Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Vanaf 2015 wordt een nieuwe werkwijze ingevoerd voor voorlopige teruggaven. Nu zijn voorlopige teruggaven nog vaak gebaseerd op historische gegevens. In de toekomst dienen de gegevens uit de laatste definitieve aanslag als basis. Het is de bedoeling dat met deze nieuwe werkwijze het aantal terugbetalingen van een voorlopige teruggaaf zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Wanneer u verwacht over een belastingjaar geld terug te krijgen, bijvoorbeeld omdat u hypotheekrente in aftrek kunt brengen, dan kunt u de Belastingdienst vragen om een voorlopige aanslag (teruggaaf). U hoeft dan niet te wachten tot het belastingjaar voorbij is alvorens u belasting terugkrijgt. Een dergelijke voorlopige aanslag met een terug te geven bedrag, ook wel voorlopige teruggaaf genoemd, hoeft maar één keer te worden aangevraagd. De Belastingdienst verstuurt vervolgens automatisch ieder jaar een nieuwe voorlopige teruggaaf.
De voorlopige teruggaaf is dus gebaseerd op historische gegevens. Zolang de Belastingdienst geen grote verschillen constateert tussen de voorlopige en de definitieve aanslag of wanneer iemand niet uit eigen beweging wijzigingen doorgeeft, blijft dit proces voortduren. Uiteindelijk moet dan bij een definitieve aanslag over een belastingjaar het teveel aan ontvangen belastinggeld alsnog worden terugbetaald.
Het is altijd verstandig om bij wijzigingen een voorlopige aanslag tijdig aan te passen. Zo voorkomt u dat u onnodig belastingrente moet betalen.
Om het aantal terugbetalingen te beperken wordt met ingang van 2015 een nieuwe werkwijze ingevoerd. De voorlopige teruggaaf 2015 zal worden opgelegd op basis van de gegevens uit de definitieve aanslag 2013, die in 2014 wordt opgelegd. Hierdoor sluit de voorlopige teruggaaf beter aan bij de definitieve aanslag en zal het aantal terugbetalingen van teveel ontvangen belastinggeld een stuk minder worden.
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk