Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Heeft jouw organisatie al een preventiemedewerker?
Een preventiemedewerker, elke organisatie moet er minstens één hebben en dat mag geen externe partij zijn. Wat voor taken en verantwoordelijkheden heeft een preventiemedewerker?
Elke organisatie is verplicht tenminste één medewerker aan te wijzen als preventiemedewerker. Dit moet iemand van binnen de eigen organisatie zijn. Voor organisaties tot en met 25 medewerkers geldt dat de werkgever zelf deze taak op zich mag nemen, voor grotere organisaties moet de taak in handen liggen van een andere medewerker.
De precieze inhoud van de taken van een preventiemedewerker is afhankelijk van onder andere de grootte, structuur en omstandigheden van een organisatie. Wel zijn er tenminste deze drie wettelijke taken (artikel 13 van de Arbowet, lid 7):
De preventiemedewerker ondersteunt de werkgever bij het realiseren van optimale arbeidsomstandigheden. Dit doet hij door te helpen met het opstellen van een overzicht van alle risico’s voor de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van medewerkers binnen de organisatie. Dit resulteert in een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). De werkgever krijgt hiermee snel inzicht in welke verbeteringen er op welk vlak nodig of gewenst zijn.
De preventiemedewerker helpt bij het opstellen van een plan van aanpak, waarin staat welke maatregelen er nodig zijn voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid en hoe deze kunnen worden ingevoerd. Hierbij werkt de preventiemedewerker nauw samen met de bedrijfsarts en andere arbodienstverleners, maar ook met de OR/personeelsvertegenwoordiging.
De preventiemedewerker is afkomstig van de werkvloer. Vanuit die rol en ervaring kan hij actief bijdragen aan het tot een minimum beperken van de kans op gezondheidsklachten en ongevallen op het werk, bijvoorbeeld door geluidsoverlast, gevaarlijke stoffen of zware lichamelijke belasting. De preventiemedewerker vervult een brugfunctie tussen de werkgever en de medewerkers en let erop dat er voldoende oog is voor (in de RI&E beschreven) risico’s. Concrete taken kunnen zijn het meewerken aan heldere voorlichting en duidelijke werkinstructies voor correct gebruik van beschermingsmiddelen en handige tools.
Naast de drie wettelijke taken, kun je ervoor kiezen het pakket van de preventiemedewerker uit te breiden met taken zoals:
Hulp nodig bij het inrichten van het takenpakket van een preventiemedewerker? Meer weten over de RI&E? Arbodeskundig advies inwinnen? Bel of mail ons, we helpen je graag.
Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Actueel
Uitkomst Webmodule beoordeling arbeidsrelatie is niet juridisch houdbaar
Betaal voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2025 niet te vroeg
Interview Salaris Vanmorgen met Matthijs Koppelaar
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Twijfel je bij het beoordelen van arbeidsrelaties of er wel of geen sprake is van loondienst, dan kun je de Webmodule beoordeling arbeidsrelatie gebruiken. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stelt de module ter beschikking voor opdrachtgevers. Maar let op: Je kunt er geen zekerheid aan ontlenen. Minister Van Hijum beantwoordde onlangs vragen over […]
De Belastingdienst is deze maand begonnen met het versturen van de voorlopige aanslag inkomstenbelasting voor het jaar 2025. Met het uitdrukkelijk verzoek: Betaal deze pas ná de dagtekening in 2025. Veel belastingplichtigen, zoals zelfstandig ondernemers, ontvangen jaarlijks een voorlopige aanslag inkomstenbelasting. Je mag deze voorlopige aanslag in één keer betalen of gespreid betaald in elf […]
Eerder dit jaar won Matthijs Koppelaar, Manager Salaris & Advies, de titel ‘Leidinggevende salarisprofessional van het jaar’. Nu is hij als jurylid betrokken bij diezelfde verkiezing voor 2025. Wat vindt hij zo mooi aan het salarisvak en waarom maakt hij zich er hard voor? Salaris Vanmorgen interviewde hem erover. Matthijs Koppelaar in jury Salarisprofessional van […]
In oktober kon je in de Special Eindejaarstips al lezen wat dit jaar fiscaal nog mogelijk is. Nu het Belastingplan 2025 in de Tweede Kamer is behandeld, zitten daar een aantal wijzigingen. We hebben ze voor je gemarkeerd in de bestaande special. Tips voor alle belastingplichtigen Over het voorkomen van verlies van heffingskortingen, clusteren van […]
Ben je ondernemer en heb je plannen voor Research & Development? Of wil je technisch-wetenschappelijk onderzoek uitvoeren? Dan kun je aanspraak maken op belastingvoordeel vanuit de WBSO-regeling. De Tweede Kamer heeft ingestemd met extra budget hiervoor in 2025 en de Eerste Kamer stemt hierover op 17 december 2024. Kort meer over de WBSO, de voordelen, […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk