Verandering biedt kansen
Home / Blogs / NOW-verklaringen: halen we het op tijd?
Hebben accountants het té druk? Die vraag wordt mij regelmatig gesteld naar aanleiding van berichten in de media. Aan de ene kant wil ik volmondig ‘Ja!’ roepen, maar dat antwoord dekt de lading niet helemaal.
“Accountants vrezen controle NOW niet op tijd te halen”, “Accountants lopen vast bij controle NOW”, “Accountants kunnen 12 miljard NOW-subsidies niet (op tijd) controleren”. Zomaar wat koppen in de media de laatste tijd. Het is wel duidelijk dat onze branche de noodklok luidt, want inderdaad, de NOW- en TVL-controles die op ons bordje terecht zijn gekomen brengen een enorme bak aan werk met zich mee. Maar wat ik belangrijk vind om duidelijk te benadrukken: we hebben het nooit té druk om onze klanten te helpen.
Dat is namelijk een gevolg van dit soort berichten: ondernemers voelen zich bezwaard om ons accountants te bellen, ze stellen hun vraagstukken uit. En dat is absoluut niet de bedoeling. We maken altijd tijd voor onze klanten, horen graag wat er speelt of waar ze tegen aan lopen en stellen dan samen prioriteiten. Want hoe druk we ook zijn met de NOW- en TVL-verklaringen, het is belangrijk om ook de ‘normale’ bedrijfsvoering door te laten gaan, zo voorkomen we problemen achteraf.
Zijn de koppen in de media dan zwaar overdreven? Nee, dat zijn ze helaas niet. Veel coronasteunmaatregelen zijn aan het begin van de coronacrisis heel snel opgezet om ondernemers zo snel mogelijk te kunnen helpen. Heel mooi natuurlijk, maar dat maakt dat details (hoe om te gaan in specifieke situaties) veelal ontbreken. De protocollen zijn heel algemeen opgesteld. Op sommige vlakken kunnen de eisen hierin streng, maar rechtvaardig, zijn. In de theorie is hier goed mee te werken, maar de praktijk sluit meestal niet naadloos aan bij de theorie.
Vanuit de overheid en onze branchevereniging zijn diverse webinars georganiseerd, maar ook daarin komen de vele uitzonderingen niet aan bod. Iedere organisatie is uniek, dus er zijn veel specifieke gevallen. Het controleprotocol houdt daar geen rekening mee en zelfs de overheid kan hierin niet altijd duidelijkheid geven. Dat maakt dat iedere verklaring op zichzelf staat en dus veel tijd kost.
Binnen onze organisatie was al vrij snel de corona helpdesk geboren: een groep collega’s die zich gespecialiseerd hebben in alle steunmaatregelen. Zij zorgen voor kennisdeling naar klanten, maar ook intern. En die structuur helpt enorm bij het efficiënt werken. Niet gek dus, dat hieruit voortvloeiend het NOW-controleteam is ontstaan: een projectteam van 7 collega’s gespecialiseerd in de NOW- en TVL-verklaringen.
En met dit team, waar ik onderdeel van ben, zorgen we dat al onze collega’s zo veel mogelijk op dezelfde, efficiënte manier de NOW- en TVL-verklaringen voor al onze klanten kunnen verzorgen. Op zo’n moment is het zeker een voorrecht om bij Stolwijk Kennisnetwerk te mogen werken, waar het mogelijk is om zo’n projectteam op te richten en tijd te kunnen maken om je collega’s te helpen.
Deze hele coronaperiode is een vreemde tijd. Daarbij zorgen ook de in het leven geroepen steunmaatregelen voor vreemde situaties in de praktijk. Zo zijn er ondernemers die geld ontvangen hebben van de overheid en er ook recht op hebben, maar het niet willen omdat ze het niet nodig hebben. Super netjes natuurlijk, maar hoe bizar dat de regelgeving het onmogelijk maakt om het terug te betalen. Dat is bijna niet uit te leggen.
Andersom blijft dat ook een punt van aandacht: bedrijven die geld ontvangen hebben, maar het eigenlijk niet echt nodig hebben. Het is goed dat er strenge eisen zijn gesteld om misbruik van de regeling te voorkomen. Vanuit dit oogpunt zijn de strenge eisen dan wel weer begrijpelijk. Klanten vragen dan ook vaak naar mijn mening over het aanvragen van steun in dit soort situaties, waarop ik hen de vraag stel: “het is maatschappelijk geld en het kan achteraf flinke discussies opleveren, wil je daar dan gebruik van maken?”
Binnen Stolwijk Kennisnetwerk loopt het proces goed, in veel gevallen is het nog slechts een kwestie van de laatste puntjes op de spreekwoordelijke “i” zetten. Het helpt ook enorm mee dat onze klanten ons tijdig laten weten welke steun ze aangevraagd hebben en waar wij ze mee kunnen helpen. Daarmee kunnen we een goede planning maken mét ruimte voor onvoorziene zaken, want die zijn er altijd. Ik ben er dan ook van overtuigd dat het helemaal goed gaat komen met de NOW-verklaringen.
En weet je wat ik persoonlijk mooi vind aan deze roerige, bizarre tijd? We staan zo dicht bij onze klant, we luisteren, adviseren en ondersteunen waar kan en zo ontstaan de mooiste samenwerkingen.
Dus ben je als klant nog bezig met een verzoek voor de vaststelling van de NOW of TVL en heb je een verklaring nodig of spelen er andere vraagstukken? Bel of mail me gerust, ik maak altijd tijd voor je.
Koen Jansen RA MSc EMA, relatiebeheerder controle E k.jansen@stolwijkkelderman.nl T 06 8360 1840
Actueel
Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Loonadministratie 2024-2025: bereid je voor op de jaarwisseling
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk