Skip to main content
9 december 2021

Een brede kijk op de inclusieve arbeidsmarkt

Er heerst totale gekte op de arbeidsmarkt, de vacatures vliegen je om de oren en recruiters bevinden zich hele dagen op LinkedIn. Allemaal om de perfecte man of vrouw voor de functie te vinden. Ik kijk daar toch anders naar…

Zo’n anderhalf jaar geleden heb ik verteld over de eindsprint naar mijn droombaan. En nu is die finish écht in zicht: ik heb mijn opleiding Educational Needs aan de Hogeschool van Utrecht afgerond en ik mag mezelf ‘Master of Education’ noemen. Dus… tijd voor een nieuwe stap in mijn loopbaan!

Ga ik stoppen bij Vitacon Luteijn? Nee, zeker niet! Ik ben op zoek naar een tweede droombaan. Een baan als loopbaandecaan, studieloopbaanbegeleider of studentencoach binnen het beroepsonderwijs. Ik wil ook jonge mensen coachen die net dat beetje extra aandacht nodig hebben, ze begeleiden in hun persoonlijke ontwikkeling en ze ondersteunen bij het maken van (studie)keuzes voor hun toekomst.

Hoe worden keuzes gemaakt?

In mijn werk kom ik weleens mensen tegen, waarbij bij mij de vraag opkomt ‘hoe is deze persoon op school begeleid bij het maken van zijn studiekeuze?’. Vanuit die interesse ben ik destijds gestart met mijn opleiding. Het is zo belangrijk dat studenten goed begeleid worden en dat zij zichzelf leren kennen, maar ook leren omgaan met af en toe een tegenslag. Je kijkt naar wie je bent, wat je wilt, waar je passie ligt en wat écht bij je past. Ik zie steeds vaker burn-outs op jonge leeftijd, vaak omdat iemand al te lang iets doet waarvan hij of zij geen energie krijgt of zelfs energie lekt… Dit kan je voorkomen.

Onderwijs is veelal afgestemd op de massa. Er wordt (nog) te weinig gekeken naar de studenten individueel. Gelukkig komt daar wel verandering in. Steeds meer scholen zien hoe belangrijk het is om hierin te investeren door ook het echte gesprek aan te gaan. Als je mensen op jonge leeftijd al kan begeleiden in hun persoonlijke ontwikkeling met zowel hun talenten als hun valkuilen, gaan zij weerbaar en met meer zelfvertrouwen hun toekomst tegemoet.

Als werkgever kom je deze jonge mensen ook tegen als zij als stagiaire in jouw bedrijf meewerken. Ook jij kan een verschil maken in de ontwikkeling van deze medewerkers en met de juiste begeleiding stoom jij ze klaar voor hun nieuwe ‘echte’ baan in jouw bedrijf. En wie weet… hun droombaan.

Onderwijs versus arbeidsmarkt

Ik heb veel geleerd en gezien tijdens mijn studie aan de Hogeschool Utrecht en mijn stage bij ROC Graafschap College in Doetinchem. Ook zaken die zowel in het onderwijs als op de arbeidsmarkt spelen. Binnen het onderwijs zie je de verschuiving van passend onderwijs naar meer inclusief onderwijs. De school ontwikkelt een omgeving waar elke student wordt toegelaten en zij met elkaar leren om te gaan en samen te werken. En dat is volgens mij ook de toekomst voor de arbeidsmarkt.

Inclusief onderwijs is een ontwikkelrichting die goed aansluit op de inclusieve arbeidsmarkt. De jongeren van nu zijn de medewerkers en werkgevers van de toekomst. Jonge mensen raken steeds meer gewend om in een inclusieve omgeving samen te leren en te leven. Voor hen wordt een inclusieve samenleving -en daarmee een inclusieve arbeidsmarkt- steeds meer een vanzelfsprekendheid.

Diversiteit

Binnen het onderwijs wordt diversiteit onderverdeeld in de thema’s: gender, sociaal-economische status, etniciteit, religie en vermogens (Mitchell, 2017). Het maakt niet uit wie je bent, waar je vandaan komt, welke belemmeringen je hebt, wat je wel kunt of juist niet kunt: met het juiste inzicht komen je talenten tot uiting. En dat is precies mijn visie voor de arbeidsmarkt:

Kijk naar medewerkers vanuit hun mogelijkheden en talenten, niet vanuit hun onmogelijkheden, onvermogen of barrières. Als werkgever, leidinggevende of collega kun je een verschil maken door je medewerkers te laten inzien wat hun natuurlijke kwaliteiten en drijfveren zijn. Sta open voor de behoeften van je medewerker bij zijn of haar individuele ontwikkeling.

Kortweg: zet je vooroordeel aan de kant. Heeft iemand extra persoonlijke uitdagingen? Prima. De volgende vraag is dan “Wat heeft deze persoon nodig om zich verder te ontwikkelen?”. Praat er samen over, je (toekomstige) medewerker voelt zich gehoord en het draagt bij aan een veilig en vertrouwde werkomgeving. Ben jij als werkgever daarna in staat om aanpassingen te bieden, dan weet ik zeker dat je een heel goede en gemotiveerde medewerker rijker bent.

Stap voor stap

Diversiteit in je onderneming biedt veel mooie kansen. Je hoeft niet alles aan te passen of te accepteren, het vraagt wél een andere kijk van werkgevers en (huidige) medewerkers: hoe kunnen jullie zoveel mogelijk tegemoetkomen aan de behoefte van je huidige en nieuwe collega’s? 

Probeer kansen te zien in plaats van onmogelijkheden. Leer onbevooroordeeld naar je (potentiële) medewerkers te kijken. Maar first-things-first… laten we beginnen met het bespreekbaar maken. Wil je graag eens praten over de inclusieve arbeidsmarkt en wat het voor jouw onderneming kan betekenen? Stuur me een bericht, ik vertel je er graag meer over.

Betty Hehamahua, HR consultant | personal/ teamcoach
t   06 2234 2548
e   b.hehamahua@vitaconluteijn.nl

 

De overheid stimuleert werkgevers op allerlei manieren om mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen. Meer daarover lees je in het artikel van mijn collega Amber “Krapte op de arbeidsmarkt? Hier liggen je kansen!

 

 

 

Terug

Nog niet uitgelezen?