Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Bijtelling elektrische auto stijgt in 2026: werkgevers moeten blijven vergroenen
Vanaf 2026 vervalt het fiscale voordeel voor elektrische leaseauto’s en geldt voor alle nieuwe auto’s een bijtelling van 22%, gelijk aan benzine en diesel. Daarmee komt een einde aan de korting die nu nog geldt. In dit artikel lees je waarom de timing van bestellingen in 2025 cruciaal is, welke extra heffing in 2027 op werkgevers afkomt en hoe je je wagenpark slim voorbereidt op de verplichte vergroening.
Tot en met 2025 geldt nog een korting: voor het deel van de catalogusprijs tot €30.000 betaal je 17% bijtelling. Daarboven is het tarief 22%. Bestel je vóór 31 december 2025 een elektrische leaseauto die ook in dat jaar op naam komt, dan profiteert de medewerker nog maximaal vijf jaar van het lagere tarief van 17%.
Vanaf 2026 verdwijnen die voordelen volledig. Voor alle nieuwe elektrische leaseauto’s geldt dan het standaardtarief van 22%.
Wil een medewerker profiteren van de lagere bijtelling, dan moet de auto in 2025 geleverd en op kenteken gezet zijn. De datum van eerste tenaamstelling bepaalt immers in welke categorie de auto valt. Dit maakt de timing van de bestelling cruciaal.
Voor werkgevers ligt de nadruk niet alleen op kosten, maar ook op verduurzaming van het wagenpark. Bedrijven met meer dan honderd medewerkers zijn verplicht om de CO2-uitstoot van zakelijke reizen te rapporteren. Deze gegevens kunnen later worden gebruikt om maximale uitstootnormen per zakelijke kilometer vast te stellen.
In het Belastingplan 2026 staat bovendien een maatregel die werkgevers vanaf 2027 extra raakt. Stel je als werkgever een fossiele of hybride auto beschikbaar die ook privé wordt gebruikt? Dan volgt een pseudo-eindheffing van 52% over de grondslag van de bijtelling.
Belangrijk: hierbij wordt geen rekening gehouden met een eigen bijdrage van de medewerker. De werkgever betaalt deze heffing per loontijdvak.
De boodschap is helder: de zakelijke leasemarkt wordt vanaf 2027 genormeerd richting volledig emissievrij rijden. Werkgevers die nu al inzetten op elektrische mobiliteit:
Het fiscale voordeel voor elektrische leaseauto’s loopt af, maar de druk op werkgevers om te vergroenen neemt juist toe. Wie vóór 2026 handelt, kan medewerkers nog vijf jaar een lagere bijtelling bieden. Daarna verschuift de focus naar verplicht emissievrij rijden en het vermijden van fiscale sancties.
Als werkgever doe je er dus verstandig aan om nu al strategisch na te denken over je wagenparkbeleid.
Bron: Salaris Vanmorgen
Actueel
Bedrijfsopvolging regelen – de cijfers en to do’s
Beperking aftrek EIA en MIA voor IB-ondernemers vanaf 2029
Update Special Eindejaarstips 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Steeds meer ondernemers staan voor de uitdaging om hun bedrijfsoverdracht te regelen. De komende 10 jaar wil maar liefst 68% van de Nederlandse ondernemers hun bedrijf verlaten, blijkt uit een enquête van ABN AMRO. 20% daarvan zoekt al actief naar opvolging maar zonder succes, terwijl 22% nog niet is begonnen. Het gevolg: een reëel risico […]
De Tweede Kamer heeft een wetswijziging aangenomen voor een beperking van de aftrek van de energie-investeringsaftrek (EIA) en milieu-investeringsaftrek (MIA). De wijziging moet een fiscale ontwijkingsconstructie tegengaan: per 2029 mag toepassing van de EIA en MIA door ondernemers in de inkomstenbelasting niet (meer) leiden tot een negatieve winst. De wijziging moet nog door de Eerste […]
In oktober kon je in de Special Eindejaarstips 2025 al lezen waar je dit jaar fiscaal nog kon optimaliseren. Nu het Belastingplan 2026 in de Tweede Kamer is behandeld, zijn er een aantal wijzigingen. We hebben de special geüpdatet en de wijzigingen voor je gemarkeerd. In de Update Special Eindejaarstips 2025 vind je tips en […]
Ben je inhoudingsplichtige en betaal je ook bedragen aan natuurlijke personen die geen medewerker bij je zijn? Dan is de kans groot dat je verplicht bent tot een opgaaf Uitbetaling bedragen aan derden (UBD). Je opgaaf UBD voor 2025 moet je uiterlijk 31 januari 2026 doen. Proactief opgaaf UBD 2025 doen De verplichting om een […]
Ook in 2026 stelt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) weer diverse subsidies voor circulaire projecten en onderzoek gericht op circulair ondernemen beschikbaar. Met let op: ten opzichte van 2025 verandert er wel het een en ander. Check welke kansen er volgend jaar zijn. Steeds meer ondernemers en onderzoekers zetten zich in voor een circulaire […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk