Verandering biedt kansen
Home / Blogs / De verkoper moet op reis: een 4-tal reistips
De winkelverkoper die succesvol wil zijn, zal op reis moeten. Op reis met de klant wel te verstaan. De reis gaat niet ver, maar is wel intensief. De klant heeft een bestemming voor ogen, maar weet vaak niet welke route te bewandelen. En daarom gaat de verkoper mee als gids. De verkoper is de reisleider op een pad met valkuilen, de weg is soms moeilijk te vinden en heeft verraderlijke -verleidelijke- zijwegen. Zelfs de bewegwijzering vraagt om uitleg. Zijn er reistips?
Voortdurend onderweg
Klanten zijn voortdurend onderweg. Zij zoeken producten die aansluiten bij hun wensen en behoeften, bol van voordelen. In hun zoektocht is de winkel een belangrijk station en voor veel klanten nog steeds het eindstation. In de winkel wordt gekocht. Echter, voor een groot aantal klanten is de winkel een tussenstation. De klant doet meer tussenstations aan: de concurrenten, de internetwinkel, die ene megastore die alles heeft en altijd goedkoper is.
Tussenstation wordt eindstation
Een goede verkoper weet dit. En de nog betere verkoper kent de alternatieven en het aanbod van de concurrentie. Een goede verkoper ben je alleen als je weet welke afwegingen de klant maakt op weg naar de uiteindelijke keuze. En alleen de beste verkoper zorgt dat zijn winkel geen tussenstation, maar eindstation wordt. De plek waar gekocht wordt.
Het mooiste traject
Verkopers geef ik altijd een belangrijke reisopdracht mee: weet wat er in het hoofd van je klant omgaat. Klanten bereiden hun aankoop voor. De klant begint al thuis, bekijkt varianten en prijzen op internet, wisselt ervaringen uit met vrienden en overlegt met het thuisfront aan de eettafel. Gelukkig zijn veel klanten er dan nog niet helemaal uit. Zij komen in de winkel. En dan begint het mooiste traject, de verkoop in de winkel.
Dit moet je gedaan hebben!
In het gesprek met de klant zal de verkoper het denkproces van de klant moeten volgen, met zijn emotie moeten meegaan. Hij zal met de klant informatie uitwisselen en de klant met steekhoudende argumenten helpen in het keuzeproces. Alleen dan kan de verkoper de zoekende klant leiden –en misschien verleiden- tot een aankoop.
4 reistips
De verkoper en de klant die in gesprek op reis gaan, hebben 4 plekken waarop zij elkaar raken. We maken er Reistips van:
Winkelen is leuk
Waar de verkoper de klant raakt, daar is een raakvlak. Dat is de uitdaging van de verkoper. En bedenk boven alles: mensen vinden winkelen nog steeds leuk. Zij willen geraakt worden.
Actueel
Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Loonadministratie 2024-2025: bereid je voor op de jaarwisseling
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk