Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Doen vóór 1 mei: Voorlopige IB-aanslag 2023 met box 3 wijzigen
De definitieve forfaitaire rendementspercentages voor bank- en spaartegoeden (box 3) en voor schulden wijken (flink) af van de voorlopige forfaitaire rendementspercentages. Daarom kan het in bepaalde situaties verstandig zijn om vóór 1 mei 2024 je voorlopige IB-aanslag 2023 aan te passen.
Had je op 1 januari 2023 box 3 vermogen? Ben je van plan om je aangifte Inkomstenbelasting (IB) 2023 ná 30 april 2024 in te dienen? En is je voorlopige IB-aanslag 2023 vóór 8 maart 2024 ópgelegd? Kom dan nu in actie en check of het verstandig is om je voorlopige aanslag te wijzigen! De deadline voor het indienen van voorlopige aanslagen IB 2023 (vóór 1 mei 2024) komt namelijk snel dichterbij.
Het advies over tijdig wijzigen is de uitkomst van een overleg tussen belangenorganisaties (Consumentenbond, Bond voor Belastingbetalers, SRA, NBA, NOB, RB en NOAB) en het ministerie van Financiën op 12 april 2024. Eén van de punten die daarbij aan de orde kwam, is de definitieve vaststelling met terugwerkende kracht naar 1 januari 2023 van het forfaitair rendement voor bank- en spaartegoeden en schulden in box 3.
Bij het opleggen van voorlopige aanslagen IB 2023 hanteerde de Belastingdienst voor box 3 een voorlopig forfaitair rendement van 0,36% voor spaartegoeden en 2,57% voor schulden. Eind januari 2024 maakte staatssecretaris Van Rij in een Kamerbrief bekend dat de definitieve percentages in 2023 voor bank- en spaartegoeden en schulden 0,92% respectievelijk 2,46% bedragen.
Hierdoor kan, bij een gelijk vermogen, alsnog meer belasting over 2023 verschuldigd zijn. De wijziging van deze percentages kan daarom tot gevolg hebben dat je over het verschil met de oorspronkelijke voorlopige aanslag belastingrente van 7,5% per jaar moet betalen. Dit kan zich voordoen als je de aangifte IB 2023 op 1 mei 2024 of later indient én niet vóór 1 mei 2024 om een wijziging van de voorlopige IB-aanslag 2023 hebt gevraagd.
Het ministerie van Financiën erkent dit probleem en is druk bezig om te onderzoeken hoe de belastingrente wellicht vermeden kan worden. Het heeft afgelopen vrijdag in ieder geval bevestigd dat de Belastingdienst sinds 8 maart 2024 de voorlopige aanslagen IB 2023 oplegt aan de hand van de definitieve 2023-percentages. De belangenorganisaties hebben bij het ministerie aangegeven dat zij het betreuren dat zij pas nu hierover geïnformeerd zijn en dat belastingplichtigen door de overheid hier niet proactief op zijn gewezen zijn.
Het is de belangenorganisaties (nog) niet duidelijk of de Belastingdienst een hogere voorlopige aanslag IB over 2023 oplegt als je als belastingplichtige in een wijzigingsverzoek hetzelfde vermogen opgeeft als bij de eerdere voorlopige IB-aanslag 2023.
Legt de Belastingdienst in dat geval geen hogere voorlopige IB-aanslag op, dan bereik je met een wijzigingsverzoek voor je voorlopige aanslag IB 2023 alleen het beoogde doel als je in het verzoek een hoger vermogen aangeeft. Houd daar bij het indienen van een wijzigingsverzoek rekening mee!
Bron: SRA
Actueel
Special Miljoenennota 2026 – De voorgestelde maatregelen
Nieuwe wet versterkt bescherming medewerkers bij faillissement
Dringend advies AWVN: beoordeel je cafetaria- en uitruilregelingen fiscaal
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het demissionaire kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2025 de Miljoenennota 2026 en dus ook het Belastingplan 2026. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode in het parlement worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2026, tenzij anders vermeld. Download de Special Miljoennota 2026 TarievenAanpassingen in box […]
Ondernemers die een failliet bedrijf willen doorstarten, krijgen straks veel minder vrijheid in de keuze van medewerkers. Een nieuw wetsvoorstel verplicht hen de meeste werknemers over te nemen om misbruik van faillissementsprocedures te voorkomen. We zetten op een rij wat dit betekent voor de selectie van personeel, de rol van de OR en de gevolgen […]
Nieuwe standpunten van de Belastingdienst zorgen voor forse fiscale gevolgen bij cafetaria- en uitruilregelingen. Werkgevers riskeren dubbele loonheffing en extra administratieve lasten als zij hun regelingen niet opnieuw beoordelen. In dit artikel lees je wat er verandert, welke uitruilvormen nog zijn toegestaan en waarom AWVN werkgevers oproept nu in actie te komen. Wat verandert er […]
Werkgevers moeten zieke medewerkers ook bij een slapend dienstverband vakantiedagen blijven vergoeden. Dat bepaalde de kantonrechter onlangs, met mogelijk tienduizenden euro’s extra kosten tot gevolg. In dit artikel lees je hoe Europees recht daarbij zwaarder weegt dan de Nederlandse wet én welke financiële risico’s werkgevers lopen. Europese regels wegen zwaarder dan nationale wetgeving Volgens artikel […]
Ben je eigenaar van maatschappelijk vastgoed? Of houd je je bezig met het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed zoals scholen, overheidsgebouwen, zorginstellingen, sportaccommodaties of monumenten? Onder voorwaarden kun je dan gebruikmaken van de DUMAVA-subsidie. De subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) komt eigenaren van bestaand maatschappelijk vastgoed tegemoet in de kosten om te verduurzamen. Het doel: energie besparen […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk