Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Een vertrouwenspersoon verplicht in je organisatie?
Op 7 oktober jl. is een wetsvoorstel ingediend in de Tweede Kamer waarmee er mogelijk een verplichting in de Arbowet komt voor het aanstellen van een vertrouwenspersoon binnen organisaties. Hiermee krijgen werknemers een betere toegang tot een vertrouwenspersoon.
Om ongewenste omgangsvormen op de werkvloer tegen te gaan is elke werkgever nu vrij om zelf invulling te geven aan de maatregelen die men hiervoor neemt. De werkgever is wel verplicht medewerkers te beschermen tegen ongewenste omgangsvormen op de werkvloer.
Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is (op dit moment) wettelijk niet verplicht, de inspectiedienst SZW verwacht daarentegen wel dat dit onderdeel is van de maatregelen die je neemt ter voorkoming van ongewenste omgangsvormen op de werkvloer. Met de komst van de nieuwe wet wordt er een wettelijk kader gecreëerd en krijgen vertrouwenspersonen een beschermde status. Tegelijkertijd wordt ook de kwaliteit en de professionaliteit van het beroep versterkt.
Of de wet er door komt weten we nog niet, maar wel of geen wet, ongewenste omgangsvormen op de werkvloer zijn onacceptabel. En toch heeft 1 op de 6 werknemers in Nederland met ongewenste omgangsvormen te maken. Dat zijn 1,2 miljoen mensen! Ongewenste omgangsvormen kunnen leiden tot (langdurige) uitval, alle gevolgen laten zich raden.
Kijk eens op de site van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en download de brochure ongewenste omgangsvormen.
Vitacon Luteijn kan voor jouw organisatie de vertrouwenspersoon leveren. Wij zijn gecertificeerd en geregistreerd in het beroepsregister van vertrouwenspersonen. Kijk voor meer informatie over de vertrouwenspersoon op onze website. Onze collega Remco heeft onlangs ook een blog geschreven over zijn ervaringen als vertrouwenspersoon die zeker de moeite waard is om te lezen.
Heb je vragen over de vertrouwenspersoon, neem dan contact op met Remco Lefering. Hij is telefonisch (06 22603630) of per mail bereikbaar.
Actueel
Update Special Eindejaarstips 2023
Pakket Belastingplan 2024 aangenomen door Tweede Kamer
Strengere regels voor turboliquidatie per 15-11-2023
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Met ingang van 1 januari 2024 geldt er een wettelijk minimumuurloon voor alle medewerkers van 21 jaar en ouder. Vaste minimum maand-, week- en daglonen verdwijnen daarmee. Wat gaat er veranderen? En wat kan dit voor jouw organisatie betekenen? Ik leg het je uit. Door Laura van Alst, Arbeidsjurist Als het gaat om het wettelijk […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2023 naar 2024. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren?In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig zijn […]
Niet eerder stond je met vijf generaties tegelijk op de werkvloer. Hoe ga je als werkgever om met die generatiediversiteit? Hoe zorg je dat elke generatie met haar eigen kenmerken en unieke perspectieven optimaal kan bijdragen aan jouw organisatie? Ik verklap je graag de voor mij meest waardevolle take-away uit onze recente HR Kenniskring. Zhané […]
In oktober kon je in de Special Eindejaarstips al lezen wat dit jaar fiscaal nog mogelijk is. Nu het Belastingplan 2024 in de Tweede Kamer is behandeld, zitten daar een aantal wijzigingen. We hebben ze voor je gemarkeerd in de bestaande special. Download de Update Special Eindejaarstips 2023 Tips voor alle belastingplichtigen Over het voorkomen […]
Je hebt wellicht al gehoord van de “Rapportageverplichting Werkgebonden Personenmobiliteit” (WPM), een term die veel stof heeft doen opwaaien in de afgelopen tijd. Deze regeling kan een grote impact hebben op bedrijven en hun bijdrage aan het verminderen van CO2-uitstoot. Als werkgever is het belangrijk om te begrijpen wat deze verplichting inhoudt, wie erdoor wordt […]
© 2023 - Stolwijk Kennisnetwerk