Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Hybride werken: de nieuwe norm
Nu veel coronamaatregelen, waaronder het advies om volledig thuis te werken, zijn komen te vervallen, vragen veel werkgevers zich af of we nu teruggaan naar het ‘oude normaal’. Of wordt hybride werken de norm?
Zoals je in ons artikel HR-trends 2022 hebt kunnen lezen, is het hybride werken een belangrijke HR-trend voor 2022. Medewerkers die hybride werken verrichten deels op kantoor en deels vanuit huis hun werkzaamheden.
Uit onderzoek van EenVandaag is gebleken dat 88% van de werknemers niet meer terug wil naar een volledige werkweek op kantoor. Driekwart van de werknemers zou graag een hybride werkvorm zien. Dat dit in de toekomst de norm gaat zijn, lijkt dus duidelijk. De belangrijkste persoonlijke voorkeuren die genoemd worden zijn:
Daarbij komt één gezamenlijk voordeel: tijdsbesparing. En, niet te vergeten, hybride werken zorgt voor een betere doorstroming op de weg en minder drukte in het openbaar vervoer. Het draagt dus indirect bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot.
Naast de kansen die het hybride werken biedt, is het ook belangrijk om je bewust te zijn van de uitdagingen die het met zich meebrengt. Hoe geef je bijvoorbeeld leiding aan thuiswerkers? Daarnaast kan de grens tussen werk en het privéleven ook vervagen bij hybride werken, bijvoorbeeld wanneer er geen afgebakende thuiswerkplek is.
Wat je zeker ook in de gaten moet houden is het gebrek aan persoonlijk contact waar medewerkers moeite mee kunnen hebben en de angst dat daardoor hun inzet onvoldoende gewaardeerd wordt. Om dit te voorkomen, moet je als werkgever zorgen voor de juiste technologische middelen, zoals Microsoft Teams of Zoom, om goed contact te behouden.
Zoals je ziet biedt het hybride werken voor- en nadelen, maar dat het in de toekomst de norm gaat worden staat vast. Als werkgever is het je verantwoordelijkheid om voor goede (technologische) middelen te zorgen, om het hybride werken niet alleen mogelijk te maken, maar ook te laten slagen.
Daarnaast is een goed thuiswerkbeleid onmisbaar. Wil je meer weten over wat een thuiswerkbeleid omvat of heb je hulp nodig bij het opstellen ervan? Neem gerust contact met mij op, ik vertel je er graag meer over.
Laura van Alst, junior HR-consultant t 06 1283 6072e l.v.alst@vitaconluteijn.nl
Bronnen:– EenVandaag– Rijksoverheid
Actueel
Flexibele arbeidsovereenkomsten – Dit moet je weten
5 tips voor verleiden op de werkvloer
3 tips over de WAZO uit onze Masterclass
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De definitieve forfaitaire rendementspercentages voor bank- en spaartegoeden (box 3) en voor schulden wijken (flink) af van de voorlopige forfaitaire rendementspercentages. Daarom kan het in bepaalde situaties verstandig zijn om vóór 1 mei 2024 je voorlopige IB-aanslag 2023 aan te passen. Had je op 1 januari 2023 box 3 vermogen? Ben je van plan om […]
Eindelijk duidelijkheid voor gemeenten en gemeenschappelijke regelingen: Het ministerie van BZK roept op om toch een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening 2023 op te nemen. En wij als accountants mogen de controleverklaring 2023 verstrekken en moeten daarbij handelen alsof de wijzigingen in het BADO en BBV zijn gewijzigd. Lees meer over de aanpassingen en aandachtspunten. De […]
Vanaf 22 mei 2024 kun je ook een Verklaring Omtrent Gedrag digitaal aanvragen en niet meer alleen op papier bij de gemeente. Als werkgever kun je de Verklaring Omtrent Gedrag digitaal voor medewerkers klaarzetten via Justis.nl. Hiervoor moet je over eHerkenning beschikken. Belangrijk: Als werkgever de medewerker informeren Meld het bij de werkgever als je […]
Er komt geen extra verhoging van het minimumloon per 1 juli 2024. Hoewel de Tweede Kamer eerder voor een extra verhoging met 1,2% stemde, is daar in de Eerste Kamer geen meerderheid voor. Wel vindt een reguliere indexatie plaats, waardoor het minimumuurloon per 1 juli met (afgerond) 3,09% stijgt. Van 2020 tot en met 2023 […]
Nog steeds kiezen veel werkgevers voor flexibele arbeidsovereenkomsten. Maar hoeveel toekomst hebben ze nog? Er is de laatste maanden veel om te doen en over gezegd. Hoogste tijd dus om je bij te praten over de do’s en don’ts. En dat hebben we onlangs gedaan in het webinar ‘Flexibele arbeidsrelaties’. Ik heb de meest opvallende […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk