Skip to main content
14 november 2024

Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan

Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én tips waarmee ook jij dit makkelijk inzet.

Een praktijksituatie

Stel: Een medewerker is per 1 juni 2024 bij je in dienst. Vervolgens meldt hij zich op 1 juli van dat jaar voor de eerste keer ziek. Hij geeft aan kortdurende klachten te hebben, maar is wel dermate uit de running dat hij pas medio augustus weer is hersteld. Vervolgens is meldt dezelfde medewerker zich een maand later weer twee dagen ziek en is hij ook ziekgemeld van midden tot en met eind oktober.

Heb je te maken met zo’n situatie, waarin een medewerker zich regelmatig ziekmeldt, kort(er) dan wel langer, dan is het belangrijk om als werkgever het (zorg)gesprek met hem aan te gaan. Zeker als de medewerker nog niet lang in dienst is. Dan is het verstandig om zelfs al vanaf de eerste ziekmelding te polsen.

Waarom zo’n gesprek lastig kan zijn

Hoe je zo’n gesprek constructief houdt

  • Maak direct duidelijk dat je uit zorg en betrokkenheid handelt
  • Houd het bij de feiten (vrij van mening): Geef aan dat het aantal ziekmeldingen van de medewerker hoger is dan gemiddeld
  • Vraag de medewerker hoe hij de situatie ziet
  • Vraag of en hoe je als werkgever de medewerker kunt helpen om toekomstig verzuim te voorkomen

Niet alleen in gesprek bij problemen

Het eerdergenoemde voorbeeld gaat over verzuim; een concrete aanleiding om met elkaar te praten. Maar wacht daar niet mee tot een jaarlijks ontwikkelgesprek. Blijf continu met elkaar in contact. Ga voor een combinatie van geplande 2- wekelijkse of maandelijkse gesprekken én spontane informele momenten, bijvoorbeeld bij de koffieautomaat. En doe dit ook eens tijdens een wandeling of lunch in plaats van op kantoor. Zo houd je de drempel laag, maak je het persoonlijk en vang je elkaars signalen vroegtijdig op.

Wat in gesprek blijven voor je doet

Met elkaar in gesprek gaan en blijven heeft veel voordelen.

Door regelmatig overleg krijgt een medewerker een helder beeld van taken, doelen en verwachtingen. Ook geeft dit de medewerker de ruimte om zijn eigen verwachtingen naar jou of een leidinggevende uit te spreken en aan te geven wat hij nodig heeft. Dit voorkomt misverstanden op een later moment.

Feedforward is waardevol voor ieder mens. Zo leer je begrijpen waar je goed in bent en wat je nog kunt verbeteren. Ook voor een medewerker bevordert dit (professionele) groei. Wat hem competenter maakt en dus ook de algehele bedrijfsprestaties versterkt. Dit werkt twee kanten op: van werkgever/leidinggevende naar de medewerker én andersom. Beide kunnen elkaar om feedforward vragen.

Iedereen heeft behoefte aan aandacht. Gesprekken zorgen ervoor dat een medewerker zich gehoord en gewaardeerd voelt. Door bijvoorbeeld te vragen naar de ideeën of zorgen van een medewerker, versterk je vaak de betrokkenheid en het gevoel van eigenaarschap bij de medewerker.

Problemen die onbesproken blijven kunnen escaleren. Met regelmatige gesprekken is het makkelijker om deze vroegtijdig te signaleren en grote(re) uitdagingen en conflicten te voorkomen.

In een dynamische werkomgeving zijn er vaak veranderingen in doelen, strategieën of werkomstandigheden. Met regelmatig contact kun je medewerkers tijdig informeren en waar nodig begeleiding bieden. Dat zorgt voor soepelere overgangen en minder onzekerheid.

Door regelmatig te praten over ambities en wensen ontdek je hoe medewerkers zich verder willen ontwikkelen. Dit geeft je de mogelijkheid om medewerkers te ondersteunen in hun carrièrepad, wat zorgt voor meer loyaliteit en minder personeelsverloop.

Regelmatige communicatie bevordert een cultuur van openheid en vertrouwen. Dat is essentieel voor een gezonde werkomgeving. Medewerkers voelen zich comfortabeler om hun mening te delen en ideeën aan te dragen. En dat bevordert weer innovatie en samenwerking in je organisatie.

Tips om direct aan de slag te gaan

Alle reden dus om hiermee aan de slag te gaan toch? Maar hoe pak je dat nu aan? Wat is een goede mix van geplande en ongeplande gespreksmomenten met medewerkers? Hoe verlaag je de drempel en waarmee stel je op het gemak?

Zo ga je van start met gesprekken

  1. Plan een regelmatige afspraak in met medewerkers, bijvoorbeeld elke 2 weken. Een half uur kan genoeg zijn.
  2. Wees oprecht geïnteresseerd en vraag je af wat iemand beweegt.
  3. Neem je voor om komende week iedere dag een korte vraag aan iemand te stellen die je nog niet kent, bijvoorbeeld bij de koffieautomaat.
  4. Heb je het idee dat er bij een medewerker iets speelt of dat iemand niet lekker in zijn vel zit? Nodig diegene uit om samen te wandelen met de lunch en vraag hoe het gaat en probeer door te vragen.
  5. Bedenk vooraf activerende vragen om te stellen in een gesprek, zodat je gesprekspartner aan het denken wordt gezet. Bijvoorbeeld: Op welk moment in de afgelopen week heb je het meest geleerd? Of wat was het hoogtepunt van je dag? Vervolgens kun je doorvragen met vraagwoorden zoals ‘waarom?’.

Meer weten over het goede gesprek voeren?

Hoe werk jij aan het goede gesprek in jouw organisatie? Wellicht heb je tips om met ons te delen? Andersom delen we ook graag meer ideeën met jou. Dus mocht je vragen hebben of eens willen sparren? Bel of mail gerust. We helpen je graag.

Terug

Nog niet uitgelezen?