Skip to main content
24 april 2024

Nieuwe EU-richtlijn voor betere bescherming tegen greenwashing

Vanaf medio 2026 geldt de nieuwe EU-richtlijn Empowering the Consumer for the Green Transition. Deze moet zorgen voor betere consumentenbescherming tegen greenwashing en consumenten concretere duurzaamheidsinformatie geven over producten en diensten. Nu vindt er nog regelmatig misleiding plaats met onvoldoende onderbouwde claims zoals ‘groen’ of ‘milieubewust’.

Tegen greenwashing: Alleen milieuclaim met keurmerk

De nieuwe EU-richtlijn Empowering the Consumer for the Green Transition verbiedt te algemene beweringen voor duurzame producten of diensten. Denk aan termen zoals ‘milieuvriendelijk’, ‘milieubewust’, ‘groen’, ‘natuurvriendelijk’, ‘ecologisch’, ‘klimaatvriendelijk’ of andere niet onderbouwde vermeldingen. Ze wekken een milieuvriendelijk indruk, maar bewijs ontbreekt.

Bedrijven mogen voortaan pas een milieuclaim als ‘natuurvriendelijk’ doen, wanneer zij een keurmerk dragen dat aan Europese of nationale standaarden voldoet. Het EU-ecolabel (voor onder andere textiel en elektronica) is daar een voorbeeld van.

Keurmerk via onafhankelijke partij of overheid

Ook worden er in de strijd tegen greenwashing regels ingevoerd voor het algemene gebruik van keurmerken. Zo mogen bedrijven niet langer een duurzaamheidskeurmerk weergeven wanneer dat niet door een onafhankelijke partij is gecertificeerd of door een overheidsinstantie (zoals het EU-ecolabel) is ingesteld.

Strengere eisen aan beweringen CO2-compensatie

Verder worden er strengere eisen gesteld aan beweringen over CO2-compensatie. De nieuwe regelgeving verbiedt bedrijven om te beweren dat een product dankzij de compensatie van broeikasgasemissies een neutraal, verminderd of positief milieueffect heeft. Dit veronderstelt namelijk ten onrechte dat de productie geen klimaatimpact had.

Bedrijven mogen nog wel adverteren over hun klimaatprojecten (inclusief CO2-compensatie). In die gevallen moeten zij echter inzichtelijk maken welk aandeel van het totaal aan bedrijfsemissies gecompenseerd wordt door dergelijke projecten.

Informatie over reparatie, updates en garantie

De nieuwe richtlijn verplicht verkopers verder om consumenten te informeren over onder meer de mogelijkheden tot reparatie en de minimumperiode waarin de producent of aanbieder software-updates ter beschikking stelt. Dit op grond van de door de producent beschikbaar gestelde gegevens hierover. Ook moeten verkopers consumenten op een eenduidige manier informeren over wettelijke garantierechten en commerciële garantie.

Bron: Accountancy Vanmorgen

Terug

Nog niet uitgelezen?