Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Geen verhoging CO2-heffing voor mkb
De aankomende stijging van de CO2-heffing geldt niet voor het mkb. Alleen grote bedrijven gaan fiks meer betalen voor luchtvervuiling. Het geld dat dit oplevert wordt gebruikt om de tarieven voor het mkb stabiel te houden. Dit biedt kansen om te investeren in duurzame alternatieven, zoals waterstof.
De CO2-heffing is een belangrijk instrument om CO2-uitstoot te verminderen. Normaal zou deze ook voor het mkb stijgen, maar demissionair-minister Jetten van Klimaat en Energie wil de grote vervuilers daarvoor op laten draaien. Door de stabiele CO2-heffing voor mkb’ers kunnen meer bedrijven investeren in verduurzaming. Denk aan duurzame energie, zoals zonne-energie, windenergie of waterstof.
In de voorjaarsnota stelt Jetten ook voor om waterstof onder het lage tarief van de energiebelasting te laten vallen. Zo wil hij het gebruik van onder andere waterstof als schone brandstof stimuleren. Waterstof kan ingezet worden als brandstof, in waterstof-brandstofcellen, waterstof-generatoren en in waterstof-warmtepompen of -boilers.
Voor nu gaan alleen de grote vervuilers betalen, maar de CO2-uitstoot moet uiteindelijk wel omlaag. De druk om te verduurzamen zal in de toekomst blijven toenemen. Door nu te investeren in verduurzaming ben je beter voorbereid op toekomstige aanscherpingen van het klimaatbeleid.
Wie nu wil investeren in verduurzaming van zijn bedrijf, kan gebruikmaken van subsidies. Dit zijn de bekendste beschikbare subsidies:
Subsidie voor onder andere isolatie, warmtepompen, biomassaketels en energiebesparende maatregelen. Zonnepanelen vallen vanaf 2024 onder de EIA. Lees meer over ISDE op de ISDE-pagina van RVO.
Fiscaal aantrekkelijk kunnen investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen, zoals elektrische voertuigen, afvalverwerking, waterbesparing en duurzame verpakkingen. Lees meer over de MIA/Vamil op de MIA/Vamil-pagina van RVO.
Subsidie voor grootschalige opwekking van elektriciteit uit zon, wind, geothermie en biomassa. Lees meer over SDE++ op de SDE-pagina van RVO.
Subsidie voor energiebesparing. Lees meer over EIA op de EIA-pagina van RVO.
De stijging van de CO2-heffing voor alleen grote bedrijven en zware industrie is het gevolg van maatregelen die het demissionaire kabinet heeft gepresenteerd in de Voorjaarsnota. De Tweede Kamer kan de Voorjaarsnota bespreken en wijzigen, waarna nog gestemd wordt over het wetsvoorstel. Pas als de Tweede en Eerste Kamer het wetsvoorstel goedkeuren is het definitief.
Bron: MKB Servicedesk
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk