Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Kiezen voor keuzes maken
‘Niets doen is geen optie’ is de veelzeggende titel van het rapport over de ouderzorg dat begin juli verscheen. Vanwege de vergrijzing en het tekort aan personeel is ons stelsel van ouderenzorg op termijn onhoudbaar. Harde keuzes zijn onvermijdelijk. De politiek is echter huiverig. Minister Helder schuift het maken van harde keuzes door naar een volgend kabinet en de ouderen zelf.
Het is exemplarisch voor de wijze waarop de afgelopen decennia met grote maatschappelijke vraagstukken is omgegaan. De rekening krijgen we in de vorm van een woningcrisis, klimaatcrisis, stikstofcrisis, energiecrisis, asielcrisis en als we niet uitkijken: een zorgcrisis. Inwoners kijken naar de overheid om meer verantwoordelijkheid te nemen bij grote maatschappelijke opgaven en ze op te lossen. In het huidige, ingewikkelde politieke landschap dreigen er echter allerlei zwakke en visieloze beleidscompromissen te ontstaan waar iedereen zich in moet herkennen en niemand iets inlevert.
De uitvoering worstelt met de politieke beloften, in de zin dat ze weinig scherp zijn, weinig richting en focus bieden en niet integraal zijn afgewogen. Tel daarbij een krappe arbeidsmarkt, waardoor ook publieke uitvoeringsorganisaties weinig capaciteit beschikbaar hebben voor alle taken die op hen afkomen. En dan moet je als professional ook nog eens ‘nee’ verkopen.
Als de politiek het niet doet zullen publieke professionals zelf scherpe keuzes moeten gaan maken en de verwachtingen van de burger moeten managen: dit kunnen we wel en dit kunnen we niet voor u doen. Dit houdt in dat interne processen goed op orde zijn, dat bekend is hoe de uitvoering eruit ziet, waar nog rek zit en waar ook niet. Maar vooral: goed luisteren in de praktijk en ruimte bieden voor innovatie.
Dit vraagt enige lenigheid in de besturing van de organisatie. Niet alleen top down maar vooral schakelen tussen de uitvoering, beleid en bestuur. In interactie met de omgeving. Dit vraagt het opknippen van grote maatschappelijke opgaven in kleine, voor de uitvoering behapbare acties. Dit vraagt een veerkrachtige uitvoeringsorganisatie.
Kom op 28 september 2023 naar de Public Class over veerkracht van Stolwijk Kennisnetwerk. Meld je dan hier aan! Deelname is gratis.
Actueel
Wetsvoorstel nieuw box 3-stelsel ongewijzigd naar Tweede Kamer
Schade aan leaseauto onder werktijd: wie moet betalen?
Antwoord op vragen over schijnzelfstandigheid en handhaving
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De staatssecretaris van Financiën heeft laten weten dat hij van plan is om het wetsvoorstel voor een nieuw box 3-stelsel ongewijzigd aan de Tweede Kamer aan te bieden. In december 2024 adviseerde de Raad van State nog om dit wetsvoorstel aan te passen. Eind 2024 werd nog bekend dat de invoering van een nieuw box […]
Als een van jouw medewerkers onder werktijd schade rijdt aan zijn leaseauto, krijgt hij het eigen risico vaak doorberekend. Maar let op: dat mag alleen in geval van opzet, bewuste roekeloosheid of nalatigheid. Volgens artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek is een werknemer in principe niet aansprakelijk voor schade die hij tijdens zijn werkzaamheden veroorzaakt. […]
De Belastingdienst handhaaft sinds 1 januari 2025 weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dit heeft onder zelfstandigen en opdrachtgevers geleid tot vragen over schijnzelfstandigheid en arbeidsrelaties. Het Ministerie van Financiën heeft de meest gestelde vragen nu verzameld in een overzicht. 1. Wanneer is sprake van schijnzelfstandigheid? Als organisaties een zzp’er inschakelen voor een opdracht die in loondienst […]
Het rendementspercentage 2026 box 3 is bekend: Het forfaitaire rendement voor de categorie ‘overige bezittingen’ stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%. De verhogingsmaatregel is mogelijk bedoeld om financiële tekorten door de vertraagde invoering van het nieuwe box 3-stelsel te compenseren. Het […]
Je betaalt geen bijtelling als je jaarlijks minder dan 500 kilometer privé rijdt met een auto van de zaak. Maar wist je dat je dan wel álle ritten moet bijhouden in je rittenregistratie en niet alleen je privékilometers? Wil je geen bijtelling hoeven te betalen, dan is het belangrijk om aan te kunnen tonen dat […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk