Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Geen privégebruik bedrijfsauto, hoe controleer je dat?
Stel je als werkgever een bedrijfsauto ter beschikking aan een medewerker, zonder privégebruik en dus zonder bijtelling? Dan moet je aantonen dat de medewerker maximaal 500 km per kalenderjaar privé rijdt. Hoe maak je hierover duidelijke afspraken en hoe controleer je?
Heeft een medewerker een bedrijfsauto ter beschikking zonder inbegrip van privégebruik dan moet je de Belastingdienst desgewenst ‘aanvaardbaar bewijs voor geen privégebruik bedrijfsauto’ kunnen overhandigen. Denk aan:
Heb je een schriftelijke afspraak met de medewerker dat privégebruik is verboden, waarin wel sancties zijn opgenomen, maar waaruit niet blijkt dat je controleert, dan geldt dat niet als ‘aanvaardbaar bewijs’. Ook alleen een gespecificeerde schatting van het zakelijk gebruik van de auto en van het woon-werkverkeer voldoet niet.
Voor ondersteunend bewijs dat er sprake is van zakelijke ritten, kun je ook gegevens vastleggen, zoals:
Bij een onderzoek door de Belastingdienst moet je aannemelijk kunnen maken dat je voldoende aandacht hebt besteed aan controle van het autogebruik. Afwijkingen moeten zijn voorzien van een duidelijke argumentatie of moeten aanwijsbaar gekoppeld zijn aan een opgelegde sanctie.
Bron: SRA
Actueel
Dringend advies AWVN: beoordeel je cafetaria- en uitruilregelingen fiscaal
Zieke medewerkers bouwen ook vakantie-uren op bij slapend dienstverband
Subsidietip: DUVAMA voor verduurzaming van maatschappelijk vastgoed
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Nieuwe standpunten van de Belastingdienst zorgen voor forse fiscale gevolgen bij cafetaria- en uitruilregelingen. Werkgevers riskeren dubbele loonheffing en extra administratieve lasten als zij hun regelingen niet opnieuw beoordelen. In dit artikel lees je wat er verandert, welke uitruilvormen nog zijn toegestaan en waarom AWVN werkgevers oproept nu in actie te komen. Wat verandert er […]
Werkgevers moeten zieke medewerkers ook bij een slapend dienstverband vakantiedagen blijven vergoeden. Dat bepaalde de kantonrechter onlangs, met mogelijk tienduizenden euro’s extra kosten tot gevolg. In dit artikel lees je hoe Europees recht daarbij zwaarder weegt dan de Nederlandse wet én welke financiële risico’s werkgevers lopen. Europese regels wegen zwaarder dan nationale wetgeving Volgens artikel […]
Ben je eigenaar van maatschappelijk vastgoed? Of houd je je bezig met het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed zoals scholen, overheidsgebouwen, zorginstellingen, sportaccommodaties of monumenten? Onder voorwaarden kun je dan gebruikmaken van de DUVAMA-subsidie. De subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) komt eigenaren van bestaand maatschappelijk vastgoed tegemoet in de kosten om te verduurzamen. Het doel: energie besparen […]
Een fout in de eindafrekening bij ontslag kan werkgevers duur komen te staan. Niet alleen is een correcte afrekening wettelijk verplicht, ook voorkomt het rente, claims en juridische discussies. Maar wat moet er allemaal in zo’n eindafrekening staan en waar gaat het vaak mis? Wanneer uitbetalen verplicht is De wet schrijft voor dat je de […]
Vanaf 2026 vervalt het fiscale voordeel voor elektrische leaseauto’s en geldt voor alle nieuwe auto’s een bijtelling van 22%, gelijk aan benzine en diesel. Daarmee komt een einde aan de korting die nu nog geldt. In dit artikel lees je waarom de timing van bestellingen in 2025 cruciaal is, welke extra heffing in 2027 op […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk