Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Kerstpakket belastingvrij via werkkostenregeling
Dit jaar is, vanwege corona, de vrije ruimte van de werkkostenregeling flink verhoogd. Tot een loonsom van € 400.000 bedraagt de vrije ruimte 3%, over het meerdere van de loonsom 1,18%. Heb je nog vrije ruimte over dit jaar, laat die dan niet verloren gaan, je kunt de vrije ruimte niet doorschuiven naar volgend jaar.
Via de werkkostenregeling kun je als werkgever allerlei zaken belastingvrij vergoeden en verstrekken aan je medewerkers. Dat hoeven niet alleen kostenvergoedingen te zijn, ook bijvoorbeeld een extraatje vanwege een prima omzet kun je via de werkkostenregeling belastingvrij verstrekken.
Vergoedingen en verstrekkingen die niet boven de vrije ruimte uitkomen, zijn belastingvrij. Komen ze wel boven de vrije ruimte uit, dan blijven ze belastingvrij voor je medewerker. Als werkgever moet je dan wel 80% belasting betalen via de eindheffing.
Je moet bij gebruik van de werkkostenregeling wel letten op de gebruikelijkheidstoets. Dit betekent dat de vergoeding of verstrekking niet meer dan 30% mag afwijken van wat in vergelijkbare situaties gebruikelijk is.
Tip: ga na of je nog vrije ruimte over hebt. Zo ja, dan kun je deze gebruiken voor een belastingvrij extraatje. Ben je dga van je bv, dan geldt dit ook voor jezelf, denk bijvoorbeeld aan een mooi kerstpakket of een leuke bonus.
Let op: in beginsel doet de fiscus over vergoedingen en verstrekkingen van maximaal € 2.400 per medewerker per jaar niet moeilijk. Je moet ook dan wel binnen de vrije ruimte blijven, anders betaal je 80% belasting.
Wil je meer weten over de vrije ruimte van de werkkostenregeling en hoe je dit in kunt zetten? Neem dan contact op met onze adviseurs. Zij geven je graag advies, passend bij jouw persoonlijke situatie.
Actueel
5 trends in duurzaam beloningsbeleid en vernieuwende arbeidsvoorwaarden
Belastingdienst extra alert op onzakelijke kosten in zakelijke aangiften
Wetsvoorstel nieuw box 3-stelsel ongewijzigd naar Tweede Kamer
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk