Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Bijtelling elektrische auto stijgt in 2026: werkgevers moeten blijven vergroenen
Vanaf 2026 vervalt het fiscale voordeel voor elektrische leaseauto’s en geldt voor alle nieuwe auto’s een bijtelling van 22%, gelijk aan benzine en diesel. Daarmee komt een einde aan de korting die nu nog geldt. In dit artikel lees je waarom de timing van bestellingen in 2025 cruciaal is, welke extra heffing in 2027 op werkgevers afkomt en hoe je je wagenpark slim voorbereidt op de verplichte vergroening.
Tot en met 2025 geldt nog een korting: voor het deel van de catalogusprijs tot €30.000 betaal je 17% bijtelling. Daarboven is het tarief 22%. Bestel je vóór 31 december 2025 een elektrische leaseauto die ook in dat jaar op naam komt, dan profiteert de medewerker nog maximaal vijf jaar van het lagere tarief van 17%.
Vanaf 2026 verdwijnen die voordelen volledig. Voor alle nieuwe elektrische leaseauto’s geldt dan het standaardtarief van 22%.
Wil een medewerker profiteren van de lagere bijtelling, dan moet de auto in 2025 geleverd en op kenteken gezet zijn. De datum van eerste tenaamstelling bepaalt immers in welke categorie de auto valt. Dit maakt de timing van de bestelling cruciaal.
Voor werkgevers ligt de nadruk niet alleen op kosten, maar ook op verduurzaming van het wagenpark. Bedrijven met meer dan honderd medewerkers zijn verplicht om de CO2-uitstoot van zakelijke reizen te rapporteren. Deze gegevens kunnen later worden gebruikt om maximale uitstootnormen per zakelijke kilometer vast te stellen.
In het Belastingplan 2026 staat bovendien een maatregel die werkgevers vanaf 2027 extra raakt. Stel je als werkgever een fossiele of hybride auto beschikbaar die ook privé wordt gebruikt? Dan volgt een pseudo-eindheffing van 52% over de grondslag van de bijtelling.
Belangrijk: hierbij wordt geen rekening gehouden met een eigen bijdrage van de medewerker. De werkgever betaalt deze heffing per loontijdvak.
De boodschap is helder: de zakelijke leasemarkt wordt vanaf 2027 genormeerd richting volledig emissievrij rijden. Werkgevers die nu al inzetten op elektrische mobiliteit:
Het fiscale voordeel voor elektrische leaseauto’s loopt af, maar de druk op werkgevers om te vergroenen neemt juist toe. Wie vóór 2026 handelt, kan medewerkers nog vijf jaar een lagere bijtelling bieden. Daarna verschuift de focus naar verplicht emissievrij rijden en het vermijden van fiscale sancties.
Als werkgever doe je er dus verstandig aan om nu al strategisch na te denken over je wagenparkbeleid.
Bron: Salaris Vanmorgen
Actueel
Dringend advies AWVN: beoordeel je cafetaria- en uitruilregelingen fiscaal
Zieke medewerkers bouwen ook vakantie-uren op bij slapend dienstverband
Subsidietip: DUVAMA voor verduurzaming van maatschappelijk vastgoed
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Nieuwe standpunten van de Belastingdienst zorgen voor forse fiscale gevolgen bij cafetaria- en uitruilregelingen. Werkgevers riskeren dubbele loonheffing en extra administratieve lasten als zij hun regelingen niet opnieuw beoordelen. In dit artikel lees je wat er verandert, welke uitruilvormen nog zijn toegestaan en waarom AWVN werkgevers oproept nu in actie te komen. Wat verandert er […]
Werkgevers moeten zieke medewerkers ook bij een slapend dienstverband vakantiedagen blijven vergoeden. Dat bepaalde de kantonrechter onlangs, met mogelijk tienduizenden euro’s extra kosten tot gevolg. In dit artikel lees je hoe Europees recht daarbij zwaarder weegt dan de Nederlandse wet én welke financiële risico’s werkgevers lopen. Europese regels wegen zwaarder dan nationale wetgeving Volgens artikel […]
Ben je eigenaar van maatschappelijk vastgoed? Of houd je je bezig met het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed zoals scholen, overheidsgebouwen, zorginstellingen, sportaccommodaties of monumenten? Onder voorwaarden kun je dan gebruikmaken van de DUVAMA-subsidie. De subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) komt eigenaren van bestaand maatschappelijk vastgoed tegemoet in de kosten om te verduurzamen. Het doel: energie besparen […]
Een fout in de eindafrekening bij ontslag kan werkgevers duur komen te staan. Niet alleen is een correcte afrekening wettelijk verplicht, ook voorkomt het rente, claims en juridische discussies. Maar wat moet er allemaal in zo’n eindafrekening staan en waar gaat het vaak mis? Wanneer uitbetalen verplicht is De wet schrijft voor dat je de […]
Vanaf 1 september 2025 kunnen mkb-ondernemers opnieuw subsidie aanvragen via de SLIM-regeling. Deze regeling stimuleert leren en ontwikkelen binnen het mkb en is bedoeld om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden. De aanvraagperiode loopt tot en met 30 september 2025. Wat is de SLIM-regeling? De SLIM-regeling staat voor: Stimuleringsregeling Leren en ontwikkelen in mkb-ondernemingen. Met deze […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk