Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Kerstpakket belastingvrij via werkkostenregeling
Dit jaar is, vanwege corona, de vrije ruimte van de werkkostenregeling flink verhoogd. Tot een loonsom van € 400.000 bedraagt de vrije ruimte 3%, over het meerdere van de loonsom 1,18%. Heb je nog vrije ruimte over dit jaar, laat die dan niet verloren gaan, je kunt de vrije ruimte niet doorschuiven naar volgend jaar.
Via de werkkostenregeling kun je als werkgever allerlei zaken belastingvrij vergoeden en verstrekken aan je medewerkers. Dat hoeven niet alleen kostenvergoedingen te zijn, ook bijvoorbeeld een extraatje vanwege een prima omzet kun je via de werkkostenregeling belastingvrij verstrekken.
Vergoedingen en verstrekkingen die niet boven de vrije ruimte uitkomen, zijn belastingvrij. Komen ze wel boven de vrije ruimte uit, dan blijven ze belastingvrij voor je medewerker. Als werkgever moet je dan wel 80% belasting betalen via de eindheffing.
Je moet bij gebruik van de werkkostenregeling wel letten op de gebruikelijkheidstoets. Dit betekent dat de vergoeding of verstrekking niet meer dan 30% mag afwijken van wat in vergelijkbare situaties gebruikelijk is.
Tip: ga na of je nog vrije ruimte over hebt. Zo ja, dan kun je deze gebruiken voor een belastingvrij extraatje. Ben je dga van je bv, dan geldt dit ook voor jezelf, denk bijvoorbeeld aan een mooi kerstpakket of een leuke bonus.
Let op: in beginsel doet de fiscus over vergoedingen en verstrekkingen van maximaal € 2.400 per medewerker per jaar niet moeilijk. Je moet ook dan wel binnen de vrije ruimte blijven, anders betaal je 80% belasting.
Wil je meer weten over de vrije ruimte van de werkkostenregeling en hoe je dit in kunt zetten? Neem dan contact op met onze adviseurs. Zij geven je graag advies, passend bij jouw persoonlijke situatie.
Actueel
Nieuw Stolwijk Kelderman Deventer officieel geopend
Fiets van de zaak – Alles over bijtelling en onbelast vergoeden
Vanaf 1 juli strengere eisen overdrachtsbelasting bij juridische splitsing
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Gisteren openden we officieel ons nieuwe kantoor in Deventer. Met extra werk- en overlegruimte voor verdere groei en verankering van Stolwijk Kelderman (SK) en heel Stolwijk Kennisnetwerk (SKN) in Oost-Nederland. “Een uitdagende maar zeker haalbare ambitie”, aldus Bart Kuipers, accountant bij Stolwijk Kelderman Deventer. Daar waar anderen de regio verlaten kiest SKN met volle overtuiging […]
Nu de zon zich weer vaker laat zien, is het hét moment om medewerkers – of jezelf als dga – te stimuleren vaker de fiets te pakken. Met een fietsregeling en fiets van de zaak combineer je vitaliteit met fiscale voordelen. Hoe zit dat precies? We zetten de regels voor je op een rij. Bijtelling […]
Overweeg je vastgoed over te dragen via een juridische splitsing? Let op: vanaf 1 juli 2025 gelden strengere eisen overdrachtsbelasting en vrijstelling hiervan. Wil je nog profiteren van de huidige regels? Kom dan nu meteen in actie. Momenteel geldt dat je bij een juridische splitsing vrijstelling kunt krijgen van overdrachtsbelasting, mits de splitsing niet primair […]
Het podium vragen past niet bij Diana Aalderink, bestuurder en aandeelhouder van Stolwijk Kelderman (SK) en Stolwijk Kennisnetwerk (SKN). Sommige gelegenheden – zoals een 25-jarig werkjubileum – vragen volgens collega’s echter om welverdiende aandacht. Dus vierden we Diana’s jubileum op 27 maart 2025 met familie en alle collega’s in theater Amphion in Doetinchem. Inclusief een […]
De Europese Commissie publiceerde op 26 februari 2025 het zogenoemde Omnibus-pakket. Dit pakket brengt belangrijke veranderingen met zich mee voor de invoering van de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Wat betekent dit in de praktijk? De hoofdpunten op een rij. 1. Alleen bedrijven met 1.000+ medewerkers Het Europese Parlement moet nog instemmen met de voorgestelde […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk