Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Loon te laat door ontbreken IBAN? Extra kosten!
Sinds vrijdag 1 augustus kunt u geen salarissen meer overmaken naar rekeningnummers die niet SEPA-proof zijn. Per die datum zijn de banken namelijk gestopt met het automatisch omzetten van oude, korte rekeningnummers naar een 18-cijferig IBAN. Het te laat betalen van loon kan behoorlijk in de papieren lopen!
De overstap van uw onderneming op SEPA moest vòòr 1 augustus voltooid zijn. Is dit niet het geval, dan loopt u het risico dat uw onderneming salarissen te laat uitbetaald. In dat geval loopt u al snel tegen extra kosten aan.
De werknemer kan in dat geval een wettelijke verhoging vorderen. Deze wettelijke verhoging geldt voor al het achterstallige vaste loon in geld en bedraagt op de vierde, vijfde, zesde, zevende en achtste werkdag dat u te laat betaald telkens 5% van het loon. Heeft u het loon daarna nog niet betaald, dan is de boete voor de volgende werkdagen 1% per werkdag. De verhoging bedraagt maximaal 50% van het achterstallige brutoloon, maar de rechter kan deze wel matigen. Naast de vertragingsvergoeding bent u ook nog wettelijke rente verschuldigd over het achterstallige loon en de verhoging. De wettelijke rente voor transacties met werknemers bedraagt in 2014 3%.
Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat ieder rekeningnummer in uw salarisadministratie vòòr de volgende loonbetaling is omgezet van een Nederlands rekeningnummer naar een Internationaal Bank Account Number (IBAN). Sinds 1 augustus doet uw bank dit niet meer automatisch. Eigenlijk had dit op 1 februari al allemaal geregeld moeten zijn, maar omdat toen bleek dat veel ondernemingen nog niet klaar waren voor de overstap, heeft de Europese Commissie de overgangsperiode verlengd tot 1 augustus. Als u nu toch nog een oud rekeningnummer tegenkomt, moet u dit zelf wijzigen, bijvoorbeeld met behulp van een online tool.
Bron: SA Rendement
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk