Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én tips waarmee ook jij dit makkelijk inzet.
Stel: Een medewerker is per 1 juni 2024 bij je in dienst. Vervolgens meldt hij zich op 1 juli van dat jaar voor de eerste keer ziek. Hij geeft aan kortdurende klachten te hebben, maar is wel dermate uit de running dat hij pas medio augustus weer is hersteld. Vervolgens is meldt dezelfde medewerker zich een maand later weer twee dagen ziek en is hij ook ziekgemeld van midden tot en met eind oktober.
Heb je te maken met zo’n situatie, waarin een medewerker zich regelmatig ziekmeldt, kort(er) dan wel langer, dan is het belangrijk om als werkgever het (zorg)gesprek met hem aan te gaan. Zeker als de medewerker nog niet lang in dienst is. Dan is het verstandig om zelfs al vanaf de eerste ziekmelding te polsen.
Het eerdergenoemde voorbeeld gaat over verzuim; een concrete aanleiding om met elkaar te praten. Maar wacht daar niet mee tot een jaarlijks ontwikkelgesprek. Blijf continu met elkaar in contact. Ga voor een combinatie van geplande 2- wekelijkse of maandelijkse gesprekken én spontane informele momenten, bijvoorbeeld bij de koffieautomaat. En doe dit ook eens tijdens een wandeling of lunch in plaats van op kantoor. Zo houd je de drempel laag, maak je het persoonlijk en vang je elkaars signalen vroegtijdig op.
Met elkaar in gesprek gaan en blijven heeft veel voordelen.
Door regelmatig overleg krijgt een medewerker een helder beeld van taken, doelen en verwachtingen. Ook geeft dit de medewerker de ruimte om zijn eigen verwachtingen naar jou of een leidinggevende uit te spreken en aan te geven wat hij nodig heeft. Dit voorkomt misverstanden op een later moment.
Feedforward is waardevol voor ieder mens. Zo leer je begrijpen waar je goed in bent en wat je nog kunt verbeteren. Ook voor een medewerker bevordert dit (professionele) groei. Wat hem competenter maakt en dus ook de algehele bedrijfsprestaties versterkt. Dit werkt twee kanten op: van werkgever/leidinggevende naar de medewerker én andersom. Beide kunnen elkaar om feedforward vragen.
Iedereen heeft behoefte aan aandacht. Gesprekken zorgen ervoor dat een medewerker zich gehoord en gewaardeerd voelt. Door bijvoorbeeld te vragen naar de ideeën of zorgen van een medewerker, versterk je vaak de betrokkenheid en het gevoel van eigenaarschap bij de medewerker.
Problemen die onbesproken blijven kunnen escaleren. Met regelmatige gesprekken is het makkelijker om deze vroegtijdig te signaleren en grote(re) uitdagingen en conflicten te voorkomen.
In een dynamische werkomgeving zijn er vaak veranderingen in doelen, strategieën of werkomstandigheden. Met regelmatig contact kun je medewerkers tijdig informeren en waar nodig begeleiding bieden. Dat zorgt voor soepelere overgangen en minder onzekerheid.
Door regelmatig te praten over ambities en wensen ontdek je hoe medewerkers zich verder willen ontwikkelen. Dit geeft je de mogelijkheid om medewerkers te ondersteunen in hun carrièrepad, wat zorgt voor meer loyaliteit en minder personeelsverloop.
Regelmatige communicatie bevordert een cultuur van openheid en vertrouwen. Dat is essentieel voor een gezonde werkomgeving. Medewerkers voelen zich comfortabeler om hun mening te delen en ideeën aan te dragen. En dat bevordert weer innovatie en samenwerking in je organisatie.
Alle reden dus om hiermee aan de slag te gaan toch? Maar hoe pak je dat nu aan? Wat is een goede mix van geplande en ongeplande gespreksmomenten met medewerkers? Hoe verlaag je de drempel en waarmee stel je op het gemak?
Hoe werk jij aan het goede gesprek in jouw organisatie? Wellicht heb je tips om met ons te delen? Andersom delen we ook graag meer ideeën met jou. Dus mocht je vragen hebben of eens willen sparren? Bel of mail gerust. We helpen je graag.
Actueel
Uitstel Richtlijn Loontransparantie: invoering mogelijk pas in 2027
Boetes schijnzelfstandigheid – Per 2026 legt de Belastingdienst ze weer op
Special Eindejaarstips 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De invoering van de Europese Richtlijn Loontransparantie lijkt later van start te gaan dan gepland. De oorspronkelijke deadline van juni 2026 blijkt niet haalbaar. Naar verwachting verschuift de datum naar 1 januari 2027. Werkgevers krijgen daardoor waarschijnlijk meer tijd om zich voor te bereiden op de nieuwe verplichtingen rond loonrapportages en gelijke beloning. Wat houdt […]
Vanaf 1 januari 2026 mag de Belastingdienst opnieuw boetes opleggen aan bedrijven die zzp’ers onterecht als zelfstandige inhuren. De huidige boetepauze bij schijnzelfstandigheid loopt eind 2025 af. Daarmee verdwijnt de “zachte landing” die werkgevers de afgelopen jaren nog wat ruimte gaf. Werk je met zzp’ers? Dan is dit hét moment om te checken of jouw […]
Het einde van het jaar komt in zicht. Een goed moment om te kijken waar je fiscaal nog kunt optimaliseren. In onze Special Eindejaarstips 2025 vind je praktische adviezen voor ondernemers, werkgevers en particulieren. We hebben de belangrijkste fiscale aandachtspunten voor je op een rij gezet. Zo helpen we je om dit jaar fiscaal goed […]
Organiseer je binnenkort een personeelsfeest? Let dan goed op de fiscale regels. De locatie bepaalt of de Belastingdienst dit als loon ziet. Een feest op kantoor is vaak voordeliger dan een diner buiten de deur. Met een slimme inzet van de werkkostenregeling (WKR) voorkom je dat een gezellig uitje onnodig veel belasting kost. Wanneer is […]
Fooien lijken een aardige bonus voor medewerkers, maar voor jou als werkgever tellen ze gewoon mee bij de loonhefingen. Of het nu gaat om een fooienpot, betalingen via pin of bijdragen van derden: de Belastingdienst verwacht dat je weet wanneer je loonheffingen moet toepassen. Hoe zit dat precies en wat betekent het voor jouw loonadministratie? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk