Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Een auto kopen in Duitsland? Hier moet je rekening mee houden
Veel inwoners van Nederland en ondernemers gevestigd in Nederland willen een auto in Duitsland kopen: ze zijn goedkoper, het aanbod (zeker van tweedehands auto’s en jong gebruikte auto’s) is groter en de auto’s beschikken doorgaans over veel meer accessoires.
Het lijkt dan ook zeker de moeite waard om een auto in Duitsland te kopen. Maar let op, er komt wel het nodige bij kijken.
Als je een auto uit Duitsland importeert, moet je een Nederlands kenteken voor het voertuig aanvragen en moet de auto worden voorzien van Nederlandse kentekenplaten. Na ontvangst van het kentekenbewijs ben je direct motorrijtuigenbelasting verschuldigd. En natuurlijk de verplichte WA-verzekering.
Om een kenteken aan te vragen is een afspraak bij de RDW nodig, zij keuren de auto. Daarna moet je aangifte doen voor de BPM en (eventueel) de omzetbelasting (zie mijn toelichting verderop in dit artikel). Nadat je de aangifte voor de BPM hebt gedaan, verstrekt het RDW een kenteken en mag je met je auto gebruik maken van de openbare weg.
Zodra het RDW je auto gekeurd heeft, moet je aangifte doen voor de BPM. Daarvoor zijn drie rekenmethodes:
De keuze voor een methode kan een aanzienlijk verschil van de verschuldigde BPM tot gevolg hebben. Uiteraard wordt meestal gekozen voor de meest voordelige methode, daardoor ontstaat ook veel discussie met de belastingdienst. Er zijn heel veel fiscale uitspraken die hierover gaan.
Door de belastingdienst wordt de forfaitaire afschrijvingstabel voorgeschreven. Gegeven de ouderdom van de auto is forfaitair minder BPM verschuldigd. Er wordt geen rekening gehouden met bijvoorbeeld de kilometerstand van de auto, de actuele waarde of de staat van de auto.
Een andere rekenmethode is via koerslijsten. Er zijn verschillende koerslijsten beschikbaar, zoals bijvoorbeeld EuroTax, Xray, AutoTelexPro, de ANWB- of de Bovag koerslijst. Deze kennen allemaal hun eigen uitkomst.
Tenslotte is er de mogelijkheid gebruik te maken van een BPM taxatie. Om voor de BPM af te kunnen schrijven is het relevant dat het om een gebruikte auto gaat, bezien vanuit de BPM. Daarvan is pas sprake als een auto op de openbare weg heeft gereden en in het buitenland eerder is geregistreerd. Een auto met een lage kilometerstand telt voor de BPM niet per definitie als ‘gebruikt’. Globaal gesproken geldt hiervoor een ondergrens van 1.000 kilometer.
Er zijn enkele uitzonderingen op BPM:
Als eerste is het onderscheid tussen een nieuwe en een gebruikte auto relevant en tussen de aankoop door een particulier of een omzetbelastingplichtige rechtspersoon.
Een auto is voor de btw nieuw als deze jonger is dan zes maanden of als er met de auto minder dan 6.000 kilometer gereden is.
Wanneer een particulier of niet omzetbelastingplichtige rechtspersoon een nieuwe auto in Duitsland koopt, is in Nederland altijd btw verschuldigd. Dit geef je aan door middel van een speciaal daarvoor bedoeld aangifteformulier.
Gaat het om een particulier of niet omzetbelastingplichtige rechtspersoon die een gebruikte auto vanuit Duitsland importeert, dan is in Nederland geen omzetbelasting verschuldigd. Wel is Duitse omzetbelasting verschuldigd. Dat kan een klein voordeel opleveren nu het omzetbelastingtarief in Duitsland 19% is en in Nederland 21%.
Wanneer een btw-ondernemer een auto in Duitsland koopt is (veelal) Nederlandse omzetbelasting verschuldigd. Er is sprake van een intracommunautaire verwerving. De verwerving dient in de omzetbelastingaangifte te worden aangegeven. Deze btw kan in dezelfde aangifte in aftrek komen als de auto voor btw-belaste prestaties wordt gebruikt. Er is daardoor Nederlandse omzetbelasting verschuldigd. Jaarlijks dien je een correctie ingeval van privégebruik aan te geven. Belangrijk is dus een auto “ex btw” te kopen.
Bovenstaand werkt overigens anders wanneer er sprake is van een zogenaamde ‘marge-auto’. De aankoop van een gebruikte auto in Duitsland met toepassing van de margeregeling leidt niet tot een zogenaamde verwerving.
Het kan dus zeker interessant zijn om een auto in Duitsland te kopen, het kan fiscaal voordeel met zich meebrengen. Er komt wel het nodige bij kijken. Met dit artikel wil ik je inzicht geven in een aantal aspecten waar je bij het aanschaffen van een auto in Duitsland rekening mee moet houden. Daarbij geldt dat iedere situatie uniek is. Laat je goed informeren over wat voor jou van toepassing is en wat voor jou interessant is. Wil je meer weten hierover of eens van gedachten wisselen? Ik help je graag.
drs. Ricardo te Kaat, Fiscalistt 06 1127 4485e r.t.kaat@stolwijkkelderman.nl
Actueel
Pensioen voor ondernemers: zo bouw je aanvullend pensioen op
Zo verloopt een RI&E in de praktijk en wat jij eraan hebt als werkgever
Van HR-rompslomp naar regie: zo krijg je grip op je HR-processen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Update Special Lonen 2025 staat weer voor je klaar! Deze handige gids bundelt alle actuele cijfers en regels over loonheffingen, arbeidskortingen en werkgeversvoordelen. Zoals premiepercentages werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zvw, premies WW, en arbeidskortingen. En het geeft inzicht in voordelen zoals het lage-inkomstenvoordeel (LIV) en loonkostenvoordeel (LKV). Niet alleen cijfers De ‘Update Special Lonen 2025’ […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aaVan 7 oktober 2025 09:00 uur tot en met 6 november 2025 17:00 uur kunnen ondernemers subsidie aanvragen voor de regeling Stimulering Duurzame Energieproductie […]
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
De Hoge Raad heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over de box 3-heffing en geoordeeld dat de box 3-heffing moet plaatsvinden op basis van het werkelijk rendement als dat werkelijk rendement lager is dan het gehanteerde forfaitaire rendement. De Belastingdienst legt nu de laatste hand aan het formulier waarmee je het werkelijke rendement in box 3 […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk