Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Laadkosten elektrische auto medewerker doorbelasten aan werkgever
Werkgevers vergoeden de brandstofkosten van een auto van de zaak door middel van een brandstofpas van de zaak of door het bijhouden van een kilometerregistratie. Als de medewerker een elektrische auto van de zaak rijdt, werkt dat net iets anders.
Hoe de vergoeding werkt hangt af van de Charge Point Operator (CPO). Een CPO is een bedrijf dat laadpalen plaatst en beheert. Een CPO bepaalt zelf de tarieven. Een standaardtarief is er dus niet. Sommige CPO’s werken bijvoorbeeld met een vaste vergoeding per kWh of met een standaardtarief plus gebruikte kWh.
Als werkgever maak je afspraken met de zakelijke rijder over de vergoeding van het aantal gebruikte kWh, oftewel de stroomkosten. De leaserijder kan deze kosten op twee manieren aan de werkgever doorgeven:
Je mag als werkgever ook de kosten voor het plaatsen van een laadpaal en mogelijke aanpassing van de meterkast vergoeden. Dit wordt gezien als gebruikskosten van de auto.
Heeft je medewerker geen leasecontract en staat de auto op zijn naam, dan krijg hij de maximale onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer. Dit bedrag geldt ook voor openbare laadpalen.
De energiekosten stijgen en daarmee ook de laadkosten. Het is verstandig om vooraf afspraken te maken over de laadkosten. Afhankelijk van de energieleverancier kan je medewerker ook handmatig de kWh-kosten instellen. Als de kosten bijvoorbeeld eerst € 0,23 per kWh waren en deze zijn naar € 0,27 gestegen, kan je medewerker het bedrag aanpassen.
Let op: als je medewerker meer laadkosten aan jou als werkgever doorberekent dan hij heeft verbruikt, ziet de Belastingdienst dit als loon dat kan worden belast.
Bron: Accountancy Vanmorgen
Actueel
Loonheffingen 2025 – de wijzigingen
Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk