Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Nieuwe EU-richtlijn voor betere bescherming tegen greenwashing
Vanaf medio 2026 geldt de nieuwe EU-richtlijn Empowering the Consumer for the Green Transition. Deze moet zorgen voor betere consumentenbescherming tegen greenwashing en consumenten concretere duurzaamheidsinformatie geven over producten en diensten. Nu vindt er nog regelmatig misleiding plaats met onvoldoende onderbouwde claims zoals ‘groen’ of ‘milieubewust’.
De nieuwe EU-richtlijn Empowering the Consumer for the Green Transition verbiedt te algemene beweringen voor duurzame producten of diensten. Denk aan termen zoals ‘milieuvriendelijk’, ‘milieubewust’, ‘groen’, ‘natuurvriendelijk’, ‘ecologisch’, ‘klimaatvriendelijk’ of andere niet onderbouwde vermeldingen. Ze wekken een milieuvriendelijk indruk, maar bewijs ontbreekt.
Bedrijven mogen voortaan pas een milieuclaim als ‘natuurvriendelijk’ doen, wanneer zij een keurmerk dragen dat aan Europese of nationale standaarden voldoet. Het EU-ecolabel (voor onder andere textiel en elektronica) is daar een voorbeeld van.
Ook worden er in de strijd tegen greenwashing regels ingevoerd voor het algemene gebruik van keurmerken. Zo mogen bedrijven niet langer een duurzaamheidskeurmerk weergeven wanneer dat niet door een onafhankelijke partij is gecertificeerd of door een overheidsinstantie (zoals het EU-ecolabel) is ingesteld.
Verder worden er strengere eisen gesteld aan beweringen over CO2-compensatie. De nieuwe regelgeving verbiedt bedrijven om te beweren dat een product dankzij de compensatie van broeikasgasemissies een neutraal, verminderd of positief milieueffect heeft. Dit veronderstelt namelijk ten onrechte dat de productie geen klimaatimpact had.
Bedrijven mogen nog wel adverteren over hun klimaatprojecten (inclusief CO2-compensatie). In die gevallen moeten zij echter inzichtelijk maken welk aandeel van het totaal aan bedrijfsemissies gecompenseerd wordt door dergelijke projecten.
De nieuwe richtlijn verplicht verkopers verder om consumenten te informeren over onder meer de mogelijkheden tot reparatie en de minimumperiode waarin de producent of aanbieder software-updates ter beschikking stelt. Dit op grond van de door de producent beschikbaar gestelde gegevens hierover. Ook moeten verkopers consumenten op een eenduidige manier informeren over wettelijke garantierechten en commerciële garantie.
Bron: Accountancy Vanmorgen
Actueel
Ook gericht vrijgestelde thuiswerkvergoeding voor dga?
Zo voorkom je belastingrente voor aanslagen 2024
Wetsvoorstel opheffing verpandingsverboden aangenomen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Wat zijn sleutelposities in jouw organisatie? ‘Sales’ en ‘productie’ zijn veelgehoorde werkgeversantwoorden op die vraag. Maar dan doe je volgens Matthijs Koppelaar, Manager Salaris & Advies bij Vitacon Luteijn, een hele belangrijke groep tekort: de salarisprofessionals. Want denk je even in, wat gebeurt er als lonen niet goed worden verwerkt en wet- en regelgeving niet […]
Als we het hebben over een dga, zijn er dan voorwaarden voor de aard van werkzaamheden die hij moet verrichten voor een thuiswerkvergoeding? Telt ‘gebruikelijk in de branche’ zoals dat ook geldt voor de werkkostenregeling (WKR)? Vraag: Is het thuis zakelijke mail lezen voldoende voor een gericht vrijgestelde thuiswerkvergoeding? Antwoord: Wel of geen gerichte vrijstelling? […]
Dien op tijd je belastingaangifte in of vraag nu een voorlopige aanslag aan. Hiermee voorkom je dat je belastingrente moet betalen. Deze rente is per 1 januari 2025 verlaagd naar 9% voor vennootschapsbelasting en naar 6,5% voor overige belastingen zoals inkomstenbelasting. 1 mei is de eerstvolgende deadline. Wanneer betaal je belastingrente? De Belastingdienst brengt je […]
Na de Tweede Kamer heeft nu ook de Eerste Kamer ingestemd met het Wetsvoorstel opheffing verpandingsverboden. FAAM, branchevereniging van factoringaanbieders, noemt het een positieve ontwikkeling. Want zo stelt ze: hierdoor krijgen Nederlandse (mkb-)ondernemingen toegang tot extra kredietruimte, wat in staat stelt om verder te investeren en groeien. Veel grote marktpartijen (afnemers) hanteren nu nog verpandingsverboden […]
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk