Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Bijtelling auto van de zaak tijdens vakantie: hoe zit het precies?
Tijdens de vakantieperiode verandert er regelmatig iets aan het gebruik van de auto van de zaak. Denk aan het tijdelijk inleveren van de auto of juist het ter beschikking stellen van een extra voertuig. Maar wat betekent dit precies voor de bijtelling? In dit artikel lees je de gevolgen van de bijtelling in vijf veelvoorkomende situaties.
Stel: je stelt een medewerker tijdens zijn vakantieperiode gelijktijdig twee auto’s ter beschikking. In dat geval geldt de bijtelling privégebruik auto voor elke auto waarmee op jaarbasis méér dan 500 privékilometers worden gereden.
Toch is er een nuance.
Let op:
Vóór 2022 was dit gebaseerd op de hoogste cataloguswaarde van de auto(’s), niet op de bijtelling.
Krijgt een medewerker een vervangende auto van de zaak tijdens zijn vakantieperiode? Dan moet je voor beide auto’s bijtellen, wanneer de medewerker in totaal meer dan 500 privékilometers per jaar rijdt.
De bijtelling geldt dan voor de periode waarin de auto’s daadwerkelijk beschikbaar zijn. Je berekent dit dus alleen over de tijd dat de medewerker de auto(’s) gebruikt.
Soms krijgt een medewerker alleen tijdens de vakantie een auto van de zaak. In dit geval geldt:
Huur je medewerker tijdens de vakantie een auto van de werkgever? Dan hangt het van de feiten en omstandigheden af of je bijtelling moet toepassen.
Twijfel je? Neem contact op met:Belastingdienst/team Auto/PGAPostbus 90016800 DB Arnhem
Wat als de medewerker zijn auto van de zaak tijdelijk inlevert tijdens vakantie? Bijvoorbeeld door de sleutels in te leveren voor een maand.
Dan geldt het volgende: je moet beoordelen of de auto nog steeds ter beschikking staat. Alleen als dat niet zo is, hoef je voor die periode geen bijtelling toe te passen.
Meer weten? Raadpleeg de:
Voorkom verrassingen bij de bijtelling
De bijtelling auto van de zaak tijdens vakantie is afhankelijk van meerdere factoren: gebruik, beschikbaarheid en kilometers. Wees alert op uitzonderingen, want de regels zijn strikter dan ze soms lijken. Twijfel je over jouw situatie? Raadpleeg altijd een loonheffingsspecialist of neem contact op met de Belastingdienst.
Bron: Forum Salaris
Actueel
Dringend advies AWVN: beoordeel je cafetaria- en uitruilregelingen fiscaal
Zieke medewerkers bouwen ook vakantie-uren op bij slapend dienstverband
Subsidietip: DUVAMA voor verduurzaming van maatschappelijk vastgoed
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Nieuwe standpunten van de Belastingdienst zorgen voor forse fiscale gevolgen bij cafetaria- en uitruilregelingen. Werkgevers riskeren dubbele loonheffing en extra administratieve lasten als zij hun regelingen niet opnieuw beoordelen. In dit artikel lees je wat er verandert, welke uitruilvormen nog zijn toegestaan en waarom AWVN werkgevers oproept nu in actie te komen. Wat verandert er […]
Werkgevers moeten zieke medewerkers ook bij een slapend dienstverband vakantiedagen blijven vergoeden. Dat bepaalde de kantonrechter onlangs, met mogelijk tienduizenden euro’s extra kosten tot gevolg. In dit artikel lees je hoe Europees recht daarbij zwaarder weegt dan de Nederlandse wet én welke financiële risico’s werkgevers lopen. Europese regels wegen zwaarder dan nationale wetgeving Volgens artikel […]
Ben je eigenaar van maatschappelijk vastgoed? Of houd je je bezig met het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed zoals scholen, overheidsgebouwen, zorginstellingen, sportaccommodaties of monumenten? Onder voorwaarden kun je dan gebruikmaken van de DUVAMA-subsidie. De subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) komt eigenaren van bestaand maatschappelijk vastgoed tegemoet in de kosten om te verduurzamen. Het doel: energie besparen […]
Een fout in de eindafrekening bij ontslag kan werkgevers duur komen te staan. Niet alleen is een correcte afrekening wettelijk verplicht, ook voorkomt het rente, claims en juridische discussies. Maar wat moet er allemaal in zo’n eindafrekening staan en waar gaat het vaak mis? Wanneer uitbetalen verplicht is De wet schrijft voor dat je de […]
Vanaf 2026 vervalt het fiscale voordeel voor elektrische leaseauto’s en geldt voor alle nieuwe auto’s een bijtelling van 22%, gelijk aan benzine en diesel. Daarmee komt een einde aan de korting die nu nog geldt. In dit artikel lees je waarom de timing van bestellingen in 2025 cruciaal is, welke extra heffing in 2027 op […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk