Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Het bestuursverslag: van verplichte kost tot visitekaartje van je organisatie
Voorheen werd het bestuursverslag door de gemiddelde ondernemer gezien als een wettelijke vereiste en was het een sport om zo weinig mogelijk informatie te verstrekken. De afgelopen jaren is de tendens echter veranderd: verantwoording willen afleggen en aangeven waar je als organisatie voor staat draagt bij aan het versterken van je imago.
Met deze andere kijk op het bestuursverslag is het ineens een marketinginstrument geworden voor je stakeholders. Een mooie, transparante manier om je klanten, medewerkers en leveranciers meer te betrekken bij je organisatie.
Het bestuursverslag moet voldoen aan enkele wettelijke (minimale) vereisten, maar we gaan eerst kijken naar de trends en ontwikkelingen rondom het verslag:
De inhoud van ieder bestuursverslag is afhankelijk van de organisatie en de informatiebehoeften van haar stakeholders. We dagen je graag uit om aan de slag te gaan met je bestuursverslag, hierover in gesprek te gaan met de stakeholders en de relevante informatie gedurende het jaar in beeld te brengen. Maak er méér van dan alleen een bestuursverslag en pluk er de vruchten van!
De periode januari t/m maart is vaak de periode dat het bestuursverslag door het bestuur wordt geschreven. Wat moet er (wettelijk gezien) minimaal in staan?
Het opstellen van een bestuursverslag is voor (middel) grote ondernemingen verplichte kost. Kleine ondernemingen hoeven geen bestuursverslag op te stellen. In de wet (artikel 391 Boek 2 BW) en in de Richtlijnen voor de jaarverslaggeving (Richtlijn 400) zijn de vereisten opgenomen waaraan het bestuursverslag moet voldoen.
In het bestuursverslag doet het bestuur schriftelijk verslag over de gang van zaken van het gevoerde beleid. Richtlijn 400 geeft de vereisten voor de invulling van het bestuursverslag. Dit bestaat uit:
Al met al toch aardig wat vereisten waar je bestuursverslag aan moet doen. Wij hebben hiervoor een handige checklist opgesteld. Wil je deze ontvangen of heb je andere vragen over het bestuursverslag? Neem dan contact met ons op.
Actueel
SLIM-regeling weer open voor mkb: vraag subsidie aan tot 30 september 2025
Teamuitje met reiskosten en maaltijden: onbelast of belast?
Carpoolen en de fiscus: dit zijn de regels voor belastingvrije vergoedingen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Vanaf 1 september 2025 kunnen mkb-ondernemers opnieuw subsidie aanvragen via de SLIM-regeling. Deze regeling stimuleert leren en ontwikkelen binnen het mkb en is bedoeld om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden. De aanvraagperiode loopt tot en met 30 september 2025. Wat is de SLIM-regeling? De SLIM-regeling staat voor: Stimuleringsregeling Leren en ontwikkelen in mkb-ondernemingen. Met deze […]
Wanneer geldt de gerichte vrijstelling en wanneer niet? Organiseer je als werkgever een teamuitje en wil je reiskosten en maaltijden vergoeden? Dan is het belangrijk om te weten of deze kosten onder de gerichte vrijstellingen vallen. Het antwoord hangt af van het karakter van het teamuitje: zakelijk of consumptief? Zakelijk of consumptief: dit is het […]
Carpoolen is niet alleen milieuvriendelijk, het kan ook fiscaal voordelig zijn. Als werkgever mag je onder bepaalde voorwaarden een belastingvrije kilometervergoeding geven aan medewerkers die samen reizen. Welke mogelijkheden er zijn, hangt af van wie het carpoolen organiseert en of er gebruik wordt gemaakt van een privéauto of een auto van de zaak. Carpoolen met […]
De groei van het aantal bedrijven in Nederland is het laagste in tien jaar. Steeds meer ondernemers stoppen, terwijl het aantal starters blijft dalen. Opvallend is dat wie wel begint, steeds vaker kiest voor een bv. Toch is die rechtsvorm geen garantie tegen schijnzelfstandigheid, waarschuwt de Kamer van Koophandel (KVK). Lage groei bedrijven in 2025: […]
De zomer is in volle gang en met de oplopende temperaturen is een koud drankje of een ijsje op de werkvloer meer dan welkom. Veel werkgevers willen hun team graag verrassen met iets verfrissends. Maar hoe zit het fiscaal eigenlijk? Wanneer is zo’n traktatie onbelast? Traktatie op de werkplek is onbelast Goed nieuws: trakteer je […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk