Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Ben jij al klaar voor werken met regionale werkcentra?
Per 1 januari 2025 verandert het landschap van werk en scholing in Nederland ingrijpend: elke regio heeft dan een eigen regionaal werkcentrum, één plek voor alle vragen rond werk en scholing. Wat vraagt dit werken met regionale werkcentra aan voorbereiding van jou?
Door Maurits Meijer, Consultant Publiek Advies
De overheid wil een meer geïntegreerde aanpak voor werken en leren en alle relevante diensten daarvoor onder één dak “aanbieden” in regionale werkcentra.
De start van regionale werkcentra brengt grote veranderingen met zich mee. Zo moeten overheidsdiensten hun processen herzien, om ze in de nieuwe structuur te laten passen. Werkgevers op hun beurt krijgen te maken met een veranderd landschap voor werving en scholing van perosneel. En werkzoekenden en werkenden vinden nu op één plek alle ondersteuning voor hun carrièreontwikkeling, zoals het WerkgeversServicepunt, het Leerwerkloket en het Regionaal Mobiliteitsteam.
Voor jou als lokale of regionale overheid, overheidsdienst of publieke organisatie zal de komst van regionale werkcentra invloed hebben op samenwerkingen, dienstverlening en beleidsontwikkeling.
Zo moet je, om aan te kunnen sluiten bij de nieuwe structuur, bijvoorbeeld bestaande procedures en workflows aanpassen. Daarbij kun je denken aan:
De implementatie van regionale werkcentra vereist geoptimaliseerde communicatiekanalen tussen verschillende overheidsinstanties. Mogelijk moet je ook in jouw organisatie informatiesystemen aanpassen om gegevensuitwisseling te vergemakkelijken en alle relevante partijen toegang te laten hebben tot dezelfde informatie.
Klantenserviceprocessen moeten worden herzien in het licht van de nieuwe structuur. Dit kan betekenen dat er nieuwe protocollen nodig zijn voor het afhandelen van aanvragen of het bieden van ondersteuning, zoals gestandaardiseerde procedures voor het begeleiden van werkzoekenden of het aanbieden van opleidingsadviezen.
Werk je aan individuele cases voor werken en leren, vooral in contexten waarbij werkzoekenden of werkgevers specifieke begeleiding nodig hebben, dan kan dat een verandering van jouw casemanagement vragen. Denk aan nieuwe richtlijnen komen voor het volgen van voortgang van een werkzoekenden in verschillende fasen, met meer nadruk op interdisciplinaire samenwerking.
Een nieuwe werkwijze vraagt om nieuwe rapportagestructuren. Anders kun je prestaties niet (interdisciplinair) monitoren. Hiervoor heb je waarschijnlijk nieuwe metrics en evaluatieprocessen nodig. Bijvoorbeeld voor het meten van het succespercentage van plaatsingen en de tevredenheid van werkzoekenden en werkgevers.
Het kan zijn dat de nieuwe structuur niet past in de huidige financiële processen van je organisatie. In dat geval moet je nieuwe budgetteringsmodellen ontwikkelen, die rekening houden met de nieuwe en/of andere kosten voor onderhoud, personeel, training en andere operationele uitgaven.
Wacht niet tot de regionale werkcentra er zijn, maar start nu jouw voorbereidingen. Inventariseer en leer, zodat je als organisatie straks optimaal gebruik kunt maken van de kansen die regionale werkcentra.
Komende herfst organiseren we speciaal voor jou een public class specifiek gericht op de transitie van werken en leren met regionale werkcentra. Deelname is kosteloos. Tijdens de public class, die je volgt met collega’s van andere overheden en publieke organisaties, gaan we samen dieper in op de ontwikkelingen en jouw do’s en don’ts, maar heb je ook volop de mogelijkheid om te netwerken en sparren.
Maurits MeijerConsultant Publiek AdviesT 0316 740 164E m.meijer@stolwijkpubliekadvies.nl
Actueel
Ondernemer én werkgever? 7 tips om het makkelijker te maken
Get off to a sound fiscal start when doing business in the Netherlands
Ondernemer, wat gebeurt er als jij er morgen niet meer bent?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk