Skip to main content

Strategische keuze: investeren of stoppen?

Na een periode van economisch groei, kenmerkten de laatste jaren zich door ongekende financiële en economische onzekerheden. Dit als gevolg van wereldwijde gebeurtenissen, variërend van geopolitieke verschuivingen tot pandemieën en economische schommelingen. Als ondernemer sta je hierdoor voor belangrijke beslissingen. Is het bijvoorbeeld tijd om verder te investeren in je onderneming of zou het beter zijn je bedrijf te verkopen? Peter Eskes, partner bij Stolwijk vanWijk Waardegeneratie deelt zijn visie.

Peter, hoe weet je als ondernemer dat je de juiste fundamentele keuzes maakt?

“Beslissingen over doorgaan of verkopen vergen moed en neem je natuurlijk niet zomaar op een zondagmiddag. Soms is het nodig dat je lef toont door te investeren, terwijl op andere momenten op koers blijven de beste keuze is. Je moet durven afstoten als dat nodig is of een slimme samenwerking aangaan als je daarmee een win-win situatie kunt creëren. Dit zijn voor de meeste ondernemers geen alledaagse beslissingen, waar je als ondernemer soms beter hulp bij kunt vragen. Het is natuurlijk ook van essentieel belang dat je alle feiten en de juiste data op een rij hebt, vanuit die basis kun je keuzes maken.”

Welke stappen kunnen ondernemers zetten om die basis te leggen?

“Terwijl de ene ondernemer al nadenkt over dit soort zaken of er al mee bezig is, zal bij de andere mogelijk de waan van de dag nog regeren. Om de juiste afwegingen te kunnen maken is het fijn als je informatie aangereikt krijgt, waar je wijzer van wordt. Die informatie kun via een persoonlijk adviseur betrekken, maar ook door je in te lezen. Ter ondersteuning van dit laatste publiceren wij op deze website artikelen waarmee wij ondernemers de nodige stof tot nadenken willen meegeven.”

Ten tweede: de wereld wordt voortdurend complexer. Dat vraagt om snel schakelen en anticiperen. Mensen serieus nemen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden beleggen waar de meeste kennis zit. Dat is niet zonder meer bij de directie, juist niet zelfs! Door te bouwen aan goed werkgeverschap vergroot je het eigenaarschap en de betrokkenheid bij je medewerkers, spoor je hen aan om ook echt in actie te komen. Dat is trouwens niet een trucje dat je zo even toepast. Je beleid moet oprecht zijn, anders prikken mensen daar zo doorheen.”

Aan wat voor een stof moeten we dan denken?

Zoals hierboven omschreven is de keuze die feitelijk voorligt: ga ik bouwen óf verkopen? Twee fundamenteel verschillende keuzes die allebei vragen om verstandige en weloverwogen beslissingen. In onze artikelen gaan we dieper in op de concrete uitdagingen en praktische tips, onze praktijkervaringen en adviezen delen om zo ondernemers met hun bedrijf de juiste ondersteuning te bieden in een mogelijk beslissende periode.”

 

Wil jij graag eens sparren over strategische keuzes?

Neem gerust contact op met Peter. Hij maakt graag tijd voor een goed gesprek.

Ondernemen, een dans met onzekerheid

Het economische klimaat is zelden stabiel. En ontwikkelingen in recente jaren hebben ongetwijfeld tot uitdagingen geleid. Samen zorgen deze uitdagingen voor een dynamische en complexe bedrijfsomgeving met onzekerheden op het gebied van:

  • De supply chain. Veranderingen in wereldwijde handelsbetrekkingen en aanhoudende logistieke uitdagingen kunnen de stabiliteit van de inkoopketen bedreigen en zorgen in veel gevallen voor stijgende inkoopprijzen. Hierdoor zijn veel ondernemers voortdurend op zoek naar strategieën om de veerkracht van het bedrijf te vergroten.
  • De financiële positie. Financiële druk, renteschommelingen, wisselkoersvolatiliteit en economische recessies kunnen de financiële positie van een onderneming significant beïnvloeden. Een solide financieel plan is essentieel voor voldoende veerkracht bij financiële tegenwind.
  • (Politieke) veranderingen in regelgeving kunnen een aanzienlijke impact hebben op de bedrijfsvoering. Van belastinghervormingen tot milieu- en duurzaamheidsvoorschriften. Het is belangrijk om voortdurend op de hoogte te blijven en de bedrijfsstrategie aan te passen aan nieuwe of aankomende wijzigingen.

 

Peter, veel is dus onzeker. Blijft ondernemen dan wel aantrekkelijk?

“Voor veel ondernemers is het idee van het bedrijf verder ontwikkelen onweerstaanbaar. Mogelijkheden benutten, innoveren, marktaandeel vergroten en aanpassen aan veranderende behoeften van klanten zijn onderdeel van een uitdagend spel. Dit spel op de juiste manier spelen kan jou als ondernemer een boost geven. Je onderscheidt je ermee van de rest. Je bouwt ermee aan een toekomstbestendige organisatie, voor jezelf, je klanten, personeel en – wie weet – zelfs voor een opvolger.”

Je hebt het dus eigenlijk over kansen zien, wendbaar zijn en blijven vernieuwen. Waar begin je dan?

“Afhankelijk van het soort onderneming en de branche zijn er natuurlijk onnoemelijk veel zaken die je bij de kop kunt pakken. Een aantal uitdagingen, die bij de meeste ondernemers wel een rol zullen spelen, nemen we in onze artikelen nader onder de loep om de nodige inspiratie te bieden.”

Inspiratie voor ondernemers die willen blijven investeren

1

Welke aanvullende diensten of producten kunnen waarde toevoegen voor klanten; en hoe je hen voor langere tijd aan je bedrijf verbinden? Een abonnementsmodel, bijvoorbeeld, kan loyaliteit verhogen en zorgt voor voorspelbare omzetstromen.

2

Je wilt natuurlijk gekwalificeerde medewerkers aantrekken en aan je binden, ook in de huidige competitieve arbeidsmarkt. Tegelijkertijd is het nodig om flexibel in te spelen op veranderende behoeften. Management- of medewerkers participatie programma’s kunnen een interessante oplossing zijn.

3

Tegenwoordig zijn er tal van mogelijkheden om je groeiambities te financieren. Een doordachte aanpak, waarbij je verschillende financieringsbronnen overweegt is daarbij onmisbaar. Het vinden van de juiste balans tussen risico’s en kansen is essentieel om duurzame groei te realiseren.

Duurzaamheid en MVO. Nadenken over en omarmen van duurzame bedrijfspraktijken als reactie op de groeiende vraag van consumenten en regelgevers.

4

Nadenken over en omarmen van duurzame bedrijfspraktijken als reactie op de groeiende vraag van consumenten en regelgevers.

5

Investeren in digitale transformatie om concurrerend te blijven in een markt die steeds verder digitaliseert. Waar kan je technologie inzetten om zaken beter en slimmer aan te pakken?

Maar er zullen ook ondernemers zijn die er beter aan doen de zaak te verkopen.

“Zeker. En dat kan evengoed heel positief uitpakken. Als je de seinen voor ontwikkeling praktisch of vanuit intrinsieke motivatie niet op groen krijgt is het verstandig om verkoop van de onderneming te overwegen. Dit kan dus een strategische zet zijn, vooral als de marktomstandigheden gunstig zijn. Maar het kan ook een persoonlijke keuze zijn, gebaseerd op het eigen (werk)geluk. Voor veel ondernemers zijn bijvoorbeeld de toenemende wet- en regelgeving en de zorg voor personeel belangrijke redenen om te willen verkopen.”

 

Het bedrijf verkopen zal voor veel ondernemers toch compleet nieuwe materie zijn?

“Absoluut. Wat is de waarde van het bedrijf, hoe vind je de juiste koper en hoe zorg je voor een soepele overdracht? Dat zijn flinke uitdagingen. Je pakt dat ook niet zomaar alleen op. Of je nu kiest voor verdere ontwikkeling van je bedrijf of overweegt het te verkopen, het is cruciaal om goed geïnformeerd te zijn en weloverwogen beslissingen te nemen. Kennis is macht!”

Uitdagingen voor ondernemers die de onderneming willen verkopen

1

Het is belangrijk te begrijpen wat de waarde is van je onderneming in de huidige markt. Zodat je kunt zorgen dat je een eerlijke prijs ontvangt.

2

Wat is het goede moment om de markt op te gaan? Zo kan het opbouwen van een (financieel) trackrecord van een nieuw product, waarde verhogend werken.

3

Door het bedrijf te optimaliseren en de operationele efficiëntie te verbeteren, kan de waarde van het bedrijf toenemen. Het minimaliseren van juridische, financiële en operationele risico’s maakt het aantrekkelijker voor potentiële kopers en voorkomt waardeverlies tijdens een boekenonderzoek / due diligence proces.

4

Navigeren langs complexe juridische procedures en het zorgen voor juridische compliance tijdens het verkoopproces. Welke afspraken maak je met de koper, bijvoorbeeld over de toekomst?

5

Hoe begeleid je een goede overgang van klanten en personeel om de continuïteit van de onderneming te waarborgen?

Nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven over dit kennisdossier? Schrijf je hieronder in en wij sturen je periodiek (wees gerust, niet om de haverklap) een e-mail met interessante tips, artikelen, interviews en opinie.