Verandering biedt kansen
Home / Blogs / De juiste recruitmentstrategie voor meer passende kandidaten
In deze “war for talent” levert paniekvoetbal niet de doelpunten op. In de huidige krappe arbeidsmarkt is het belangrijk om een goede recruitmentstrategie te hebben en vooral met focus te werk te gaan. Immers, de inzet van recruitment heeft als uiteindelijk doel: continuïteit van je organisatie.
Googlen op de term recruitmentstrategie levert je tal van voorbeelden en informatie op. Een recruitmentstrategie is veelomvattend en dus onmogelijk volledig te behandelen in deze blog. Wel geef ik je hieronder 6 onmisbare tips die in mijn ogen niet mogen ontbreken!
Zorg dat je recruitmentdoelstellingen een afgeleide zijn van je organisatiedoelstellingen. Wil je als organisatie bijvoorbeeld met 10% groeien dan kun je hier je aantal openstaande vacatures op aanpassen. Wil je een nieuw product of dienst ontwikkelen, dan heb je daarvoor de juiste mensen nodig. Hou hierbij de korte tot middellange termijn aan (visie voor 1 tot 5 jaar).
Kijk wat er gebeurt in de wereld om je heen. Maak een SWOT analyse en kijk naar je concurrenten. Niet om ze na te doen, maar wel om zicht te houden op waar zij mee bezig zijn. Dus: Keep your friends close, but keep your enemies closer. Vraag je daarbij af met welke invloeden van buitenaf je te maken krijgt (wet- en regelgeving, economische of technologische ontwikkelingen)? Waar kan je op anticiperen en waarop niet? Neem deze informatie mee in je recruitmentstrategie.
‘Think outside in’ in plaats van ‘inside out’Niet jullie organisatie, maar de potentiële nieuwe medewerker staat centraal. Hierbij is doelgroepkennis essentieel. Er zijn verschillende manieren om deze kennis te vergaren. Stiekem weet je al best veel over je doelgroep, maar blijf actualiteiten volgen en verplaats je in de kandidaat. Neem daarbij bijvoorbeeld ook de uitkomsten mee van recent gevoerde exitgesprekken of van jullie medewerkerstevredenheidsonderzoek. Daarnaast kun je veel informatie halen uit externe bronnen zoals de websites: noa-onderzoek.nl of wervingswereld.nl.
Maak van je medewerkers je ambassadeurs Dit wordt ook wel referral recruitment genoemd. Je eigen medewerkers begeven zich immers in de relevante (sociale) netwerken. Zij kunnen als geen ander verbinding maken met je doelgroep. En –belangrijk – beloon ze daar ook voor door middel van een incentive.Het mes snijdt aan twee kanten, want hierdoor bereik je kwalitatief hoogwaardige kandidaten, een betere cultuur-fit, een hogere betrokkenheid van medewerkers én meer medewerkerstevredenheid. Medewerkers hebben zelf in de hand wie hun collega’s worden. Hoe leuk is dat?
Maak gebruik van technologische ontwikkelingen. De laatste jaren is de recruitmentsector aan enorme veranderingen onderhevig. Door technologische ontwikkelingen kunnen kleine, jonge bedrijven voortaan concurreren met de grote jongens. HR-professionals zoeken daarom voortdurend naar nieuwe technologieën om talent aan te trekken en te binden. Hieronder de belangrijkste:
Benader de medewerker van de toekomst. Campusrecruitment betekent dat je studenten aantrekt voor openstaande vacatures, door aanwezig te zijn bij of het organiseren van bepaalde activiteiten. Denk hierbij aan bedrijvendagen op onderwijsinstellingen, het organiseren van workshops, gastcolleges of een inhousedag. Je onderhoudt contact met onderwijsinstellingen en studieverenigingen die tot de doelgroep behoren en bouwt aan een netwerk van studenten die je hebt ontmoet.
In deze blog heb ik je de tips gegeven die – in mijn ogen – niet mogen ontbreken in een goede recruitmentstrategie. Een plan dat je in staat stelt je bezetting op korte- en middellange termijn kwalitatief goed in te vullen. Wat ik, tot slot, nog belangrijk vindt om te melden: denk aan je ‘tone of voice’ de manier waarop je communiceert met je potentiële kandidaat. Realiseer je daarbij goed dat je mensen op een bij hen passende manier aanspreekt. Succes!
Elsbeth Adamse.adams@vitaconluteijn.nl06 – 10 01 62 18
Actueel
Wat is een PAGO? En waarom is dit belangrijk voor goed werkgeverschap?
Van functieprofielen naar groeiprofielen
Van onderbuikgevoel naar onderbouwd beleid: zo haal je meer uit HR-data en dashboards
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Veel werkgevers weten dat je periodiek* een PAGO moet aanbieden. Dat staat immers gewoon in de Arbowet. Maar wat betekent dat precies? En hoe haal je er als werkgever ook echt voordeel uit? In dit blog neem ik je mee in wat een PAGO (en PMO) is, hoe je het organiseert en wat het je […]
Wat verandert er in de aangifte loonheffingen wanneer een werknemer de AOW-leeftijd bereikt? Die vraag is relevant voor werkgevers die te maken hebben met werknemers die doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd. Vanaf dat moment gelden er andere regels voor de verzekeringsindicaties én de inkomstenverhouding (IKV). Verzekeringsplicht wijzigt per AOW-leeftijd Een werknemer die op 15 juni […]
Wat als je functieprofielen niet meer helpen bij de ontwikkeling van je mensen? Grote kans dat dat al zo is. Want traditionele functieprofielen verouderen sneller dan ooit. Ze sluiten vaak niet meer aan op wat medewerkers écht nodig hebben om te groeien. En ze geven geen antwoord op vragen als: Waar kan ik naartoe groeien? […]
Bij de bedrijfsoverdracht van een IB-onderneming komt het een en ander kijken. Je moet keuzes maken over bijvoorbeeld nu of later belasting betalen, checken of er een desinvesteringsbijtelling is, nagaan wat je me vrijgekomen reserves wilt en kunt, enzovoort.. Een verkeerde keuze kan je geld kosten of je opvolger in een lastige positie brengen. Ontdek […]
Vanaf 1 september 2025 voert het UWV opnieuw de 60-plusmaatregel in voor WIA-aanvragen. Deze tijdelijke regeling, eerder van kracht tussen 2022 en 2024, is bedoeld om de achterstanden bij WIA-beoordelingen terug te dringen. Op 3 juli 2025 stemde de Tweede Kamer in met de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), waardoor […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk