Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Van HR-rompslomp naar regie: zo krijg je grip op je HR-processen
Tijdens een kennismakingsgesprek, niet zo lang geleden, vroeg ik nieuwsgierig naar een stapel papier op het bureau. “Oh, dat zijn de verlofkaarten van de medewerkers. Die printen we altijd uit en nieten we aan de loonstrook.” Het lijkt een extreem voorbeeld, maar dit soort stapels papier kom ik overal tegen. Zonde van de tijd, zonde van het papier en op het moment van printen eigenlijk al verouderd. Dat kan beter.
Door Melanie Wesdorp, coördinator team e-HRM
Veel organisaties groeien door, maar hun HR blijft hangen in verouderde werkwijzen. Excellijsten, losse formulieren, dubbele controles… Het kost tijd, is gevoelig voor fouten en kan leiden tot frustratie. Mijn collega’s en ik zien vaak dat processen rondom in- en uitdiensttreding, verlof of mutaties nergens goed zijn vastgelegd. Iedereen doet het ‘zoals het altijd ging’. Je bent vooral bezig met omslachtige administratie, in plaats van waar HR over zou moeten gaan: het beste in je medewerkers naar boven halen.
Een nieuwe medewerker start. Je hebt een papieren checklist, je bent voorbereid. Maar toch kost het veel tijd om alles te regelen: contract, toegang, spullen, inwerkprogramma… En dan wordt jij plots ziek en zit die checklist in jouw tas. Wie houdt dan het overzicht?
We zien het vaak: processen hangen aan één persoon. Zodra die wegvalt, ontstaat er ruis. Met een goed ingerichte workflow verdeel je automatisch taken over betrokken collega’s. Ook als jij er even niet bent, loopt het proces gewoon door. Veilig, gestructureerd en zonder gedoe.
HR-processen verbeteren begint bij structuur. Digitalisering helpt om processen eenduidig, AVG-proof en betrouwbaar te maken. Geen checklists meer in je hoofd of op papier, maar één systeem waarin iedereen zijn rol kent. En dat hoeft niet ingewikkeld te zijn.
Er zijn veel systemen op de markt en dat maakt kiezen lastig. Mijn advies: begin bij je eigen behoefte. Wat moet beter? Waar loop je vast? En wie binnen de organisatie moet ermee kunnen werken?
We zien vaak dat organisaties kiezen op basis van wat “de buurman” gebruikt. Maar wat daar werkt, hoeft voor jouw organisatie niet te passen. Richt je keuze op deze vragen:
Vraag altijd om een demo of proefperiode en test met een klein team. Zo voorkom je verrassingen.
Een goed ingericht HR-systeem levert veel meer op dan alleen minder papierwerk:
Door automatiseren bespaar je tijd en voorkom je dat gegevens dubbel of verkeerd worden ingevoerd.
Iedereen weet wat wanneer moet gebeuren. Ook als iemand er even niet is.
Rollen en rechten zijn goed geregeld, dus alleen wie iets moet weten, heeft toegang.
Geen losse Excelletjes of mapjes meer, maar juist alles overzichtelijk op één plek.
Of je nu 20 of 200 medewerkers hebt, het systeem groeit met je mee.
Via selfservice kunnen ze zelf hun zaken regelen: van verlof tot loonstroken.
We zeggen het vaak: digitaliseren is geen doel op zich. Het gaat om ruimte creëren voor aandacht. Voor ontwikkeling, voor gesprekken, voor goed werkgeverschap. En ja, dat begint bij processen die gewoon wérken.
Loop je ergens op vast of wil je gewoon eens horen hoe anderen het aanpakken? Mijn collega’s en ik denken graag met je mee. Bel of mail gerust.
Coördinator team e-HRM T: +31 (0)314 741 139 E: melaniewesdorp@vitaconluteijn.nl
Actueel
Zo verloopt een RI&E in de praktijk en wat jij eraan hebt als werkgever
Preferente aandelen bij bedrijfsopvolging: wat verandert er in 2026 en hoe speel je erop in?
Workation: slim idee of recept voor gedoe? Wat jij als werkgever echt moet weten
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aangenomen, kan dit vanaf 2027 (voor aandelenopties) en 2028 (voor Box 3) grote fiscale gevolgen hebben voor startups en investeerders. De verwachting is dat […]
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
Werken jouw medewerkers (deels) thuis in België of Duitsland? Of woon je zelf in het buitenland terwijl je in Nederland werkt? Dan krijg je te maken met complexe regelgeving over belastingheffing, sociale zekerheid en vaste inrichting. Gelukkig komt er steeds meer duidelijkheid. De Benelux-landen en de EU werken aan nieuwe afspraken die het thuiswerken over […]
Vanaf 1 januari 2026 vallen preferente aandelen in de meeste gevallen niet meer onder het fiscaal voordeel van de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR). De wetgever beschouwt deze aandelen namelijk vooral als belegging in plaats van als ondernemingsvermogen. Maar er is een belangrijke uitzondering: preferente aandelen bij gefaseerde bedrijfsopvolging. Fiscalisten Yasmijn ten Camp en Han Schut leggen uit […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk