Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Kerstpakket belastingvrij via werkkostenregeling
Dit jaar is, vanwege corona, de vrije ruimte van de werkkostenregeling flink verhoogd. Tot een loonsom van € 400.000 bedraagt de vrije ruimte 3%, over het meerdere van de loonsom 1,18%. Heb je nog vrije ruimte over dit jaar, laat die dan niet verloren gaan, je kunt de vrije ruimte niet doorschuiven naar volgend jaar.
Via de werkkostenregeling kun je als werkgever allerlei zaken belastingvrij vergoeden en verstrekken aan je medewerkers. Dat hoeven niet alleen kostenvergoedingen te zijn, ook bijvoorbeeld een extraatje vanwege een prima omzet kun je via de werkkostenregeling belastingvrij verstrekken.
Vergoedingen en verstrekkingen die niet boven de vrije ruimte uitkomen, zijn belastingvrij. Komen ze wel boven de vrije ruimte uit, dan blijven ze belastingvrij voor je medewerker. Als werkgever moet je dan wel 80% belasting betalen via de eindheffing.
Je moet bij gebruik van de werkkostenregeling wel letten op de gebruikelijkheidstoets. Dit betekent dat de vergoeding of verstrekking niet meer dan 30% mag afwijken van wat in vergelijkbare situaties gebruikelijk is.
Tip: ga na of je nog vrije ruimte over hebt. Zo ja, dan kun je deze gebruiken voor een belastingvrij extraatje. Ben je dga van je bv, dan geldt dit ook voor jezelf, denk bijvoorbeeld aan een mooi kerstpakket of een leuke bonus.
Let op: in beginsel doet de fiscus over vergoedingen en verstrekkingen van maximaal € 2.400 per medewerker per jaar niet moeilijk. Je moet ook dan wel binnen de vrije ruimte blijven, anders betaal je 80% belasting.
Wil je meer weten over de vrije ruimte van de werkkostenregeling en hoe je dit in kunt zetten? Neem dan contact op met onze adviseurs. Zij geven je graag advies, passend bij jouw persoonlijke situatie.
Actueel
Wat verandert er op salarisgebied vanaf 1 juli 2025 en daarna?
Thuiswerken over de grens: zo zit het met belasting en sociale zekerheid
Governance en duurzaam ondernemen: 10 trends voor het mkb
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
Werken jouw medewerkers (deels) thuis in België of Duitsland? Of woon je zelf in het buitenland terwijl je in Nederland werkt? Dan krijg je te maken met complexe regelgeving over belastingheffing, sociale zekerheid en vaste inrichting. Gelukkig komt er steeds meer duidelijkheid. De Benelux-landen en de EU werken aan nieuwe afspraken die het thuiswerken over […]
Duurzaam ondernemen vraagt om meer dan alleen milieumaatregelen of sociale impact. Steeds vaker staat governance centraal als onmisbare schakel in ESG-beleid. Maar wat betekent governance eigenlijk voor het mkb – en hoe pas je dit praktisch toe in jouw organisatie? Ontdek 10 belangrijkste trends op het snijvlak van governance en duurzaam ondernemen in het mkb. […]
“Mag ik drie weken vanuit Spanje werken, aansluitend op mijn vakantie?” Steeds vaker krijgen werkgevers dit soort vragen. Flexibel als je bent, overweeg je misschien direct om ‘ja’ te zeggen. Toch is het verstandig om eerst stil te staan bij de juridische en fiscale gevolgen van een workation? Want hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid, […]
Hoe beoordeel je een arbeidsrelatie: wanneer gaat het om loondienst en wanneer om zelfstandig ondernemerschap? Om het te verduidelijken heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) onlangs een aantal praktijkvoorbeelden gepubliceerd. Hiermee kun jij jouw arbeidsrelaties toetsen aan herkenbare situaties en schijnzelfstandigheid voorkomen. De vraag hoe je een arbeidsrelatie moet beoordelen – en […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk