Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Maatwerk in de knel
“Gemeentes staan dichtbij de mensen en zijn daardoor beter in staat om maatwerk te leveren”. Het was een van de belangrijke argumenten waarom in 2015 de jeugdzorg, de maatschappelijke ondersteuning en de arbeidsparticipatie aan het takenpakket van de gemeentes is toegevoegd. Natuurlijk staan gemeentes dichtbij de inwoners, maar krijgen ze wel de ruimte om maatwerk te leveren?
Gemeenten hebben vooral in het sociaal domein nauwelijks eigen beleidsruimte. Deze wordt ingeperkt door wetgeving, bindende afspraken en hervormingsagenda’s waar men niet van mag afwijken. Ook worden grote verschillen tussen gemeenten maatschappelijk niet geaccepteerd. We willen niet dat een kind in de ene gemeente bijvoorbeeld wel recht heeft op Jeugd-GGZ en in een andere gemeente niet of dat de kwaliteit van zorg sterk verschilt per gemeente.
Naast de beperkte beleidsruimte is ook de bestedingsruimte van gemeentes beperkt. De decentralisaties van 2015 gingen gepaard met een bezuiniging. Om de tekorten die daardoor ontstonden, is het Rijk al een paar keer met extra incidentele middelen over de brug gekomen. Ook voor allerlei projecten, pilots en initiatieven is regelmatig incidenteel geld beschikbaar. Met deze incidentele middelen mogen geen structurele lasten gedekt worden, terwijl veel gemeentelijke organisaties juist gebaat zijn met structureel meer fte’s voor het ontwikkelen van nieuw beleid en/of integraal werken.
Gemeentes staan als meest nabije overheid voor de opgave om maatwerk te leveren, maar worden tegelijkertijd in hun ruimte geknot. Om met deze beperkingen toch meer publieke waarde te creëren vraagt veerkracht. Veerkrachtige organisaties zijn in staat om met onverwachte en complexe omstandigheden om te gaan. Ze signaleren kansen en bedreigingen, voordat ze zich daadwerkelijk voordoen en zijn in staat om zich daaraan aan te passen. Dit vraagt een investering in een andere mindset, maar zorgt er wel voor dat de gemeentelijke organisatie beter is ingericht om de maatschappelijke opgave van nu én die van de toekomst aan te pakken
Kom op 28 september 2023 naar de Public Class over veerkracht van het Stolwijk Kennisnetwerk. Meld je dan hier aan! Deelname is gratis.
Actueel
Wetsvoorstel nieuw box 3-stelsel ongewijzigd naar Tweede Kamer
Schade aan leaseauto onder werktijd: wie moet betalen?
Antwoord op vragen over schijnzelfstandigheid en handhaving
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De staatssecretaris van Financiën heeft laten weten dat hij van plan is om het wetsvoorstel voor een nieuw box 3-stelsel ongewijzigd aan de Tweede Kamer aan te bieden. In december 2024 adviseerde de Raad van State nog om dit wetsvoorstel aan te passen. Eind 2024 werd nog bekend dat de invoering van een nieuw box […]
Als een van jouw medewerkers onder werktijd schade rijdt aan zijn leaseauto, krijgt hij het eigen risico vaak doorberekend. Maar let op: dat mag alleen in geval van opzet, bewuste roekeloosheid of nalatigheid. Volgens artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek is een werknemer in principe niet aansprakelijk voor schade die hij tijdens zijn werkzaamheden veroorzaakt. […]
De Belastingdienst handhaaft sinds 1 januari 2025 weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dit heeft onder zelfstandigen en opdrachtgevers geleid tot vragen over schijnzelfstandigheid en arbeidsrelaties. Het Ministerie van Financiën heeft de meest gestelde vragen nu verzameld in een overzicht. 1. Wanneer is sprake van schijnzelfstandigheid? Als organisaties een zzp’er inschakelen voor een opdracht die in loondienst […]
Het rendementspercentage 2026 box 3 is bekend: Het forfaitaire rendement voor de categorie ‘overige bezittingen’ stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%. De verhogingsmaatregel is mogelijk bedoeld om financiële tekorten door de vertraagde invoering van het nieuwe box 3-stelsel te compenseren. Het […]
Je betaalt geen bijtelling als je jaarlijks minder dan 500 kilometer privé rijdt met een auto van de zaak. Maar wist je dat je dan wel álle ritten moet bijhouden in je rittenregistratie en niet alleen je privékilometers? Wil je geen bijtelling hoeven te betalen, dan is het belangrijk om aan te kunnen tonen dat […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk