Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: Afstuderen bij een klant: win-win-win situatie
1) Een kwalitatief zeer sterk onderzoek mét goed bruikbare aanbevelingen voor de klant, 2) een super gemotiveerde medewerker voor Stolwijk Kelderman en 3) een diploma voor mij. Een afstudeeropdracht bij een klant, met begeleiding vanuit kantoor, is echt een win-win-win situatie.
Ik ben Katja Remmelink, onlangs afgestudeerd aan de HAN Accountancy en zo’n 4,5 jaar werkzaam bij Stolwijk Kelderman. Mijn afstudeeronderzoek heb ik bij een klant uitgevoerd. Zij hadden een vraagstuk dat prima aansloot bij mijn opleiding. Maar, ik neem je eerst even mee terug naar het begin.
Nog voordat mijn carrière goed en wel gestart was, besloot ik een andere richting op te gaan. Ik heb altijd al graag met mensen gewerkt, ik ben een sociaal persoon en ook cijfertjes heb ik altijd interessant gevonden. Ik dacht dat mijn toekomst voor de klas lag, als docent. Maar na het afronden van de PABO voelde dat toekomstbeeld toch niet helemaal goed en besloot ik met de opleiding Accountancy te starten, deeltijd.
Nadat ik me ingeschreven had voor de opleiding moest ik op zoek naar een baan in de accountancy, voor 4 dagen in de week. Dat is natuurlijk een vereiste bij een deeltijdstudie. Ik kwam Stolwijk Kelderman tegen en dat leek me wel te passen. Na een goed gesprek waren we er snel uit: ik kon aan de slag!
En daar zat ik dan. Mijn eerste werkdag op een accountantskantoor, zonder enige kennis van het vak. Hoe dat was? Pittig! In het begin had ik nog niet zo veel verantwoordelijkheden, maar dat groeit snel! Gelukkig is de cultuur bij Stolwijk Kelderman heel open en informeel: deuren staan altijd open en collega’s maken tijd om al mijn vragen te beantwoorden.
De combinatie van school (theorie) en werken (praktijk) versterkt elkaar enorm. Op school bespraken we de theorie, super interessant, maar het ging pas echt leven als ik het op kantoor in de praktijk zag.
Ik krijg geregeld de vraag wat ik zou adviseren: voltijd naar school of de combinatie van werken en leren. Eerlijk is eerlijk: je voorbereiden op tentamens, terwijl je ook nog 4 volle dagen moet werken is pittig. Maar ondanks dat, adviseer ik toch de combinatie van werken en leren. De praktijk brengt je namelijk de ervaring en dat is echt een plus.
En toen werd het tijd om mijn studie af te ronden. Op kantoor wist iedereen dat ik op zoek was naar een afstudeeropdracht en toevallig hoorde een collega dat een klant van ons een mooi vraagstuk had: hij wilde zijn processen laten beschreven. Een mooie opdracht en wat het nog leuker maakte, was dat ik al eerder mee had gewerkt aan de jaarrekening van dat bedrijf. Ik kende ze dus al een beetje.
Samen met collega en mede-afstudeerder Lieke Maes begon ik aan de opdracht. We beschreven alles wat medewerkers doen, hoe het vastgelegd wordt, wat er vervolgens in het systeem gebeurt en of dit handmatig of automatisch gaat.
Vanuit het bedrijf werden we begeleid door een controller. Vanuit Stolwijk Kelderman was collega Niek Visser onze begeleider. Met zijn jarenlange ervaring in het vak en het afstuderen van meerdere opleidingen hadden we ons geen betere begeleider kunnen wensen!
Dus we hebben alles in beeld gebracht. Super interessant, want ineens zie je waar de risico’s op onbetrouwbare informatie liggen. Overal waar handmatig iets gebeurt, is minder controle en dus een risico voor de betrouwbaarheid van je informatie. Informatie die gebruikt wordt voor de inkoop, het resultaat en als basis voor beslissingen. Je begrijpt vast wel dat het belangrijk is dat je deze keuze maakt op basis van kwalitatief goede en dus betrouwbare informatie.
Ik hoor het zo vaak: er wordt een afstudeeronderzoek gedaan en het eindrapport belandt in de la om nooit meer naar te kijken. Zo zonde! Als je als bedrijf een afstudeerder in huis haalt, moet je daar juist van profiteren: ze zijn enthousiast, super gemotiveerd, hebben nieuwe kennis én een zeer ervaren achterban die intensief mee kijkt met het onderzoek. Je krijgt dus een rapport, vaak met aanbevelingen, waar je als organisatie daadwerkelijk iets mee kan.
Gelukkig heeft het bedrijf waar ik afgestudeerd ben het dynamische handboek dat we gemaakt hebben meteen in gebruik genomen. Een bijkomend voordeel is dat dit handboek ook gebruikt kan worden door mijn collega-accountants die de jaarrekening maken.
Waarom ik mijn ervaringen over mijn afstuderen met je deel? Ik wil ondernemers graag enthousiast maken voor het inzetten van afstudeerders. Heb je een vraagstuk liggen, zoals bijvoorbeeld je kostprijsberekening (ofwel het optimaliseren van je resultaat) of wil je je bedrijf laten waarderen voor een mogelijke overname? Maak er een afstudeerproject van! En ja, je krijgt als ondernemer, mede dankzij de begeleiding van zeer ervaren collega’s, een goed rapport waar je echt wat mee kunt.
Of ik nog overeenkomsten zie tussen de PABO en Accountancy? Ja zeker! De wereld van de accountancy gaat niet meer alleen over cijfers, we bewegen steeds meer naar de mens áchter de cijfers toe. En juist dat sociale, het mensgerichte is wat deze twee met elkaar gemeen hebben en waardoor dit beroep mijn toekomst is!
Heb je een leuke afstudeeropdracht liggen of wil je dat graag, maar weet je niet wat de mogelijkheden zijn? Bel me gerust op, ik denk met je mee en kan in mijn netwerk vast een geschikte student vinden die bij je bedrijf past.
Katja Remmelink, Assistent Accountant bij Stolwijk Kelderman E k.remmelink@stolwijkkelderman.nl T 06 1284 9118
Actueel
De waarde van een arbeidsjurist die dicht bij jouw organisatie staat
Het tussentijds opzegbeding in een tijdelijke arbeidsovereenkomst: kansen én risico’s
Onkostenvergoeding voor medewerker, zo houd je grip op kosten zonder gedoe
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
“We hadden het toch goed geregeld?” Het is een zin die we vaak horen. Veel werkgevers gaan ervan uit dat hun afspraken met medewerkers kloppen tot er iets gebeurt. In dit blog laten we je zien hoe snel afspraken ongemerkt kunnen verschuiven en waarom het helpt om ze af en toe samen tegen het licht […]
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd loopt in principe automatisch af op de afgesproken einddatum. Tussentijds opzeggen is meestal niet mogelijk. Toch kan dit anders liggen als er in de overeenkomst een tussentijds opzegbeding is opgenomen. In dit blog leg ik uit wat zo’n beding inhoudt, hoe het werkt in de praktijk en waar werkgevers en […]
Elke maand dezelfde stapels bonnetjes op je bureau. Medewerkers die wachten op uitbetaling. Een administratie die meer tijd kost dan nodig. Veel werkgevers herkennen het en vragen zich af hoe zij dit slimmer kunnen organiseren. Een vaste onkostenvergoeding kan veel rust geven. De kunst is alleen om deze goed in te richten en zorgvuldig te […]
Sinds dit jaar handhaaft de Belastingdienst weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dat zorgt voor veel onrust bij zowel opdrachtgevers als zelfstandigen. Hoewel er in 2025 nog geen boetes werden opgelegd, verandert dat per 1 januari 2026. Dan verdwijnt de zachte landing en kunnen direct sancties volgen als er sprake is van schijnzelfstandigheid. Door Tarik Jansen, fiscalist […]
Nieuwe medewerkers ontvangen we met open armen. Logisch, want een sterke start bepaalt vaak hoe iemand zich voelt binnen de organisatie. Maar wat gebeurt er aan het einde van die reis? Een zorgvuldig afscheid krijgt nog te vaak te weinig aandacht, terwijl juist dat moment grote invloed heeft op je reputatie, medewerkerservaring én toekomstige wervingskansen. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk