Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Een auto kopen in Duitsland? Hier moet je rekening mee houden
Veel inwoners van Nederland en ondernemers gevestigd in Nederland willen een auto in Duitsland kopen: ze zijn goedkoper, het aanbod (zeker van tweedehands auto’s en jong gebruikte auto’s) is groter en de auto’s beschikken doorgaans over veel meer accessoires.
Het lijkt dan ook zeker de moeite waard om een auto in Duitsland te kopen. Maar let op, er komt wel het nodige bij kijken.
Als je een auto uit Duitsland importeert, moet je een Nederlands kenteken voor het voertuig aanvragen en moet de auto worden voorzien van Nederlandse kentekenplaten. Na ontvangst van het kentekenbewijs ben je direct motorrijtuigenbelasting verschuldigd. En natuurlijk de verplichte WA-verzekering.
Om een kenteken aan te vragen is een afspraak bij de RDW nodig, zij keuren de auto. Daarna moet je aangifte doen voor de BPM en (eventueel) de omzetbelasting (zie mijn toelichting verderop in dit artikel). Nadat je de aangifte voor de BPM hebt gedaan, verstrekt het RDW een kenteken en mag je met je auto gebruik maken van de openbare weg.
Zodra het RDW je auto gekeurd heeft, moet je aangifte doen voor de BPM. Daarvoor zijn drie rekenmethodes:
De keuze voor een methode kan een aanzienlijk verschil van de verschuldigde BPM tot gevolg hebben. Uiteraard wordt meestal gekozen voor de meest voordelige methode, daardoor ontstaat ook veel discussie met de belastingdienst. Er zijn heel veel fiscale uitspraken die hierover gaan.
Door de belastingdienst wordt de forfaitaire afschrijvingstabel voorgeschreven. Gegeven de ouderdom van de auto is forfaitair minder BPM verschuldigd. Er wordt geen rekening gehouden met bijvoorbeeld de kilometerstand van de auto, de actuele waarde of de staat van de auto.
Een andere rekenmethode is via koerslijsten. Er zijn verschillende koerslijsten beschikbaar, zoals bijvoorbeeld EuroTax, Xray, AutoTelexPro, de ANWB- of de Bovag koerslijst. Deze kennen allemaal hun eigen uitkomst.
Tenslotte is er de mogelijkheid gebruik te maken van een BPM taxatie. Om voor de BPM af te kunnen schrijven is het relevant dat het om een gebruikte auto gaat, bezien vanuit de BPM. Daarvan is pas sprake als een auto op de openbare weg heeft gereden en in het buitenland eerder is geregistreerd. Een auto met een lage kilometerstand telt voor de BPM niet per definitie als ‘gebruikt’. Globaal gesproken geldt hiervoor een ondergrens van 1.000 kilometer.
Er zijn enkele uitzonderingen op BPM:
Als eerste is het onderscheid tussen een nieuwe en een gebruikte auto relevant en tussen de aankoop door een particulier of een omzetbelastingplichtige rechtspersoon.
Een auto is voor de btw nieuw als deze jonger is dan zes maanden of als er met de auto minder dan 6.000 kilometer gereden is.
Wanneer een particulier of niet omzetbelastingplichtige rechtspersoon een nieuwe auto in Duitsland koopt, is in Nederland altijd btw verschuldigd. Dit geef je aan door middel van een speciaal daarvoor bedoeld aangifteformulier.
Gaat het om een particulier of niet omzetbelastingplichtige rechtspersoon die een gebruikte auto vanuit Duitsland importeert, dan is in Nederland geen omzetbelasting verschuldigd. Wel is Duitse omzetbelasting verschuldigd. Dat kan een klein voordeel opleveren nu het omzetbelastingtarief in Duitsland 19% is en in Nederland 21%.
Wanneer een btw-ondernemer een auto in Duitsland koopt is (veelal) Nederlandse omzetbelasting verschuldigd. Er is sprake van een intracommunautaire verwerving. De verwerving dient in de omzetbelastingaangifte te worden aangegeven. Deze btw kan in dezelfde aangifte in aftrek komen als de auto voor btw-belaste prestaties wordt gebruikt. Er is daardoor Nederlandse omzetbelasting verschuldigd. Jaarlijks dien je een correctie ingeval van privégebruik aan te geven. Belangrijk is dus een auto “ex btw” te kopen.
Bovenstaand werkt overigens anders wanneer er sprake is van een zogenaamde ‘marge-auto’. De aankoop van een gebruikte auto in Duitsland met toepassing van de margeregeling leidt niet tot een zogenaamde verwerving.
Het kan dus zeker interessant zijn om een auto in Duitsland te kopen, het kan fiscaal voordeel met zich meebrengen. Er komt wel het nodige bij kijken. Met dit artikel wil ik je inzicht geven in een aantal aspecten waar je bij het aanschaffen van een auto in Duitsland rekening mee moet houden. Daarbij geldt dat iedere situatie uniek is. Laat je goed informeren over wat voor jou van toepassing is en wat voor jou interessant is. Wil je meer weten hierover of eens van gedachten wisselen? Ik help je graag.
drs. Ricardo te Kaat, Fiscalistt 06 1127 4485e r.t.kaat@stolwijkkelderman.nl
Actueel
De waarde van een arbeidsjurist die dicht bij jouw organisatie staat
Het tussentijds opzegbeding in een tijdelijke arbeidsovereenkomst: kansen én risico’s
Onkostenvergoeding voor medewerker, zo houd je grip op kosten zonder gedoe
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
“We hadden het toch goed geregeld?” Het is een zin die we vaak horen. Veel werkgevers gaan ervan uit dat hun afspraken met medewerkers kloppen tot er iets gebeurt. In dit blog laten we je zien hoe snel afspraken ongemerkt kunnen verschuiven en waarom het helpt om ze af en toe samen tegen het licht […]
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd loopt in principe automatisch af op de afgesproken einddatum. Tussentijds opzeggen is meestal niet mogelijk. Toch kan dit anders liggen als er in de overeenkomst een tussentijds opzegbeding is opgenomen. In dit blog leg ik uit wat zo’n beding inhoudt, hoe het werkt in de praktijk en waar werkgevers en […]
Elke maand dezelfde stapels bonnetjes op je bureau. Medewerkers die wachten op uitbetaling. Een administratie die meer tijd kost dan nodig. Veel werkgevers herkennen het en vragen zich af hoe zij dit slimmer kunnen organiseren. Een vaste onkostenvergoeding kan veel rust geven. De kunst is alleen om deze goed in te richten en zorgvuldig te […]
Sinds dit jaar handhaaft de Belastingdienst weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dat zorgt voor veel onrust bij zowel opdrachtgevers als zelfstandigen. Hoewel er in 2025 nog geen boetes werden opgelegd, verandert dat per 1 januari 2026. Dan verdwijnt de zachte landing en kunnen direct sancties volgen als er sprake is van schijnzelfstandigheid. Door Tarik Jansen, fiscalist […]
Nieuwe medewerkers ontvangen we met open armen. Logisch, want een sterke start bepaalt vaak hoe iemand zich voelt binnen de organisatie. Maar wat gebeurt er aan het einde van die reis? Een zorgvuldig afscheid krijgt nog te vaak te weinig aandacht, terwijl juist dat moment grote invloed heeft op je reputatie, medewerkerservaring én toekomstige wervingskansen. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk