Skip to main content
24 november 2014

Investeer dit jaar nog in een milieuvriendelijke auto

Vanaf 2015 zouden de autobelastingen ingrijpend worden gewijzigd. Het kabinet heeft echter de Autobrief waarin de maatregelen zouden worden aangekondigd, uitgesteld tot medio 2015. Inmiddels zijn al wel veranderingen voor 2016 aangekondigd. Bijtellingsgrenzen worden aangescherpt en bijtellingscategorieën wijzigen. De bijtellingscategorie van 7% wordt afschaft.

Hoe milieuvriendelijker, hoe lager de bijtelling. Hoeveel de bijtelling precies is, hangt af van de CO2-uitstoot van de auto, de brandstof en het moment waarop voor het eerst een kenteken is afgegeven voor de auto. Elk jaar worden de normen strenger. Hoeveel bijtelling u moet betalen, hangt af van de periode wanneer voor het eerst een kenteken is afgegeven:

  • vóór 1 juli 2012
  • na 30 juni 2012 en voor 1 januari 2013
  • in 2013
  • in 2014
  • in 2015
  • in 2016

Overweegt u de aanschaf van een nieuwe zakelijke auto en wilt u in 2015 fiscaal voordelig rijden, dan loont het de moeite om nog dit jaar uit te kijken naar een model dat voldoet aan de CO2-normen voor de bijtelling van 4, 7, 14 of 20%. In 2015 zijn de bijtellingsgrenzen voor auto’s op diesel gelijk aan die van andere auto’s.

Tabel percentage bijtelling 2014 en 2015 voor auto’s

Bijtellingcategorien


Bijtellingscategorieën voor 2016

  • 4% bijtelling: volledig elektrische auto’s (nulemissie auto’s)
  • 15% bijtelling: auto’s met een CO2-uitstoot tussen 1-50 gr/km
  • 21% bijtelling: auto’s met een CO2-uitstoot tussen 51-106 gr/km
  • 25% bijtelling: auto’s met een CO2-uitstoot meer dan 106 gr/km

Let op!

De lage bijtelling gaat in op het moment dat het kenteken van de auto voor het eerst op naam wordt gesteld. Wees dus op tijd met uw beslissing om een milieuvriendelijke auto aan te schaffen in verband met levertijden van nieuwe auto’s.

De aangeschafte auto blijft het bijtellingspercentage bij aanschaf houden voor een periode van zestig maanden. Aan het eind van die periode wordt bekeken of de auto tegen de dan geldende CO2-grenzen opnieuw voor een verlaagd bijtellingspercentage in aanmerking komt.

Terug

Nog niet uitgelezen?