Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Hoe voorkom je verhoogde belastingrente voor aanslag vpb?
Met ingang van 1 maart 2023 geldt er voor aanslagen vennootschapsbelasting (vpb) een hogere belastingrente: 10,5% in plaats van 8%. Je betaalt deze belastingrente zodra zes maanden na het betreffende boekjaar zijn verstreken. Over 2022 dus vanaf 1 juli 2023. Belastingrente voorkomen? Dat kan! Dien uiterlijk 31 mei 2023 een aangifte vpb 2022 in of vraag vóór 1 mei 2023 een nauwkeurige voorlopige aanslag vpb aan.
Update 24-02-2023: het kabinet ziet voorlopig af van de verhoging. Lees meer hierover in ons artikel ‘Toch geen verhoging belastingrente’.
De Belastingdienst rekent belastingrente vanaf 1 juli na het betroffen boekjaar en over het bedrag dat je aan belasting verschuldigd bent. Met een stijging van 8 naar 10,5% kan dit flink in de papieren lopen. Het is daarom nog belangrijker om ervoor te zorgen dat je met je aanslagregeling in de pas loopt met het jaarresultaat van de onderneming.
Vanaf 18 november 2022 geldt dat belastingplichtigen eventueel aanspraak kunnen maken op een vermindering van belastingrente. De Hoge Raad heeft in korte tijd twee keer geoordeeld dat de belastinginspecteur geen belastingrente in rekening mocht brengen over een periode waarin de betroffen belastingaanslag al was betaald.
Zo zat het
In het eerste geval was de voorlopige aanslag betaald, maar een deel ervan na een tweede voorlopige aanslag terugontvangen. Even later bleek de bv de Belastingdienst, na een herziene aangifte, toch nog een bedrag verschuldigd te zijn. De Hoge Raad oordeelde dat de bv geen belastingrente verschuldigd was over de periode waarin de Belastingdienst al over de initiële betaling beschikte. In de tweede zaak deed zich hetzelfde voor. Hier ging het om het terugnemen van eerder verleende verliesverrekening.
De uitspraken van de Hoge Raad hebben gezorgd voor een wetswijziging per 1 januari 2023. De staatssecretaris van Financiën meldde hierover het volgende:
Er is voor alle belastingmiddelen aangegeven dat de Belastingdienst een dergelijke vermindering niet in alle heffingssystemen op eigen initiatief kan toepassen. Het kan dus voorkomen dat het voor een belastinginspecteur niet mogelijk is om bij de aanslag rekening te houden met het arrest en de wetswijziging. In zo een geval moet achteraf worden gecorrigeerd, in bezwaarprocedure of na verzoek om ambtshalve vermindering.
Bel of mail ons voor antwoord op een vraag of voor hulp bij het aanvragen van een accurate voorlopige aanslag vpb. Ook als jou onterecht belastingrente in rekening is gebracht of je hiervan vermoedens hebt kun je rekenen op onze specialisten.
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk