Verandering biedt kansen
Home / Blogs / De haat-liefde verhouding met de NOW
Heel ondernemend Nederland kent de term NOW ondertussen. Er heerst een beetje een haat-liefde verhouding met deze regeling. Maar waar komt dat nou vandaan?
Eerst even terug naar de basis: de NOW is er voor werkgevers die door de coronacrisis omzetverlies hebben. Zij krijgen een tegemoetkoming in de loonkosten, zodat zij hun werknemers in dienst kunnen houden. Het doel van de NOW is dus, simpel gezegd, om zoveel mogelijk banen te behouden.
Maar helaas… zo simpel als het doel is, is de uitwerking van de regeling niet. En dat is waar de schoen bij veel ondernemers wringt. De NOW-regeling is heel snel opgezet, dat moest wel, veel ondernemers hadden bij de eerste lock-down snel behoefte aan hulp. Nadeel daarvan is dat pas op een later moment bedacht is hoe definitief bepaald moest worden waar ondernemers daadwerkelijk recht op hebben. En die definitieve onderbouwing omvat meer dan verwacht.
Voor de onderbouwing zijn er drie mogelijkheden, gebaseerd op de hoogte van de tegemoetkoming die je ontvangt:
Over deze laatste, de accountantsverklaring, heeft mijn collega Jos laatst een interessant stuk geschreven. Ik neem je nu graag mee in de wereld van de derdenverklaring.
Veel ondernemers in deze categorie hebben de aanvraag zelf gedaan, waarbij een schatting van het te verwachten omzetverlies leidend was voor de voorlopige tegemoetkoming. Een schatting kan natuurlijk altijd twee kanten op gaan: een te hoge schatting en te veel ontvangen óf de schatting was te laag en er is te weinig tegemoetkoming ontvangen. Wat het ook is: er is een verklaring nodig om de definitieve tegemoetkoming vast te stellen en de voorlopige ontvangsten te corrigeren.
Meteen al bij de eerste communicatie over de NOW is er gesproken over een verklaring achteraf. Ik merk dat dat woord bij veel ondernemers bepaalde verwachtingen heeft geschept. Een verklaring klinkt redelijk simpel: een korte onderbouwing met een handtekening eronder. Nu de precieze inhoud en vereisten van de verklaring verder benoemd zijn, blijkt het toch veel meer te zijn.
Ook ik had verwacht dat de derdenverklaring minder uitgebreid zou zijn, maar het is een flinke checklist met stappen die één-voor-één afgewerkt moeten worden. Wij werken gemiddeld zo’n 10 tot 12 uur per klant aan de derdenverklaring. Bij grotere klanten kan dit zelfs oplopen tot twee volle werkdagen. Iedere klant is anders, er moet veel gedocumenteerd worden, het is heel theoretisch, écht zwart of wit. Alles moet vastgelegd worden en dat komt heel nauwkeurig. Stel, je hebt een flinke creditnota, in welke periode tel je deze? Dat kan namelijk een heel grote invloed hebben op je NOW-vaststelling.
En juist de hoeveelheid tijd die in de derdenverklaring gaat zitten is wat de haat-liefde verhouding met de regeling veroorzaakt. Ondernemers zijn blij met de steun die ze krijgen, ze hebben het vaak hard nodig, maar door de relatief zware verklaring moeten ze ook extra kosten maken. Heel dubbel dus. Ook voor ons als adviseurs. Ik zie dat ondernemers het moeilijk hebben en ik wil helpen, maar daar komt ook een rekening voor.
Gelukkig kunnen en mogen wij met onze klanten meedenken in het zo laag mogelijk houden van de extra kosten die zij moeten maken. Zo hebben wij een mooi clubje aan werkstudenten in ons team die het voorbereidend werk verzorgen, maar klantkennis van onze specialisten is óók belangrijk. Door dit samen te brengen komt het de werktijd ten goede. We proberen zo een zo goed mogelijke mix te maken, met het beste resultaat voor de ondernemer.
Het verzorgen van de derdenverklaring is voor alle adviseurs nieuw. Het is een nieuwe regeling, je moet er helemaal induiken, alles ontdekken, leren door te doen. Dat maakt dat het opstellen van een verklaring meer tijd kost. Bij Stolwijk Philipsen zien we dit als een stuk ontwikkeling en maatschappelijke betrokkenheid die we niet aan onze klanten doorbelasten. Dat vind ik mooi, dat voelt goed!
De NOW-regeling loopt nog steeds. We zitten ondertussen in de vijfde periode en het einde is nog niet in zicht. Met een beetje pech heeft een ondernemer straks vijf verklaringen nodig, ééntje voor iedere periode dat hij gebruik maakt van de NOW. Een voordeel is wel dat we allemaal steeds meer bekend raken in deze regeling en een verklaring minder tijd (en dus minder geld!) gaat kosten. Maar ondanks dat, hoop ik dat onze wereld snel weer normaal wordt: ondernemers weer echt kunnen ondernemen en ik hen daarbij weer mag adviseren!
Groeten,
Marc Jansen, relatiebeheerder
Actueel
De waarde van een arbeidsjurist die dicht bij jouw organisatie staat
Het tussentijds opzegbeding in een tijdelijke arbeidsovereenkomst: kansen én risico’s
Onkostenvergoeding voor medewerker, zo houd je grip op kosten zonder gedoe
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
“We hadden het toch goed geregeld?” Het is een zin die we vaak horen. Veel werkgevers gaan ervan uit dat hun afspraken met medewerkers kloppen tot er iets gebeurt. In dit blog laten we je zien hoe snel afspraken ongemerkt kunnen verschuiven en waarom het helpt om ze af en toe samen tegen het licht […]
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd loopt in principe automatisch af op de afgesproken einddatum. Tussentijds opzeggen is meestal niet mogelijk. Toch kan dit anders liggen als er in de overeenkomst een tussentijds opzegbeding is opgenomen. In dit blog leg ik uit wat zo’n beding inhoudt, hoe het werkt in de praktijk en waar werkgevers en […]
Elke maand dezelfde stapels bonnetjes op je bureau. Medewerkers die wachten op uitbetaling. Een administratie die meer tijd kost dan nodig. Veel werkgevers herkennen het en vragen zich af hoe zij dit slimmer kunnen organiseren. Een vaste onkostenvergoeding kan veel rust geven. De kunst is alleen om deze goed in te richten en zorgvuldig te […]
Sinds dit jaar handhaaft de Belastingdienst weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dat zorgt voor veel onrust bij zowel opdrachtgevers als zelfstandigen. Hoewel er in 2025 nog geen boetes werden opgelegd, verandert dat per 1 januari 2026. Dan verdwijnt de zachte landing en kunnen direct sancties volgen als er sprake is van schijnzelfstandigheid. Door Tarik Jansen, fiscalist […]
Nieuwe medewerkers ontvangen we met open armen. Logisch, want een sterke start bepaalt vaak hoe iemand zich voelt binnen de organisatie. Maar wat gebeurt er aan het einde van die reis? Een zorgvuldig afscheid krijgt nog te vaak te weinig aandacht, terwijl juist dat moment grote invloed heeft op je reputatie, medewerkerservaring én toekomstige wervingskansen. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk