Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: Hoe ‘cybersecure’ is jouw organisatie?
De afgelopen jaren is de wereld steeds meer gedigitaliseerd. Was het 5 jaar geleden nog gebruikelijk om facturen handmatig te autoriseren, tegenwoordig gaat dit meestal digitaal. Voor alle bedrijfsprocessen en communicatie met klanten, leveranciers en medewerkers geldt dat digitaal de norm is geworden.
Daar waar in de fysieke wereld de bedreigingen eenduidig zijn te onderkennen, geldt voor de digitale wereld dat bedreigingen vaak niet direct zichtbaar zijn. Daarnaast is de impact van cyberaanvallen vaak groter. Sommige zaken zijn digitaal bovendien niet vanzelfsprekend:
Hierbij is het ook belangrijk om te weten dat aanvallen steeds meer bereik hebben en vaker voor komen. Doordat de aanvallen van grotere schaal zijn kunnen ze ook meer schade aanrichten. Dit komt onder andere doordat aanvallen bij een ‘lagere payoff’ al de moeite waard zijn. Aanvallers nemen de tijd om het systeem te verkennen en informatie te verzamelen zonder dat dit wordt opgemerkt. Bovendien kunnen aanvallen vanuit elk land plaatsvinden waardoor de dreiging globaliseert. Voor het uitvoeren van een aanval is relatief weinig (of zelfs geen) kennis nodig. Op het darkweb kunnen tools worden gekocht voor aanvallen of partijen worden ingehuurd die op verzoek een aanval uitvoeren.
Een en ander samenvattend kan worden geconcludeerd dat de risico’s uit hoofde van cybersecurity groot zijn. In de actualiteit zien we bijna dagelijks voorbeelden van de grote impact die cyberaanvallen teweeg brengen.
Uit onderzoek en uit de praktijk blijkt echter dat veel bedrijven nog niet ‘cybersecure’ zijn. De risico’s worden onderschat, wat vervolgens leidt tot onvoldoende beveiligingsmaatregelen. Informatiebeveiliging is namelijk geen eenmalige exercitie, maar een continu proces. Aanvallers zitten immers niet stil en er komen steeds nieuwe bedreigingen onze kant op.
Er zijn verschillende methoden om vast te stellen hoe bestendig jouw organisatie is tegen cyberaanvallen. We willen je vanuit deze methodes alvast een aantal vragen meegeven. Deze vragen kun je gebruiken om vast te stellen hoe goed jouw organisatie is voorbereid op een cyberaanval.
Personeel is per definitie de zwakste schakel. Awareness onder personeel is daarom enorm belangrijk evenals de cultuur. Een angstcultuur of angst om fouten te maken kan cruciaal zijn. Reden: mensen klikken op een link en durven dit vervolgens niet te melden. Zijn jouw medewerkers getraind om bedreigingen tijdig te ontdekken?
Aanvallers maken gebruik van (bekende) zwaktes in software. Als software niet up-to-date is kan een aanvaller zijn slag slaan. Idem virus – firewall. Maakt jouw organisatie gebruik van de nieuwste updates? Ga je hier bewust mee om?
Stel hierbij de volgende vragen:
Bijvoorbeeld door het inzetten van monitoring software op computer-, server- of netwerkniveau?
Zijn de rollen bekend binnen de organisatie, wie moet wat doen bij een aanval (intern/extern)? En is het back-up recovery proces in orde en regelmatig getest?
Kortom veel vragen en risico’s die we al snel laten liggen en uitstellen omdat het onze kennis te boven gaat. Maar het tijdig nadenken over deze vragen kan mogelijk veel problemen in de toekomst voorkomen!
Wil je graag meer weten over cybersecurity? Je kunt mij bellen (0314 369 111) of mailen met al je vragen.
Niek VisserRegister Accountant Controle
Niek Visser is binnen Stolwijk werkzaam als accountant op de controleafdeling. Daarnaast voert hij IT-audits uit. Hiervoor volgt hij de opleiding tot IT-auditor waarbij hij als specialisatie cybersecurity heeft gekozen.
Actueel
Bestelauto van de zaak: wat zijn de fiscale spelregels?
Wat is een PAGO? En waarom is dit belangrijk voor goed werkgeverschap?
Van functieprofielen naar groeiprofielen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Een bestelauto van de zaak is in veel branches, zoals bouw, techniek of service, onmisbaar. Praktisch en efficiënt. Maar hoe zit het met de fiscale regels? Wanneer is er sprake van bijtelling? En wanneer kun je dit juist voorkomen? In deze blog zetten we de belangrijkste aandachtspunten uit het Handboek Loonheffingen 2025 voor je op […]
Veel werkgevers weten dat je periodiek* een PAGO moet aanbieden. Dat staat immers gewoon in de Arbowet. Maar wat betekent dat precies? En hoe haal je er als werkgever ook echt voordeel uit? In dit blog neem ik je mee in wat een PAGO (en PMO) is, hoe je het organiseert en wat het je […]
Wat als je functieprofielen niet meer helpen bij de ontwikkeling van je mensen? Grote kans dat dat al zo is. Want traditionele functieprofielen verouderen sneller dan ooit. Ze sluiten vaak niet meer aan op wat medewerkers écht nodig hebben om te groeien. En ze geven geen antwoord op vragen als: Waar kan ik naartoe groeien? […]
Data speelt een steeds grotere rol in het HR-landschap. Toch blijven veel organisaties steken in losse rapportages, Excel-overzichten of een vaag ‘onderbuikgevoel’. Zonde, want met de juiste dashboards en een slimme aanpak haal je méér uit je HR- en salarissystemen dan je denkt. In deze blog nemen we je mee in de wereld van data […]
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk