Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Hoge Raad vult werkelijke rendement onroerende zaken in box 3 verder in
Ondanks eerdere aanwijzingen leefden in de praktijk nog vragen over de invulling van het werkelijke rendement. Bijvoorbeeld als het gaat om onroerend goed. De Hoge Raad heeft specifiek daarover op 20 december 2024 verdere aanwijzingen gegeven; gericht op het berekenen van het werkelijke rendement van onroerende zaken in box 3 vanaf 2017.
Op 6 juni 2024 oordeelde de Hoge Raad dat je in box 3 het – door de Hoge Raad gedefinieerde – werkelijke rendement in aanmerking mag nemen als dit lager is dan het wettelijke forfaitaire rendement. De Hoge Raad gaf daarbij maar ook in latere arresten aanwijzingen hoe je dit werkelijke rendement moet berekenen.
Kort samengevat komen de aanwijzingen van de Hoge Raad voor het werkelijke rendement hierop neer:
Desondanks bleven er vragen over de berekening van het werkelijke rendement van onroerende zaken in box 3. Daarop heeft de Hoge Raad nu gereageerd met verdere aanwijzingen.
Het was dus al bekend dat je voor de (ongerealiseerde) waardeverandering van woningen die in box 3 vallen, zoals vakantiewoningen, moet uitgaan van de WOZ-waarde aan het begin en aan het einde van het jaar. De Hoge Raad heeft nu verder aangevuld dat het hierbij gaat om de WOZ-waarde van het jaar zelf en van het volgende jaar. Voor de box 3-heffing voor 2024 moet je dus uitgaan van het verschil tussen de WOZ-waarden van 2024 en 2025.
Koop of verkoop je een woning in de loop van het jaar? Dan verdeel je de op basis van de WOZ-waarden berekende waardeverandering tijdsevenredig met de koper/verkoper, aldus de Hoge Raad. Verkoop je bijvoorbeeld per 1 juli 2024 een woning en bedraagt het verschil tussen de WOZ-waarde 2024 en 2025 € 40.000, dan is de gerealiseerde waardestijging voor jou € 20.000 en de ongerealiseerde waardestijging voor de koper € 20.000.
Let op! Door een verschil tussen de verkoopprijs en de WOZ-waarde van de woning, kan je totale vermogen in box 3 toe- of afnemen. De Hoge Raad geeft aan dat je dit verschil niet kunt aanmerken als werkelijk rendement in box 3.
De Hoge Raad heeft eerder al bepaald dat je bij het berekenen van het werkelijke rendement geen rekening mag houden met aftrek van kosten. Nu voegt de Hoge Raad hieraan toe dat een waardestijging van een onroerende zaak door kosten voor verbetering of uitbreiding niet meetelt als werkelijke rendement.
Let op! Het vaststellen van verbetering, uitbreiding of onderhoud aan een onroerende zaak is ingewikkeld. Je moet hiervoor de eerdere rechtspraak van de Hoge Raad volgen. Om de waardestijging van woningen in zulke gevallen buiten beschouwing te laten, heb je bovendien een andere dan reguliere WOZ-beschikking nodig.
Verder heeft de Hoge Raad aangegeven dat het voordeel van eigen gebruik van een onroerende zaak in box 3 voor het werkelijke rendement 0 bedraagt. Je hoeft hiervoor dus niets mee te rekenen.
De wijze waarop de Hoge Raad het werkelijke rendement invult onder het huidige box 3-stelsel staat overigens los van het nieuwe box 3-stelsel. De wetgever kan daaraan te zijnder tijd een andere invulling geven.
Bron: SRA
Actueel
Special Miljoenennota 2026 – De voorgestelde maatregelen
Nieuwe wet versterkt bescherming medewerkers bij faillissement
Dringend advies AWVN: beoordeel je cafetaria- en uitruilregelingen fiscaal
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het demissionaire kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2025 de Miljoenennota 2026 en dus ook het Belastingplan 2026. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode in het parlement worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2026, tenzij anders vermeld. Download de Special Miljoennota 2026 TarievenAanpassingen in box […]
Ondernemers die een failliet bedrijf willen doorstarten, krijgen straks veel minder vrijheid in de keuze van medewerkers. Een nieuw wetsvoorstel verplicht hen de meeste werknemers over te nemen om misbruik van faillissementsprocedures te voorkomen. We zetten op een rij wat dit betekent voor de selectie van personeel, de rol van de OR en de gevolgen […]
Nieuwe standpunten van de Belastingdienst zorgen voor forse fiscale gevolgen bij cafetaria- en uitruilregelingen. Werkgevers riskeren dubbele loonheffing en extra administratieve lasten als zij hun regelingen niet opnieuw beoordelen. In dit artikel lees je wat er verandert, welke uitruilvormen nog zijn toegestaan en waarom AWVN werkgevers oproept nu in actie te komen. Wat verandert er […]
Werkgevers moeten zieke medewerkers ook bij een slapend dienstverband vakantiedagen blijven vergoeden. Dat bepaalde de kantonrechter onlangs, met mogelijk tienduizenden euro’s extra kosten tot gevolg. In dit artikel lees je hoe Europees recht daarbij zwaarder weegt dan de Nederlandse wet én welke financiële risico’s werkgevers lopen. Europese regels wegen zwaarder dan nationale wetgeving Volgens artikel […]
Ben je eigenaar van maatschappelijk vastgoed? Of houd je je bezig met het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed zoals scholen, overheidsgebouwen, zorginstellingen, sportaccommodaties of monumenten? Onder voorwaarden kun je dan gebruikmaken van de DUMAVA-subsidie. De subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) komt eigenaren van bestaand maatschappelijk vastgoed tegemoet in de kosten om te verduurzamen. Het doel: energie besparen […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk