Verandering biedt kansen
Home / Blogs / De juiste recruitmentstrategie voor meer passende kandidaten
In deze “war for talent” levert paniekvoetbal niet de doelpunten op. In de huidige krappe arbeidsmarkt is het belangrijk om een goede recruitmentstrategie te hebben en vooral met focus te werk te gaan. Immers, de inzet van recruitment heeft als uiteindelijk doel: continuïteit van je organisatie.
Googlen op de term recruitmentstrategie levert je tal van voorbeelden en informatie op. Een recruitmentstrategie is veelomvattend en dus onmogelijk volledig te behandelen in deze blog. Wel geef ik je hieronder 6 onmisbare tips die in mijn ogen niet mogen ontbreken!
Zorg dat je recruitmentdoelstellingen een afgeleide zijn van je organisatiedoelstellingen. Wil je als organisatie bijvoorbeeld met 10% groeien dan kun je hier je aantal openstaande vacatures op aanpassen. Wil je een nieuw product of dienst ontwikkelen, dan heb je daarvoor de juiste mensen nodig. Hou hierbij de korte tot middellange termijn aan (visie voor 1 tot 5 jaar).
Kijk wat er gebeurt in de wereld om je heen. Maak een SWOT analyse en kijk naar je concurrenten. Niet om ze na te doen, maar wel om zicht te houden op waar zij mee bezig zijn. Dus: Keep your friends close, but keep your enemies closer. Vraag je daarbij af met welke invloeden van buitenaf je te maken krijgt (wet- en regelgeving, economische of technologische ontwikkelingen)? Waar kan je op anticiperen en waarop niet? Neem deze informatie mee in je recruitmentstrategie.
‘Think outside in’ in plaats van ‘inside out’Niet jullie organisatie, maar de potentiële nieuwe medewerker staat centraal. Hierbij is doelgroepkennis essentieel. Er zijn verschillende manieren om deze kennis te vergaren. Stiekem weet je al best veel over je doelgroep, maar blijf actualiteiten volgen en verplaats je in de kandidaat. Neem daarbij bijvoorbeeld ook de uitkomsten mee van recent gevoerde exitgesprekken of van jullie medewerkerstevredenheidsonderzoek. Daarnaast kun je veel informatie halen uit externe bronnen zoals de websites: noa-onderzoek.nl of wervingswereld.nl.
Maak van je medewerkers je ambassadeurs Dit wordt ook wel referral recruitment genoemd. Je eigen medewerkers begeven zich immers in de relevante (sociale) netwerken. Zij kunnen als geen ander verbinding maken met je doelgroep. En –belangrijk – beloon ze daar ook voor door middel van een incentive.Het mes snijdt aan twee kanten, want hierdoor bereik je kwalitatief hoogwaardige kandidaten, een betere cultuur-fit, een hogere betrokkenheid van medewerkers én meer medewerkerstevredenheid. Medewerkers hebben zelf in de hand wie hun collega’s worden. Hoe leuk is dat?
Maak gebruik van technologische ontwikkelingen. De laatste jaren is de recruitmentsector aan enorme veranderingen onderhevig. Door technologische ontwikkelingen kunnen kleine, jonge bedrijven voortaan concurreren met de grote jongens. HR-professionals zoeken daarom voortdurend naar nieuwe technologieën om talent aan te trekken en te binden. Hieronder de belangrijkste:
Benader de medewerker van de toekomst. Campusrecruitment betekent dat je studenten aantrekt voor openstaande vacatures, door aanwezig te zijn bij of het organiseren van bepaalde activiteiten. Denk hierbij aan bedrijvendagen op onderwijsinstellingen, het organiseren van workshops, gastcolleges of een inhousedag. Je onderhoudt contact met onderwijsinstellingen en studieverenigingen die tot de doelgroep behoren en bouwt aan een netwerk van studenten die je hebt ontmoet.
In deze blog heb ik je de tips gegeven die – in mijn ogen – niet mogen ontbreken in een goede recruitmentstrategie. Een plan dat je in staat stelt je bezetting op korte- en middellange termijn kwalitatief goed in te vullen. Wat ik, tot slot, nog belangrijk vindt om te melden: denk aan je ‘tone of voice’ de manier waarop je communiceert met je potentiële kandidaat. Realiseer je daarbij goed dat je mensen op een bij hen passende manier aanspreekt. Succes!
Elsbeth Adamse.adams@vitaconluteijn.nl06 – 10 01 62 18
Actueel
Ondernemer én werkgever? 7 tips om het makkelijker te maken
Get off to a sound fiscal start when doing business in the Netherlands
Ondernemer, wat gebeurt er als jij er morgen niet meer bent?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk