Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Nieuwe EU-richtlijn voor betere bescherming tegen greenwashing
Vanaf medio 2026 geldt de nieuwe EU-richtlijn Empowering the Consumer for the Green Transition. Deze moet zorgen voor betere consumentenbescherming tegen greenwashing en consumenten concretere duurzaamheidsinformatie geven over producten en diensten. Nu vindt er nog regelmatig misleiding plaats met onvoldoende onderbouwde claims zoals ‘groen’ of ‘milieubewust’.
De nieuwe EU-richtlijn Empowering the Consumer for the Green Transition verbiedt te algemene beweringen voor duurzame producten of diensten. Denk aan termen zoals ‘milieuvriendelijk’, ‘milieubewust’, ‘groen’, ‘natuurvriendelijk’, ‘ecologisch’, ‘klimaatvriendelijk’ of andere niet onderbouwde vermeldingen. Ze wekken een milieuvriendelijk indruk, maar bewijs ontbreekt.
Bedrijven mogen voortaan pas een milieuclaim als ‘natuurvriendelijk’ doen, wanneer zij een keurmerk dragen dat aan Europese of nationale standaarden voldoet. Het EU-ecolabel (voor onder andere textiel en elektronica) is daar een voorbeeld van.
Ook worden er in de strijd tegen greenwashing regels ingevoerd voor het algemene gebruik van keurmerken. Zo mogen bedrijven niet langer een duurzaamheidskeurmerk weergeven wanneer dat niet door een onafhankelijke partij is gecertificeerd of door een overheidsinstantie (zoals het EU-ecolabel) is ingesteld.
Verder worden er strengere eisen gesteld aan beweringen over CO2-compensatie. De nieuwe regelgeving verbiedt bedrijven om te beweren dat een product dankzij de compensatie van broeikasgasemissies een neutraal, verminderd of positief milieueffect heeft. Dit veronderstelt namelijk ten onrechte dat de productie geen klimaatimpact had.
Bedrijven mogen nog wel adverteren over hun klimaatprojecten (inclusief CO2-compensatie). In die gevallen moeten zij echter inzichtelijk maken welk aandeel van het totaal aan bedrijfsemissies gecompenseerd wordt door dergelijke projecten.
De nieuwe richtlijn verplicht verkopers verder om consumenten te informeren over onder meer de mogelijkheden tot reparatie en de minimumperiode waarin de producent of aanbieder software-updates ter beschikking stelt. Dit op grond van de door de producent beschikbaar gestelde gegevens hierover. Ook moeten verkopers consumenten op een eenduidige manier informeren over wettelijke garantierechten en commerciële garantie.
Bron: Accountancy Vanmorgen
Actueel
Diana Aalderink viert 25 jaar bij Stolwijk Kelderman
Stolwijk Kelderman aangesloten bij MSI Global Alliance
Ook gericht vrijgestelde thuiswerkvergoeding voor dga?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het podium vragen past niet bij Diana Aalderink, bestuurder en aandeelhouder van Stolwijk Kelderman (SK) en Stolwijk Kennisnetwerk (SKN). Sommige gelegenheden – zoals een 25-jarig werkjubileum – vragen volgens collega’s echter om welverdiende aandacht. Dus vierden we Diana’s jubileum op 27 maart 2025 met familie en alle collega’s in theater Amphion in Doetinchem. Inclusief een […]
Per 1 maart 2025 heeft Stolwijk Kelderman (SK) zich aangesloten bij MSI Global Alliance, een toonaangevend internationaal netwerk van onafhankelijke kantoren voor accountancy en fiscaal en juridisch advies. Fiscalist Jeffrey Kemperman en accountant Jos Klein Haneveld zijn nauw betrokken bij de internationale samenwerking. Beide zien de aansluiting als een sterke extra mogelijkheid om klanten op […]
Waar begin ik? Die vraag krijgen we met regelmaat van ondernemers die weten dat ze een Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) moeten hebben, maar niet goed weten hoe ze dit praktisch aanpakken. Sommigen zien het als een verplichte checklist waar ze vooral “aan moeten voldoen.” Anderen zien het belang wel, maar weten niet hoe ze zorgen […]
HR-specialist Anneke werkte tot eind vorig jaar als HR-businesspartner aan werkgeverszijde. Nu gaat ze bij ons haar kennis en ervaring voor tal van werkgevers inzetten als interim HR-adviseur. Anneke vertelt hoe dat in de praktijk werkt en wat de voordelen zijn voor ondernemers en werkgevers. Door Anneke van Huët, HR-consultant Waarvoor kunnen werkgevers jou inschakelen? […]
Organisaties veranderen continu. Door technologische innovaties, personeelstekorten en veranderende klantverwachtingen moeten bedrijven ook wel. En waar leiders vaak vooruit kijken, blijft echte verandering uit zonder een lerende organisatie. Actief leren en ‘afleren’, initiatief en flexibiliteit zijn daarom de belangrijkste vaardigheden van dit moment. Toch blijkt verandering in de praktijk lastig. Hoe zorg je ervoor dat […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk