Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Ben jij al klaar voor werken met regionale werkcentra?
Per 1 januari 2025 verandert het landschap van werk en scholing in Nederland ingrijpend: elke regio heeft dan een eigen regionaal werkcentrum, één plek voor alle vragen rond werk en scholing. Wat vraagt dit werken met regionale werkcentra aan voorbereiding van jou?
Door Maurits Meijer, Consultant Publiek Advies
De overheid wil een meer geïntegreerde aanpak voor werken en leren en alle relevante diensten daarvoor onder één dak “aanbieden” in regionale werkcentra.
De start van regionale werkcentra brengt grote veranderingen met zich mee. Zo moeten overheidsdiensten hun processen herzien, om ze in de nieuwe structuur te laten passen. Werkgevers op hun beurt krijgen te maken met een veranderd landschap voor werving en scholing van perosneel. En werkzoekenden en werkenden vinden nu op één plek alle ondersteuning voor hun carrièreontwikkeling, zoals het WerkgeversServicepunt, het Leerwerkloket en het Regionaal Mobiliteitsteam.
Voor jou als lokale of regionale overheid, overheidsdienst of publieke organisatie zal de komst van regionale werkcentra invloed hebben op samenwerkingen, dienstverlening en beleidsontwikkeling.
Zo moet je, om aan te kunnen sluiten bij de nieuwe structuur, bijvoorbeeld bestaande procedures en workflows aanpassen. Daarbij kun je denken aan:
De implementatie van regionale werkcentra vereist geoptimaliseerde communicatiekanalen tussen verschillende overheidsinstanties. Mogelijk moet je ook in jouw organisatie informatiesystemen aanpassen om gegevensuitwisseling te vergemakkelijken en alle relevante partijen toegang te laten hebben tot dezelfde informatie.
Klantenserviceprocessen moeten worden herzien in het licht van de nieuwe structuur. Dit kan betekenen dat er nieuwe protocollen nodig zijn voor het afhandelen van aanvragen of het bieden van ondersteuning, zoals gestandaardiseerde procedures voor het begeleiden van werkzoekenden of het aanbieden van opleidingsadviezen.
Werk je aan individuele cases voor werken en leren, vooral in contexten waarbij werkzoekenden of werkgevers specifieke begeleiding nodig hebben, dan kan dat een verandering van jouw casemanagement vragen. Denk aan nieuwe richtlijnen komen voor het volgen van voortgang van een werkzoekenden in verschillende fasen, met meer nadruk op interdisciplinaire samenwerking.
Een nieuwe werkwijze vraagt om nieuwe rapportagestructuren. Anders kun je prestaties niet (interdisciplinair) monitoren. Hiervoor heb je waarschijnlijk nieuwe metrics en evaluatieprocessen nodig. Bijvoorbeeld voor het meten van het succespercentage van plaatsingen en de tevredenheid van werkzoekenden en werkgevers.
Het kan zijn dat de nieuwe structuur niet past in de huidige financiële processen van je organisatie. In dat geval moet je nieuwe budgetteringsmodellen ontwikkelen, die rekening houden met de nieuwe en/of andere kosten voor onderhoud, personeel, training en andere operationele uitgaven.
Wacht niet tot de regionale werkcentra er zijn, maar start nu jouw voorbereidingen. Inventariseer en leer, zodat je als organisatie straks optimaal gebruik kunt maken van de kansen die regionale werkcentra.
Komende herfst organiseren we speciaal voor jou een public class specifiek gericht op de transitie van werken en leren met regionale werkcentra. Deelname is kosteloos. Tijdens de public class, die je volgt met collega’s van andere overheden en publieke organisaties, gaan we samen dieper in op de ontwikkelingen en jouw do’s en don’ts, maar heb je ook volop de mogelijkheid om te netwerken en sparren.
Maurits MeijerConsultant Publiek AdviesT 0316 740 164E m.meijer@stolwijkpubliekadvies.nl
Actueel
De waarde van een arbeidsjurist die dicht bij jouw organisatie staat
Het tussentijds opzegbeding in een tijdelijke arbeidsovereenkomst: kansen én risico’s
Onkostenvergoeding voor medewerker, zo houd je grip op kosten zonder gedoe
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
“We hadden het toch goed geregeld?” Het is een zin die we vaak horen. Veel werkgevers gaan ervan uit dat hun afspraken met medewerkers kloppen tot er iets gebeurt. In dit blog laten we je zien hoe snel afspraken ongemerkt kunnen verschuiven en waarom het helpt om ze af en toe samen tegen het licht […]
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd loopt in principe automatisch af op de afgesproken einddatum. Tussentijds opzeggen is meestal niet mogelijk. Toch kan dit anders liggen als er in de overeenkomst een tussentijds opzegbeding is opgenomen. In dit blog leg ik uit wat zo’n beding inhoudt, hoe het werkt in de praktijk en waar werkgevers en […]
Elke maand dezelfde stapels bonnetjes op je bureau. Medewerkers die wachten op uitbetaling. Een administratie die meer tijd kost dan nodig. Veel werkgevers herkennen het en vragen zich af hoe zij dit slimmer kunnen organiseren. Een vaste onkostenvergoeding kan veel rust geven. De kunst is alleen om deze goed in te richten en zorgvuldig te […]
Sinds dit jaar handhaaft de Belastingdienst weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dat zorgt voor veel onrust bij zowel opdrachtgevers als zelfstandigen. Hoewel er in 2025 nog geen boetes werden opgelegd, verandert dat per 1 januari 2026. Dan verdwijnt de zachte landing en kunnen direct sancties volgen als er sprake is van schijnzelfstandigheid. Door Tarik Jansen, fiscalist […]
Nieuwe medewerkers ontvangen we met open armen. Logisch, want een sterke start bepaalt vaak hoe iemand zich voelt binnen de organisatie. Maar wat gebeurt er aan het einde van die reis? Een zorgvuldig afscheid krijgt nog te vaak te weinig aandacht, terwijl juist dat moment grote invloed heeft op je reputatie, medewerkerservaring én toekomstige wervingskansen. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk