Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: Hoe ‘cybersecure’ is jouw organisatie?
De afgelopen jaren is de wereld steeds meer gedigitaliseerd. Was het 5 jaar geleden nog gebruikelijk om facturen handmatig te autoriseren, tegenwoordig gaat dit meestal digitaal. Voor alle bedrijfsprocessen en communicatie met klanten, leveranciers en medewerkers geldt dat digitaal de norm is geworden.
Daar waar in de fysieke wereld de bedreigingen eenduidig zijn te onderkennen, geldt voor de digitale wereld dat bedreigingen vaak niet direct zichtbaar zijn. Daarnaast is de impact van cyberaanvallen vaak groter. Sommige zaken zijn digitaal bovendien niet vanzelfsprekend:
Hierbij is het ook belangrijk om te weten dat aanvallen steeds meer bereik hebben en vaker voor komen. Doordat de aanvallen van grotere schaal zijn kunnen ze ook meer schade aanrichten. Dit komt onder andere doordat aanvallen bij een ‘lagere payoff’ al de moeite waard zijn. Aanvallers nemen de tijd om het systeem te verkennen en informatie te verzamelen zonder dat dit wordt opgemerkt. Bovendien kunnen aanvallen vanuit elk land plaatsvinden waardoor de dreiging globaliseert. Voor het uitvoeren van een aanval is relatief weinig (of zelfs geen) kennis nodig. Op het darkweb kunnen tools worden gekocht voor aanvallen of partijen worden ingehuurd die op verzoek een aanval uitvoeren.
Een en ander samenvattend kan worden geconcludeerd dat de risico’s uit hoofde van cybersecurity groot zijn. In de actualiteit zien we bijna dagelijks voorbeelden van de grote impact die cyberaanvallen teweeg brengen.
Uit onderzoek en uit de praktijk blijkt echter dat veel bedrijven nog niet ‘cybersecure’ zijn. De risico’s worden onderschat, wat vervolgens leidt tot onvoldoende beveiligingsmaatregelen. Informatiebeveiliging is namelijk geen eenmalige exercitie, maar een continu proces. Aanvallers zitten immers niet stil en er komen steeds nieuwe bedreigingen onze kant op.
Er zijn verschillende methoden om vast te stellen hoe bestendig jouw organisatie is tegen cyberaanvallen. We willen je vanuit deze methodes alvast een aantal vragen meegeven. Deze vragen kun je gebruiken om vast te stellen hoe goed jouw organisatie is voorbereid op een cyberaanval.
Personeel is per definitie de zwakste schakel. Awareness onder personeel is daarom enorm belangrijk evenals de cultuur. Een angstcultuur of angst om fouten te maken kan cruciaal zijn. Reden: mensen klikken op een link en durven dit vervolgens niet te melden. Zijn jouw medewerkers getraind om bedreigingen tijdig te ontdekken?
Aanvallers maken gebruik van (bekende) zwaktes in software. Als software niet up-to-date is kan een aanvaller zijn slag slaan. Idem virus – firewall. Maakt jouw organisatie gebruik van de nieuwste updates? Ga je hier bewust mee om?
Stel hierbij de volgende vragen:
Bijvoorbeeld door het inzetten van monitoring software op computer-, server- of netwerkniveau?
Zijn de rollen bekend binnen de organisatie, wie moet wat doen bij een aanval (intern/extern)? En is het back-up recovery proces in orde en regelmatig getest?
Kortom veel vragen en risico’s die we al snel laten liggen en uitstellen omdat het onze kennis te boven gaat. Maar het tijdig nadenken over deze vragen kan mogelijk veel problemen in de toekomst voorkomen!
Wil je graag meer weten over cybersecurity? Je kunt mij bellen (0314 369 111) of mailen met al je vragen.
Niek VisserRegister Accountant Controle
Niek Visser is binnen Stolwijk werkzaam als accountant op de controleafdeling. Daarnaast voert hij IT-audits uit. Hiervoor volgt hij de opleiding tot IT-auditor waarbij hij als specialisatie cybersecurity heeft gekozen.
Actueel
De waarde van een arbeidsjurist die dicht bij jouw organisatie staat
Het tussentijds opzegbeding in een tijdelijke arbeidsovereenkomst: kansen én risico’s
Onkostenvergoeding voor medewerker, zo houd je grip op kosten zonder gedoe
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
“We hadden het toch goed geregeld?” Het is een zin die we vaak horen. Veel werkgevers gaan ervan uit dat hun afspraken met medewerkers kloppen tot er iets gebeurt. In dit blog laten we je zien hoe snel afspraken ongemerkt kunnen verschuiven en waarom het helpt om ze af en toe samen tegen het licht […]
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd loopt in principe automatisch af op de afgesproken einddatum. Tussentijds opzeggen is meestal niet mogelijk. Toch kan dit anders liggen als er in de overeenkomst een tussentijds opzegbeding is opgenomen. In dit blog leg ik uit wat zo’n beding inhoudt, hoe het werkt in de praktijk en waar werkgevers en […]
Elke maand dezelfde stapels bonnetjes op je bureau. Medewerkers die wachten op uitbetaling. Een administratie die meer tijd kost dan nodig. Veel werkgevers herkennen het en vragen zich af hoe zij dit slimmer kunnen organiseren. Een vaste onkostenvergoeding kan veel rust geven. De kunst is alleen om deze goed in te richten en zorgvuldig te […]
Sinds dit jaar handhaaft de Belastingdienst weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dat zorgt voor veel onrust bij zowel opdrachtgevers als zelfstandigen. Hoewel er in 2025 nog geen boetes werden opgelegd, verandert dat per 1 januari 2026. Dan verdwijnt de zachte landing en kunnen direct sancties volgen als er sprake is van schijnzelfstandigheid. Door Tarik Jansen, fiscalist […]
Nieuwe medewerkers ontvangen we met open armen. Logisch, want een sterke start bepaalt vaak hoe iemand zich voelt binnen de organisatie. Maar wat gebeurt er aan het einde van die reis? Een zorgvuldig afscheid krijgt nog te vaak te weinig aandacht, terwijl juist dat moment grote invloed heeft op je reputatie, medewerkerservaring én toekomstige wervingskansen. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk