Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Van HR-rompslomp naar regie: zo krijg je grip op je HR-processen
Tijdens een kennismakingsgesprek, niet zo lang geleden, vroeg ik nieuwsgierig naar een stapel papier op het bureau. “Oh, dat zijn de verlofkaarten van de medewerkers. Die printen we altijd uit en nieten we aan de loonstrook.” Het lijkt een extreem voorbeeld, maar dit soort stapels papier kom ik overal tegen. Zonde van de tijd, zonde van het papier en op het moment van printen eigenlijk al verouderd. Dat kan beter.
Door Melanie Wesdorp, coördinator team e-HRM
Veel organisaties groeien door, maar hun HR blijft hangen in verouderde werkwijzen. Excellijsten, losse formulieren, dubbele controles… Het kost tijd, is gevoelig voor fouten en kan leiden tot frustratie. Mijn collega’s en ik zien vaak dat processen rondom in- en uitdiensttreding, verlof of mutaties nergens goed zijn vastgelegd. Iedereen doet het ‘zoals het altijd ging’. Je bent vooral bezig met omslachtige administratie, in plaats van waar HR over zou moeten gaan: het beste in je medewerkers naar boven halen.
Een nieuwe medewerker start. Je hebt een papieren checklist, je bent voorbereid. Maar toch kost het veel tijd om alles te regelen: contract, toegang, spullen, inwerkprogramma… En dan wordt jij plots ziek en zit die checklist in jouw tas. Wie houdt dan het overzicht?
We zien het vaak: processen hangen aan één persoon. Zodra die wegvalt, ontstaat er ruis. Met een goed ingerichte workflow verdeel je automatisch taken over betrokken collega’s. Ook als jij er even niet bent, loopt het proces gewoon door. Veilig, gestructureerd en zonder gedoe.
HR-processen verbeteren begint bij structuur. Digitalisering helpt om processen eenduidig, AVG-proof en betrouwbaar te maken. Geen checklists meer in je hoofd of op papier, maar één systeem waarin iedereen zijn rol kent. En dat hoeft niet ingewikkeld te zijn.
Er zijn veel systemen op de markt en dat maakt kiezen lastig. Mijn advies: begin bij je eigen behoefte. Wat moet beter? Waar loop je vast? En wie binnen de organisatie moet ermee kunnen werken?
We zien vaak dat organisaties kiezen op basis van wat “de buurman” gebruikt. Maar wat daar werkt, hoeft voor jouw organisatie niet te passen. Richt je keuze op deze vragen:
Vraag altijd om een demo of proefperiode en test met een klein team. Zo voorkom je verrassingen.
Een goed ingericht HR-systeem levert veel meer op dan alleen minder papierwerk:
Door automatiseren bespaar je tijd en voorkom je dat gegevens dubbel of verkeerd worden ingevoerd.
Iedereen weet wat wanneer moet gebeuren. Ook als iemand er even niet is.
Rollen en rechten zijn goed geregeld, dus alleen wie iets moet weten, heeft toegang.
Geen losse Excelletjes of mapjes meer, maar juist alles overzichtelijk op één plek.
Of je nu 20 of 200 medewerkers hebt, het systeem groeit met je mee.
Via selfservice kunnen ze zelf hun zaken regelen: van verlof tot loonstroken.
We zeggen het vaak: digitaliseren is geen doel op zich. Het gaat om ruimte creëren voor aandacht. Voor ontwikkeling, voor gesprekken, voor goed werkgeverschap. En ja, dat begint bij processen die gewoon wérken.
Loop je ergens op vast of wil je gewoon eens horen hoe anderen het aanpakken? Mijn collega’s en ik denken graag met je mee. Bel of mail gerust.
Coördinator team e-HRM T: +31 (0)314 741 139 E: melaniewesdorp@vitaconluteijn.nl
Actueel
Wat werkstress je écht kost (en wat je ertegen kunt doen)
WHOA voor ondernemers: kans voor herstructurering bij zwaar weer
Jaarverslaggeving in de zorg: wanneer ben je transparant genoeg?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress is al jaren één van de grootste oorzaken van verzuim in Nederland. Volgens TNO kost psychosociale arbeidsbelasting werkgevers jaarlijks miljarden euro’s. Toch gaat het niet alleen over geld. Werkstress heeft vaak al veel eerder invloed: op motivatie, samenwerking en de sfeer binnen teams. In de Week Zonder Werkstress 2025 staat arbeidspsycholoog Maxime Profijt stil […]
Veel ondernemers in Nederland kampen nog steeds met oude coronaschulden. De onderneming draait goed, winst op papier, maar de kasstroom loopt leeg door hoge aflossingsverplichtingen. Investeren zit er niet in, je voelt geen vooruitgang en je vraagt je af: hoe lang hou ik dit nog vol? De WHOA kan voor ondernemers dan het verschil maken. […]
Als zorgaanbieder heb je te maken met steeds meer regels rondom verantwoording en verslaglegging. Transparantie is belangrijk, je legt er bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoording mee af. Té veel openheid kan echter risico’s opleveren. Hoe bepaal je het juiste detailniveau voor jouw organisatie? En waar moet je op moet letten bij het deponeren van je jaarstukken? Accountants […]
De Werkkostenregeling (WKR) bestaat inmiddels meer dan 10 jaar, maar voor veel werkgevers blijft het een uitdaging. Hoeveel vrije ruimte heb je nu precies voor de Werkkostenregeling 2025? Welke kosten vallen erbuiten? En hoe voorkom je dat je pas aan het einde van het jaar ontdekt dat je te ver bent gegaan? Fiscalist Tarik Jansen […]
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft de Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) in september 2025 vernieuwd. Deze codes geven aan wat de hoofd- en eventuele nevenactiviteiten van een onderneming zijn. Ze lijken misschien een puur administratieve formaliteit, maar onderschat ze niet. Je SBI-code bepaalt namelijk hoe overheden, verzekeraars, banken en pensioenfondsen jouw bedrijf beoordelen. Door Dianne Blij, […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk