TVL-verklaringen, het is belangrijk om ook de ‘normale’ bedrijfsvoering door te laten gaan, zo voorkomen we problemen achteraf.
Zijn de koppen in de media dan zwaar overdreven? Nee, dat zijn ze helaas niet. Veel coronasteunmaatregelen zijn aan het begin van de coronacrisis heel snel opgezet om ondernemers zo snel mogelijk te kunnen helpen. Heel mooi natuurlijk, maar dat maakt dat details (hoe om te gaan in specifieke situaties) veelal ontbreken. De protocollen zijn heel algemeen opgesteld. Op sommige vlakken kunnen de eisen hierin streng, maar rechtvaardig, zijn. In de theorie is hier goed mee te werken, maar de praktijk sluit meestal niet naadloos aan bij de theorie.
Vanuit de overheid en onze branchevereniging zijn diverse webinars georganiseerd, maar ook daarin komen de vele uitzonderingen niet aan bod. Iedere organisatie is uniek, dus er zijn veel specifieke gevallen. Het controleprotocol houdt daar geen rekening mee en zelfs de overheid kan hierin niet altijd duidelijkheid geven. Dat maakt dat iedere verklaring op zichzelf staat en dus veel tijd kost.
Binnen onze organisatie was al vrij snel de corona helpdesk geboren: een groep collega’s die zich gespecialiseerd hebben in alle steunmaatregelen. Zij zorgen voor kennisdeling naar klanten, maar ook intern. En die structuur helpt enorm bij het efficiënt werken. Niet gek dus, dat hieruit voortvloeiend het NOW-controleteam is ontstaan: een projectteam van 7 collega’s gespecialiseerd in de NOW- en TVL-verklaringen.
En met dit team, waar ik onderdeel van ben, zorgen we dat al onze collega’s zo veel mogelijk op dezelfde, efficiënte manier de NOW- en TVL-verklaringen voor al onze klanten kunnen verzorgen. Op zo’n moment is het zeker een voorrecht om bij Stolwijk Kennisnetwerk te mogen werken, waar het mogelijk is om zo’n projectteam op te richten en tijd te kunnen maken om je collega’s te helpen.
Deze hele coronaperiode is een vreemde tijd. Daarbij zorgen ook de in het leven geroepen steunmaatregelen voor vreemde situaties in de praktijk. Zo zijn er ondernemers die geld ontvangen hebben van de overheid en er ook recht op hebben, maar het niet willen omdat ze het niet nodig hebben. Super netjes natuurlijk, maar hoe bizar dat de regelgeving het onmogelijk maakt om het terug te betalen. Dat is bijna niet uit te leggen.
Andersom blijft dat ook een punt van aandacht: bedrijven die geld ontvangen hebben, maar het eigenlijk niet echt nodig hebben. Het is goed dat er strenge eisen zijn gesteld om misbruik van de regeling te voorkomen. Vanuit dit oogpunt zijn de strenge eisen dan wel weer begrijpelijk. Klanten vragen dan ook vaak naar mijn mening over het aanvragen van steun in dit soort situaties, waarop ik hen de vraag stel: “het is maatschappelijk geld en het kan achteraf flinke discussies opleveren, wil je daar dan gebruik van maken?”
Binnen Stolwijk Kennisnetwerk loopt het proces goed, in veel gevallen is het nog slechts een kwestie van de laatste puntjes op de spreekwoordelijke “i” zetten. Het helpt ook enorm mee dat onze klanten ons tijdig laten weten welke steun ze aangevraagd hebben en waar wij ze mee kunnen helpen. Daarmee kunnen we een goede planning maken mét ruimte voor onvoorziene zaken, want die zijn er altijd. Ik ben er dan ook van overtuigd dat het helemaal goed gaat komen met de NOW-verklaringen.
En weet je wat ik persoonlijk mooi vind aan deze roerige, bizarre tijd? We staan zo dicht bij onze klant, we luisteren, adviseren en ondersteunen waar kan en zo ontstaan de mooiste samenwerkingen.
Dus ben je als klant nog bezig met een verzoek voor de vaststelling van de NOW of TVL en heb je een verklaring nodig of spelen er andere vraagstukken? Bel of mail me gerust, ik maak altijd tijd voor je.
Koen Jansen RA MSc EMA, relatiebeheerder controle E k.jansen@stolwijkkelderman.nl T 06 8360 1840
Actueel
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Je eenmanszaak omzetten naar een bv – Wel of niet interessant?
Btw-herziening: Wat kun je wanneer wel/niet in aftrek brengen en wat verandert?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk