Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
(image) De bijtelling bij het loon of bij de winst geldt voor het privégebruik van een elektrische auto. Alleen als de belastingplichtige kan bewijzen dat met de auto niet meer dan 500 kilometer per jaar is gereden, blijft de bijtelling achterwege.
Thans geldt voor een elektrische auto een bijtelling van 4% over de eerste € 50.000 van de catalogusprijs van de auto. Over het meerdere geldt een bijtelling van 22%. Vanaf 2020 wordt de bijtelling 8% over de eerste € 45.000 van de catalogusprijs. Voor het meerdere wordt de bijtelling 22%.
De bijtelling voor elektrische auto’s gaat de komende jaren verder omhoog. Voor 2021 gaat de bijtelling naar 12% over de eerste € 40.000 van de cataloguswaarde en 22% over het meerdere. Van 2022 tot en met 2024 wordt de bijtelling 16% en in 2025 17%. Over deze jaren wordt de verlaagde bijtelling ook alleen toegepast over de eerste € 40.000 van de cataloguswaarde.
Let op! Vanaf 2026 krijgt een elektrische auto dus dezelfde bijtelling als andere auto’s.
De bijtelling voor een ter beschikking gestelde auto, een auto van de onderneming die een werknemer mag gebruiken, staat voor vijf jaar vast. Na deze periode geldt de bijtelling volgens de dan geldende wetgeving. De nieuwe regels gaan daarom gelden voor auto’s die vanaf 1 januari 2020 op kenteken worden gezet.
Het bovenstaande betekent dat voor auto’s die in 2020 vijf jaar oud worden, een bijtelling gaat gelden van 11% over de eerste € 45.000 van de cataloguswaarde en 25% over de rest. Voor auto’s die in 2015 voor het eerst op kenteken zijn gezet, geldt namelijk een standaard bijtelling van 25%. Elektrische auto’s krijgen hierop in 2020 een korting van 14% over de eerste € 45.000, zodat de bijtelling over dit deel van de catalogusprijs uitkomt op 11%.
Het bovenstaande geldt trouwens ook voor elektrische auto’s van vóór 2015. Zo gaat/ging de bijtelling voor bijvoorbeeld de elektrische auto uit 2014 in de loop van dit jaar al naar 7% over de eerste € 50.000 en 25% over de rest. Volgend jaar wordt dit dus 11% over de eerste € 45.000 en 25% over de rest.
Behalve volledig elektrische auto’s rijdt op de Nederlandse wegen ook al een aantal auto’s met waterstofmotor rond. Ook voor die auto’s gaat het percentage omhoog van 4% naar 8% (voor nieuwe auto’s). Voor waterstofauto’s geldt de beperking van € 50.000 (2020: € 45.000) echter niet, maar is het verlaagde percentage van toepassing over de gehele cataloguswaarde. Deze regels zullen vanaf 2021 ook gaan gelden voor auto’s op zonne-energie.
Let op! De voorstellen moeten nog door het parlement worden goedgekeurd en zijn dus nog niet definitief.
Heeft u vragen over de bijtelling voor elektrische auto’s, neem dan contact met ons op.
Actueel
Btw corrigeren moet voortaan binnen 8 weken
De belangrijkste loon- en HR-wijzigingen van 2025
Doe vóór 1 februari 2025 je opgaaf UBD 2024
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Heb je te weinig btw aangegeven en afgedragen aan de Belastingdienst? Dan moet je je aangifte btw corrigeren met een btw-suppletie. Hiervoor gold altijd ‘zo snel mogelijk’, maar dit moet per 1 januari 2025 binnen 8 weken. Niet (op tijd) indienen kan leiden tot een vergrijpboete. Heb je te weinig btw aangegeven in je btw-aangiften […]
Het nieuwe jaar is weer van start gegaan. Welke loon- en HR-wijzigingen zijn op 1 januari 2025 ingegaan? En wat moet je daar als werkgever over weten? De belangrijkste punten voor je op een rij. Bron: Salaris Vanmorgen
Ben je inhoudingsplichtig en heb je in 2024 bedragen betaald aan natuurlijke personen? Geef deze vóór 1 februari 2025 door aan de Belastingdienst met de opgaaf UBD 2024. Betalingen aan natuurlijke personen die bij je in dienst waren of waarvoor jij een factuur met btw hebt gekregen hoef je niet op te geven. Voor wie […]
Ontsla je een medewerker of krijgt hij geen contractverlenging, dan heeft hij mogelijk recht op een transitievergoeding. De maximale transitievergoeding wordt per 1 januari 2025 verhoogd naar € 98.000 (in 2024 € 94.000). Wanneer geen transitievergoeding? Er geldt een aantal uitzonderingen op het recht op transitievergoeding. Een medewerker heeft het recht niet als het ontslag […]
Hoe kijken spelers in de accountancysector terug op 2024 en wat wensen zij voor 2025? Ook onze eigen Joost Kelderman kreeg deze en meer vragen van Accountancy Vanmorgen. Hij schreef zijn eigen blog voor het vakmagazine. ‘We maken het thema duurzaamheid te groot en te vaktechnisch’ Wat blijft jou het meeste bij van het afgelopen […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk