Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Effectieve re-integratie vraagt om samenwerking casemanager, bedrijfsarts en arbeidsdeskundige
Is er in jouw organisatie sprake van langdurige uitval door ziekte, dan ga je voor effectieve re-integratie: een proces dat ervoor zorgt dat een medewerker blijvend herstelt en duurzaam terugkeert in het werk. Daar maak ik me als casemanager hard voor, samen met een bedrijfsarts maar ook met een arbeidsdeskundige. Wie van ons doet wat? En waarom het zo belangrijk is dat we goed samenwerken, korte lijntjes met elkaar hebben en snel schakelen? Ik leg het je uit. Onder andere met een voorbeeld uit mijn eigen praktijk.
Door Mariska Lentink, Casemanager Preventie & Verzuim
In geval van ziekteverzuim zie je een medewerker graag zo snel mogelijk terugkeren in diens werk. Maar snelle re-integratie is niet per se de meest effectieve re-integratie. Keert een medewerker te snel terug in het werk, dan kan het gebeuren dat hij binnen afzienbare tijd weer uitvalt met dezelfde of aanverwante klachten. Daarom is belangrijk:
En daar moet je vervolgens met open en gestructureerde communicatie samen een weg in vinden. Mijn collega-casemanagers en ik vinden korte lijnen en goede samenwerking tussen casemanager, bedrijfsarts en arbeidsdeskundige daarbij essentieel.
Casemanager, bedrijfsarts en arbeidsdeskundige spelen dus alle drie een belangrijke rol. Maar wat doen ze precies?
De rollen en taken van een casemanager, bedrijfsarts en arbeidsdeskundige zijn dus nauw verwant en met elkaar verweven. Bundelen we onze krachten, dan hebben medewerkers en werkgevers daar veel baat bij.
Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk, waarmee duidelijk wordt wat een goede samenwerking tussen casemanager, bedrijfsarts en arbeidsdeskundige voor een medewerker en werkgever kan betekenen:
Ik begeleidde een traject van een werkgever met een langdurig zieke medewerker. De bedrijfsarts had al vastgesteld: er was medisch gezien geen verbetering of zicht op herstel binnen het komende jaar. Na jaar 1 volgde, zoals daar wettelijk voor staat, een arbeidsdeskundig onderzoek.
Voor je beeldvorming: een arbeidsdeskundige beoordeelt in een arbeidsdeskundig onderzoek in hoeverre een zieke medewerker (met de door de bedrijfsarts vastgestelde medische beperkingen) in staat is om het eigen werk te verrichten, of daarin aanpassingen nodig en mogelijk zijn, of dat er ander passend werk (bij de eigen werkgever of elders) is.
De uitkomst van het arbeidsdeskundig onderzoek in dit specifieke traject: De arbeidsdeskundige zag onvoldoende mogelijkheden voor re-integratie in het werk. Daar had het bij kunnen blijven, waarna de zieke medewerker een tweede ziektejaar in zou zijn gegaan. Bij arbeidsongeschiktheid na jaar 2 zou dan een WIA-aanvraag kunnen worden gestart. De arbeidsdeskundige zocht echter verder en tipte de bedrijfsarts: de zieke medewerker zou op arbeidsdeskundige gronden vervroegd arbeidsongeschikt kunnen worden verklaard en in aanmerking komen voor een IVA (Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten), een vervroegde WIA.
De bedrijfsarts nam het advies over, stelde de verklaring op en de IVA-aanvraag werd gegrond verklaard.
Het resultaat? Duidelijkheid, inkomenszekerheid en meer rust voor de medewerker en beëindiging van de loonbetalingsverplichting en re-integratie-inspanningen voor de werkgever.
Als ik zie wat we, door onze kennis en ervaring te bundelen, in een verzuimtraject voor anderen kunnen betekenen, dan geeft me dat enorm veel voldoening. Zo zorgen we er samen voor dat niemand van het kastje naar de muur gaat en er sprake is van effectieve re-integratie. Dat maakt écht een verschil.
Ik zie telkens weer dat we binnen Vitacon Luteijn de mens op één hebben. De medewerker als mens, maar ook de werkgever. We zijn er voor beide, volledig onafhankelijk, en leren ze zo goed mogelijk kennen. Dat betekent dat we het bijvoorbeeld vanzelfsprekend vinden om te zorgen voor:
Een vaste bedrijfsarts en arbeidsdeskundige per organisatie werkt niet alleen positief voor effectieve re-integratie bij ziekteverzuim. Een vaste arts en deskundige vergaren samen makkelijker en meer inzicht in ontwikkelingen binnen een organisatie. Ze kunnen daardoor ook een signalerende rol op zich nemen en bijdragen aan verzuimpreventie, het voorkomen van verzuim.
Heb je een vraag over ziekteverzuim of effectieve re-integratie? Of misschien wil je juist weleens sparren over hoe je in jouw organisatie kunt werken aan het voorkomen en verminderen van verzuim? Bel of mail me. Mijn collega’s en ik helpen je graag.
Casemanager Preventie & Verzuim T +31 (0)85 2384 510 E m.lentink@vitaconluteijn.nl
Actueel
Van ‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ naar ‘Hoe wordt het nog meer waard?’
Het jaar van Joost Kelderman: duurzaamheid, inspiratiebronnen, ontwikkelingen en meer
Bedrijfsoverdracht familiebedrijf in 2025-2026? Let extra op deze wijzigingen in de BOR en DSR
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De staatssecretaris van Financiën heeft laten weten dat hij van plan is om het wetsvoorstel voor een nieuw box 3-stelsel ongewijzigd aan de Tweede Kamer aan te bieden. In december 2024 adviseerde de Raad van State nog om dit wetsvoorstel aan te passen. Eind 2024 werd nog bekend dat de invoering van een nieuw box […]
Als een van jouw medewerkers onder werktijd schade rijdt aan zijn leaseauto, krijgt hij het eigen risico vaak doorberekend. Maar let op: dat mag alleen in geval van opzet, bewuste roekeloosheid of nalatigheid. Volgens artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek is een werknemer in principe niet aansprakelijk voor schade die hij tijdens zijn werkzaamheden veroorzaakt. […]
De Belastingdienst handhaaft sinds 1 januari 2025 weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dit heeft onder zelfstandigen en opdrachtgevers geleid tot vragen over schijnzelfstandigheid en arbeidsrelaties. Het Ministerie van Financiën heeft de meest gestelde vragen nu verzameld in een overzicht. 1. Wanneer is sprake van schijnzelfstandigheid? Als organisaties een zzp’er inschakelen voor een opdracht die in loondienst […]
Het rendementspercentage 2026 box 3 is bekend: Het forfaitaire rendement voor de categorie ‘overige bezittingen’ stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%. De verhogingsmaatregel is mogelijk bedoeld om financiële tekorten door de vertraagde invoering van het nieuwe box 3-stelsel te compenseren. Het […]
Je betaalt geen bijtelling als je jaarlijks minder dan 500 kilometer privé rijdt met een auto van de zaak. Maar wist je dat je dan wel álle ritten moet bijhouden in je rittenregistratie en niet alleen je privékilometers? Wil je geen bijtelling hoeven te betalen, dan is het belangrijk om aan te kunnen tonen dat […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk