Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Effectieve re-integratie vraagt om samenwerking casemanager, bedrijfsarts en arbeidsdeskundige
Is er in jouw organisatie sprake van langdurige uitval door ziekte, dan ga je voor effectieve re-integratie: een proces dat ervoor zorgt dat een medewerker blijvend herstelt en duurzaam terugkeert in het werk. Daar maak ik me als casemanager hard voor, samen met een bedrijfsarts maar ook met een arbeidsdeskundige. Wie van ons doet wat? En waarom het zo belangrijk is dat we goed samenwerken, korte lijntjes met elkaar hebben en snel schakelen? Ik leg het je uit. Onder andere met een voorbeeld uit mijn eigen praktijk.
Door Mariska Lentink, Casemanager Preventie & Verzuim
In geval van ziekteverzuim zie je een medewerker graag zo snel mogelijk terugkeren in diens werk. Maar snelle re-integratie is niet per se de meest effectieve re-integratie. Keert een medewerker te snel terug in het werk, dan kan het gebeuren dat hij binnen afzienbare tijd weer uitvalt met dezelfde of aanverwante klachten. Daarom is belangrijk:
En daar moet je vervolgens met open en gestructureerde communicatie samen een weg in vinden. Mijn collega-casemanagers en ik vinden korte lijnen en goede samenwerking tussen casemanager, bedrijfsarts en arbeidsdeskundige daarbij essentieel.
Casemanager, bedrijfsarts en arbeidsdeskundige spelen dus alle drie een belangrijke rol. Maar wat doen ze precies?
De rollen en taken van een casemanager, bedrijfsarts en arbeidsdeskundige zijn dus nauw verwant en met elkaar verweven. Bundelen we onze krachten, dan hebben medewerkers en werkgevers daar veel baat bij.
Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk, waarmee duidelijk wordt wat een goede samenwerking tussen casemanager, bedrijfsarts en arbeidsdeskundige voor een medewerker en werkgever kan betekenen:
Ik begeleidde een traject van een werkgever met een langdurig zieke medewerker. De bedrijfsarts had al vastgesteld: er was medisch gezien geen verbetering of zicht op herstel binnen het komende jaar. Na jaar 1 volgde, zoals daar wettelijk voor staat, een arbeidsdeskundig onderzoek.
Voor je beeldvorming: een arbeidsdeskundige beoordeelt in een arbeidsdeskundig onderzoek in hoeverre een zieke medewerker (met de door de bedrijfsarts vastgestelde medische beperkingen) in staat is om het eigen werk te verrichten, of daarin aanpassingen nodig en mogelijk zijn, of dat er ander passend werk (bij de eigen werkgever of elders) is.
De uitkomst van het arbeidsdeskundig onderzoek in dit specifieke traject: De arbeidsdeskundige zag onvoldoende mogelijkheden voor re-integratie in het werk. Daar had het bij kunnen blijven, waarna de zieke medewerker een tweede ziektejaar in zou zijn gegaan. Bij arbeidsongeschiktheid na jaar 2 zou dan een WIA-aanvraag kunnen worden gestart. De arbeidsdeskundige zocht echter verder en tipte de bedrijfsarts: de zieke medewerker zou op arbeidsdeskundige gronden vervroegd arbeidsongeschikt kunnen worden verklaard en in aanmerking komen voor een IVA (Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten), een vervroegde WIA.
De bedrijfsarts nam het advies over, stelde de verklaring op en de IVA-aanvraag werd gegrond verklaard.
Het resultaat? Duidelijkheid, inkomenszekerheid en meer rust voor de medewerker en beëindiging van de loonbetalingsverplichting en re-integratie-inspanningen voor de werkgever.
Als ik zie wat we, door onze kennis en ervaring te bundelen, in een verzuimtraject voor anderen kunnen betekenen, dan geeft me dat enorm veel voldoening. Zo zorgen we er samen voor dat niemand van het kastje naar de muur gaat en er sprake is van effectieve re-integratie. Dat maakt écht een verschil.
Ik zie telkens weer dat we binnen Vitacon Luteijn de mens op één hebben. De medewerker als mens, maar ook de werkgever. We zijn er voor beide, volledig onafhankelijk, en leren ze zo goed mogelijk kennen. Dat betekent dat we het bijvoorbeeld vanzelfsprekend vinden om te zorgen voor:
Een vaste bedrijfsarts en arbeidsdeskundige per organisatie werkt niet alleen positief voor effectieve re-integratie bij ziekteverzuim. Een vaste arts en deskundige vergaren samen makkelijker en meer inzicht in ontwikkelingen binnen een organisatie. Ze kunnen daardoor ook een signalerende rol op zich nemen en bijdragen aan verzuimpreventie, het voorkomen van verzuim.
Heb je een vraag over ziekteverzuim of effectieve re-integratie? Of misschien wil je juist weleens sparren over hoe je in jouw organisatie kunt werken aan het voorkomen en verminderen van verzuim? Bel of mail me. Mijn collega’s en ik helpen je graag.
Casemanager Preventie & Verzuim T +31 (0)85 2384 510 E m.lentink@vitaconluteijn.nl
Actueel
Wat werkstress je écht kost (en wat je ertegen kunt doen)
WHOA voor ondernemers: kans voor herstructurering bij zwaar weer
Jaarverslaggeving in de zorg: wanneer ben je transparant genoeg?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress is al jaren één van de grootste oorzaken van verzuim in Nederland. Volgens TNO kost psychosociale arbeidsbelasting werkgevers jaarlijks miljarden euro’s. Toch gaat het niet alleen over geld. Werkstress heeft vaak al veel eerder invloed: op motivatie, samenwerking en de sfeer binnen teams. In de Week Zonder Werkstress 2025 staat arbeidspsycholoog Maxime Profijt stil […]
Veel ondernemers in Nederland kampen nog steeds met oude coronaschulden. De onderneming draait goed, winst op papier, maar de kasstroom loopt leeg door hoge aflossingsverplichtingen. Investeren zit er niet in, je voelt geen vooruitgang en je vraagt je af: hoe lang hou ik dit nog vol? De WHOA kan voor ondernemers dan het verschil maken. […]
Als zorgaanbieder heb je te maken met steeds meer regels rondom verantwoording en verslaglegging. Transparantie is belangrijk, je legt er bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoording mee af. Té veel openheid kan echter risico’s opleveren. Hoe bepaal je het juiste detailniveau voor jouw organisatie? En waar moet je op moet letten bij het deponeren van je jaarstukken? Accountants […]
De Werkkostenregeling (WKR) bestaat inmiddels meer dan 10 jaar, maar voor veel werkgevers blijft het een uitdaging. Hoeveel vrije ruimte heb je nu precies voor de Werkkostenregeling 2025? Welke kosten vallen erbuiten? En hoe voorkom je dat je pas aan het einde van het jaar ontdekt dat je te ver bent gegaan? Fiscalist Tarik Jansen […]
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft de Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) in september 2025 vernieuwd. Deze codes geven aan wat de hoofd- en eventuele nevenactiviteiten van een onderneming zijn. Ze lijken misschien een puur administratieve formaliteit, maar onderschat ze niet. Je SBI-code bepaalt namelijk hoe overheden, verzekeraars, banken en pensioenfondsen jouw bedrijf beoordelen. Door Dianne Blij, […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk