Verandering biedt kansen
Home / Blogs / De verkoper moet op reis: een 4-tal reistips
De winkelverkoper die succesvol wil zijn, zal op reis moeten. Op reis met de klant wel te verstaan. De reis gaat niet ver, maar is wel intensief. De klant heeft een bestemming voor ogen, maar weet vaak niet welke route te bewandelen. En daarom gaat de verkoper mee als gids. De verkoper is de reisleider op een pad met valkuilen, de weg is soms moeilijk te vinden en heeft verraderlijke -verleidelijke- zijwegen. Zelfs de bewegwijzering vraagt om uitleg. Zijn er reistips?
Voortdurend onderweg
Klanten zijn voortdurend onderweg. Zij zoeken producten die aansluiten bij hun wensen en behoeften, bol van voordelen. In hun zoektocht is de winkel een belangrijk station en voor veel klanten nog steeds het eindstation. In de winkel wordt gekocht. Echter, voor een groot aantal klanten is de winkel een tussenstation. De klant doet meer tussenstations aan: de concurrenten, de internetwinkel, die ene megastore die alles heeft en altijd goedkoper is.
Tussenstation wordt eindstation
Een goede verkoper weet dit. En de nog betere verkoper kent de alternatieven en het aanbod van de concurrentie. Een goede verkoper ben je alleen als je weet welke afwegingen de klant maakt op weg naar de uiteindelijke keuze. En alleen de beste verkoper zorgt dat zijn winkel geen tussenstation, maar eindstation wordt. De plek waar gekocht wordt.
Het mooiste traject
Verkopers geef ik altijd een belangrijke reisopdracht mee: weet wat er in het hoofd van je klant omgaat. Klanten bereiden hun aankoop voor. De klant begint al thuis, bekijkt varianten en prijzen op internet, wisselt ervaringen uit met vrienden en overlegt met het thuisfront aan de eettafel. Gelukkig zijn veel klanten er dan nog niet helemaal uit. Zij komen in de winkel. En dan begint het mooiste traject, de verkoop in de winkel.
Dit moet je gedaan hebben!
In het gesprek met de klant zal de verkoper het denkproces van de klant moeten volgen, met zijn emotie moeten meegaan. Hij zal met de klant informatie uitwisselen en de klant met steekhoudende argumenten helpen in het keuzeproces. Alleen dan kan de verkoper de zoekende klant leiden –en misschien verleiden- tot een aankoop.
4 reistips
De verkoper en de klant die in gesprek op reis gaan, hebben 4 plekken waarop zij elkaar raken. We maken er Reistips van:
Winkelen is leuk
Waar de verkoper de klant raakt, daar is een raakvlak. Dat is de uitdaging van de verkoper. En bedenk boven alles: mensen vinden winkelen nog steeds leuk. Zij willen geraakt worden.
Actueel
Het jaar van Joost Kelderman: duurzaamheid, inspiratiebronnen, ontwikkelingen en meer
Bedrijfsoverdracht familiebedrijf in 2025-2026? Let extra op deze wijzigingen in de BOR en DSR
Einde handhavingsmoratorium Wet DBA per 1 januari 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Welke bedragen mag je belastingvrij schenken in 2025? Op een rij wat er mogelijk is voor schenken aan je kind, kleinkind of een ander en tips om rekening mee te houden. Schenken aan je kinderen De meeste vrijstellingen bestaan voor schenkingen aan kinderen. In 2025 kun je jouw kind belastingvrij een bedrag van € 6.713 […]
Heb je te weinig btw aangegeven en afgedragen aan de Belastingdienst? Dan moet je je aangifte btw corrigeren met een btw-suppletie. Hiervoor gold altijd ‘zo snel mogelijk’, maar dit moet per 1 januari 2025 binnen 8 weken. Niet (op tijd) indienen kan leiden tot een vergrijpboete. Heb je te weinig btw aangegeven in je btw-aangiften […]
Het nieuwe jaar is weer van start gegaan. Welke loon- en HR-wijzigingen zijn op 1 januari 2025 ingegaan? En wat moet je daar als werkgever over weten? De belangrijkste punten voor je op een rij. Bron: Salaris Vanmorgen
Ben je inhoudingsplichtig en heb je in 2024 bedragen betaald aan natuurlijke personen? Geef deze vóór 1 februari 2025 door aan de Belastingdienst met de opgaaf UBD 2024. Betalingen aan natuurlijke personen die bij je in dienst waren of waarvoor jij een factuur met btw hebt gekregen hoef je niet op te geven. Voor wie […]
Ontsla je een medewerker of krijgt hij geen contractverlenging, dan heeft hij mogelijk recht op een transitievergoeding. De maximale transitievergoeding wordt per 1 januari 2025 verhoogd naar € 98.000 (in 2024 € 94.000). Wanneer geen transitievergoeding? Er geldt een aantal uitzonderingen op het recht op transitievergoeding. Een medewerker heeft het recht niet als het ontslag […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk