Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
De (semi-) elektrische auto is in opkomst en niet in de laatste plaats omdat het bijtellingspercentage voor het privégebruik van een dergelijke auto veel lager is dan voor een andere zakelijke auto. Nu moet zo’n elektrische auto wel regelmatig worden opgeladen, en daar is een fiscaal nieuwtje over te melden.
In de praktijk bestond onduidelijkheid over de fiscale aspecten van een oplaadvoorziening (laadpaal) in of bij de woning van de werknemer voor de (semi-)elektrische auto die de werkgever ter beschikking stelt. Aan die onduidelijkheid maakte staatssecretaris Wiebes van Financiën onlangs een einde.
Het verstrekken en het plaatsen van een laadpaal voor de (semi-) elektrische zakelijke auto in of bij de woning van uw werknemer, mag onbelast plaatsvinden. Dit geldt ook als u de kosten (voor het plaatsen) van de laadpaal aan uw werknemer vergoedt.
Dit geldt echter niet voor de benodigde elektriciteit. Wel keurt de staatssecretaris goed dat u samen met uw werknemer overeenkomt dat uw werknemer de verbruikte elektriciteit voor de auto tegen kostprijs aan u doorlevert. U kunt deze kostprijs dan toch onbelast aan uw werknemer betalen.
Tot die kostprijs behoren dan ook de kosten van een meter om het feitelijk gebruik te kunnen vaststellen.
En wat voor de werkgever/werknemer geldt, geldt ook voor de ondernemer met een zakelijke (semi-) elektrische auto. De kosten van (het plaatsen van) de laadpaal zijn aftrekbaar van de winst en de laadpaal leidt niet tot een hoger bijtellingsbedrag.
Voor werknemers of ondernemers die met een eigen auto zakelijke kilometers rijden, gelden andere regels. Hier kan slechts € 0,19 per zakelijke kilometer onbelast vergoed worden. De kosten van een laadpaal of de kosten voor benodigde elektriciteit worden geacht te zijn begrepen in de € 0,19 per kilometer en kunnen dus niet daarnaast onbelast vergoed worden.
Actueel
SLIM-regeling weer open voor mkb: vraag subsidie aan tot 30 september 2025
Teamuitje met reiskosten en maaltijden: onbelast of belast?
Carpoolen en de fiscus: dit zijn de regels voor belastingvrije vergoedingen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Vanaf 1 september 2025 kunnen mkb-ondernemers opnieuw subsidie aanvragen via de SLIM-regeling. Deze regeling stimuleert leren en ontwikkelen binnen het mkb en is bedoeld om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden. De aanvraagperiode loopt tot en met 30 september 2025. Wat is de SLIM-regeling? De SLIM-regeling staat voor: Stimuleringsregeling Leren en ontwikkelen in mkb-ondernemingen. Met deze […]
Wanneer geldt de gerichte vrijstelling en wanneer niet? Organiseer je als werkgever een teamuitje en wil je reiskosten en maaltijden vergoeden? Dan is het belangrijk om te weten of deze kosten onder de gerichte vrijstellingen vallen. Het antwoord hangt af van het karakter van het teamuitje: zakelijk of consumptief? Zakelijk of consumptief: dit is het […]
Carpoolen is niet alleen milieuvriendelijk, het kan ook fiscaal voordelig zijn. Als werkgever mag je onder bepaalde voorwaarden een belastingvrije kilometervergoeding geven aan medewerkers die samen reizen. Welke mogelijkheden er zijn, hangt af van wie het carpoolen organiseert en of er gebruik wordt gemaakt van een privéauto of een auto van de zaak. Carpoolen met […]
De groei van het aantal bedrijven in Nederland is het laagste in tien jaar. Steeds meer ondernemers stoppen, terwijl het aantal starters blijft dalen. Opvallend is dat wie wel begint, steeds vaker kiest voor een bv. Toch is die rechtsvorm geen garantie tegen schijnzelfstandigheid, waarschuwt de Kamer van Koophandel (KVK). Lage groei bedrijven in 2025: […]
De zomer is in volle gang en met de oplopende temperaturen is een koud drankje of een ijsje op de werkvloer meer dan welkom. Veel werkgevers willen hun team graag verrassen met iets verfrissends. Maar hoe zit het fiscaal eigenlijk? Wanneer is zo’n traktatie onbelast? Traktatie op de werkplek is onbelast Goed nieuws: trakteer je […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk