Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Na vakantie in quarantaine: wie betaalt het loon door?
Het vakantieseizoen staat weer voor de deur. Gaat uw medewerker met vakantie naar een land met code geel? Wat betekent het dan als deze medewerker tijdens de vakantie ziek wordt of in quarantaine moet?
De zogenoemde ‘gele landen’ zijn landen waar min of meer dezelfde besmettingsrisico’s als in Nederland gelden. Ook de lokale regels voor het houden van voldoende afstand, handhygiëne en het dragen van mondkapjes zijn vergelijkbaar. Het gaat dan bijvoorbeeld om de landen Duitsland, Frankrijk en Italië.
Wordt uw medewerker ziek tijdens een verblijf in een geel land? Dan meldt hij zich ziek en is sprake van ziekteverlof, waarvoor een loondoorbetalingsverplichting bij ziekte geldt. Het maakt overigens niet uit of hij gewoon ziek is of Corona krijgt.
De overheid gaat geen mensen meer repatriëren vanwege corona. Als iemand het risico neemt om naar een regio te gaan met code geel, is dat voor eigen risico. Het is ook van belang om de polisvoorwaarden van de zorgverzekering te checken om te kijken wat er vergoed wordt.
Is er sprake van een “oranje land”, zoals Zweden, dan geeft het land zelf aan dat Nederlandse toeristen (nog) niet welkom zijn of de Nederlandse overheid geeft aan dat het risico op een besmetting met het coronavirus in dat land nog groter is dan in Nederland. Vakantiereizen naar oranje landen worden daarom afgeraden.
Ook bij een land met code oranje, helpt de overheid niet bij repatriëring. Een reisorganisatie is wel verplicht om voor reizigers die een pakketreis hebben geboekt, te zorgen. Dit betekent dat wanneer de situatie in een land wijzigt van code geel naar code oranje, de reizigers gerepatrieerd worden.
Let op! Dit geldt alleen voor pakketreizen van reisorganisaties, niet voor zelf geboekte reizen.
Gaat een medewerker naar een land met code oranje? Dan is het verstandig om het advies van de Rijksoverheid te volgen en bij terugkomt in Nederland direct twee weken in quarantaine te gaan. De medewerker die er bewust voor kiest om op vakantie te gaan naar een land met code oranje is er van op de hoogte dat hij na terugkeer in quarantaine moet. Als hij thuis kan werken is dat geen probleem. Is dit niet het geval, dan kan hij dus niet werken. De oorzaak dat hij zijn arbeid niet kan verrichten ligt dan in zijn risicosfeer. Dit kan betekenen dat:
Wijzigt de situatie in een land van code geel naar code oranje tijdens de vakantie van uw medewerker? Het kan zijn dat de medewerker dan tijdens of na terugkeer toch in quarantaine moet. Dit ligt in beginsel niet in de risicosfeer van de medewerker. Waren er vooraf signalen dat de situatie in het land zou kunnen veranderen? Dan is het een ander verhaal.
Tip! Informeer uw medewerkers, op voorhand schriftelijk, over de consequentie dat ze in quarantaine moeten als ze een land met code oranje bezoeken.
Let op! Net zoals bij de landen met code geel, geldt ook hier dat als de medewerker tijdens zijn vakantie Corona krijgt of anderszins ziek wordt, u het loon moet doorbetalen.
Sinds 1 januari 2020 is de hoofdregel in de wet gewijzigd van ‘geen arbeid, geen loon’ naar ‘geen arbeid, wel loon’. Dit laatste is alleen anders indien de oorzaak voor het niet verrichten van de arbeid voor rekening en risico van de medewerker komt. De bewijslast hiervoor ligt bij de werkgever.
De landen met code rood zijn nagenoeg volledig afgesloten voor reizigers. Afreizen naar dergelijke landen wordt ernstig afgeraden omdat er ‘levensbedreigende situaties kunnen ontstaan’, bijvoorbeeld omdat het land in oorlog is. Daar zal uw werknemer niet met vakantie gaan.
Tip! Wilt u weten welke landen geel, oranje of rood zijn? Ga dan naar de site van Nederland wereldwijd, een site van Rijksoverheid.
Lees meer actuele berichten van onze Corona Helpdesk | schrijf u in voor onze Corona nieuwsbrief
DISCLAIMERIn dit nieuwsbericht verstrekt SKN algemene informatie gebaseerd op de ons thans bekende informatie en de thans geldende wet- en regelgeving. Voor zover dit nieuwsbericht juridische informatie verstrekt, beoogt SKN niet om juridisch advies te verlenen voor uw concrete situatie. De inhoud van dit nieuwsbericht is door SKN met zorg samengesteld mede op basis van door derden verstrekte informatie. SKN aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheid of onvolledigheid van de verstrekte informatie, daar iedere situatie uniek is.
Actueel
Loonheffingen 2025 – de wijzigingen
Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ook in 2025 zijn er flinke wijzigingen in de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en doorschuifregeling (DSR). Senior Fiscalist Han Schut signaleert dat deze veranderingen vooral familiebedrijven raken die willen overdragen naar de volgende generatie. Hij heeft de belangrijkste wijzigingen en to do’s van bedrijfsoverdracht voor je samengevat en waarschuwt: Heb je een familiebedrijf en wil je die […]
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk