Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
De Geschillencommissie van Kifid vindt het onaanvaardbaar dat een medische keuring wordt verlangd als een directeur-grootaandeelhouder met zijn bedrijf wil overstappen naar een andere pensioenuitvoerder. Naar het inzicht van de Commissie geldt de bescherming van artikel 4 lid 3 van de Wet op de Medische Keuringen ook voor de DGA, tenminste als hij voor de overstap reeds deelnam in een bestaande pensioenregeling.
De Commissie acht de gevolgen van een strikte toepassing van de regel dat bij een dergelijke overgang van een DGA een medische keuring mag worden verlangd onaanvaardbaar. Dat zou immers tot gevolg hebben dat een DGA die al deelnemer was aan een pensioenregeling onder omstandigheden niet mee kan over te gaan naar de nieuwe pensioenuitvoerder, terwijl hij evenmin bij de bestaande uitvoerder kan blijven.
Consequentie hiervan is dat een DGA bij de afweging om de pensioenregeling voor zijn werknemers al dan niet onder te brengen bij een andere pensioenuitvoerder tegen een ernstige belangentegenstelling kan aanlopen. De nieuwe regeling mag dan beter zijn voor zijn werknemers, maar zelf loopt hij het risico daaraan na een keuring niet of slechts onder aanzienlijk slechtere voorwaarden deel te kunnen nemen.
Naar het oordeel van de Geschillencommissie van Kifid kan dit ongewenste gevolg niet de bedoeling van de wetgever zijn geweest bij de totstandkoming van de Pensioenwet. Consument dient als DGA alle vrijheid te hebben om na afloop van de contractsperiode, mede ten behoeve van zijn werknemers, in te gaan op een gunstiger aanbod van een andere pensioenuitvoerder. Zijn keuzevrijheid mag niet worden gehinderd door de gedachte aan een medische keuring voor hem zelf.
Actueel
Bedrijfsoverdracht IB-onderneming: dit moet je fiscaal vooraf regelen
UWV herintroduceert 60-plusmaatregel per 1 september 2025
Werkelijk rendement box 3: wet aangenomen, OWR-formulier nu beschikbaar
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Bij de bedrijfsoverdracht van een IB-onderneming komt het een en ander kijken. Je moet keuzes maken over bijvoorbeeld nu of later belasting betalen, checken of er een desinvesteringsbijtelling is, nagaan wat je me vrijgekomen reserves wilt en kunt, enzovoort.. Een verkeerde keuze kan je geld kosten of je opvolger in een lastige positie brengen. Ontdek […]
Vanaf 1 september 2025 voert het UWV opnieuw de 60-plusmaatregel in voor WIA-aanvragen. Deze tijdelijke regeling, eerder van kracht tussen 2022 en 2024, is bedoeld om de achterstanden bij WIA-beoordelingen terug te dringen. Op 3 juli 2025 stemde de Tweede Kamer in met de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), waardoor […]
De Eerste Kamer heeft de Wet tegenbewijsregeling box 3 aangenomen. Daarmee zijn de regels om belasting te betalen over je werkelijk rendement box 3 nu definitief. Bovendien is sinds 10 juli 2025 ook het formulier Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR) beschikbaar via de website van de Belastingdienst. Dus is jouw werkelijke rendement lager dan het forfaitaire […]
Data speelt een steeds grotere rol in het HR-landschap. Toch blijven veel organisaties steken in losse rapportages, Excel-overzichten of een vaag ‘onderbuikgevoel’. Zonde, want met de juiste dashboards en een slimme aanpak haal je méér uit je HR- en salarissystemen dan je denkt. In deze blog nemen we je mee in de wereld van data […]
De zomer begint met een volle wetgevingsagenda. Per 1 juli 2025 gaan meerdere nieuwe regels in die impact hebben op je HR-beleid, arbeidsrelaties en duurzaamheidsrapportage. Welke veranderingen zijn belangrijk? Wat moet je als werkgever of HR-professional regelen of scherp houden? We zetten de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. 1. CO₂-rapportage: vanaf 1 juli […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk