Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Ben jij al klaar voor werken met regionale werkcentra?
Per 1 januari 2025 verandert het landschap van werk en scholing in Nederland ingrijpend: elke regio heeft dan een eigen regionaal werkcentrum, één plek voor alle vragen rond werk en scholing. Wat vraagt dit werken met regionale werkcentra aan voorbereiding van jou?
Door Maurits Meijer, Consultant Publiek Advies
De overheid wil een meer geïntegreerde aanpak voor werken en leren en alle relevante diensten daarvoor onder één dak “aanbieden” in regionale werkcentra.
De start van regionale werkcentra brengt grote veranderingen met zich mee. Zo moeten overheidsdiensten hun processen herzien, om ze in de nieuwe structuur te laten passen. Werkgevers op hun beurt krijgen te maken met een veranderd landschap voor werving en scholing van perosneel. En werkzoekenden en werkenden vinden nu op één plek alle ondersteuning voor hun carrièreontwikkeling, zoals het WerkgeversServicepunt, het Leerwerkloket en het Regionaal Mobiliteitsteam.
Voor jou als lokale of regionale overheid, overheidsdienst of publieke organisatie zal de komst van regionale werkcentra invloed hebben op samenwerkingen, dienstverlening en beleidsontwikkeling.
Zo moet je, om aan te kunnen sluiten bij de nieuwe structuur, bijvoorbeeld bestaande procedures en workflows aanpassen. Daarbij kun je denken aan:
De implementatie van regionale werkcentra vereist geoptimaliseerde communicatiekanalen tussen verschillende overheidsinstanties. Mogelijk moet je ook in jouw organisatie informatiesystemen aanpassen om gegevensuitwisseling te vergemakkelijken en alle relevante partijen toegang te laten hebben tot dezelfde informatie.
Klantenserviceprocessen moeten worden herzien in het licht van de nieuwe structuur. Dit kan betekenen dat er nieuwe protocollen nodig zijn voor het afhandelen van aanvragen of het bieden van ondersteuning, zoals gestandaardiseerde procedures voor het begeleiden van werkzoekenden of het aanbieden van opleidingsadviezen.
Werk je aan individuele cases voor werken en leren, vooral in contexten waarbij werkzoekenden of werkgevers specifieke begeleiding nodig hebben, dan kan dat een verandering van jouw casemanagement vragen. Denk aan nieuwe richtlijnen komen voor het volgen van voortgang van een werkzoekenden in verschillende fasen, met meer nadruk op interdisciplinaire samenwerking.
Een nieuwe werkwijze vraagt om nieuwe rapportagestructuren. Anders kun je prestaties niet (interdisciplinair) monitoren. Hiervoor heb je waarschijnlijk nieuwe metrics en evaluatieprocessen nodig. Bijvoorbeeld voor het meten van het succespercentage van plaatsingen en de tevredenheid van werkzoekenden en werkgevers.
Het kan zijn dat de nieuwe structuur niet past in de huidige financiële processen van je organisatie. In dat geval moet je nieuwe budgetteringsmodellen ontwikkelen, die rekening houden met de nieuwe en/of andere kosten voor onderhoud, personeel, training en andere operationele uitgaven.
Wacht niet tot de regionale werkcentra er zijn, maar start nu jouw voorbereidingen. Inventariseer en leer, zodat je als organisatie straks optimaal gebruik kunt maken van de kansen die regionale werkcentra.
Komende herfst organiseren we speciaal voor jou een public class specifiek gericht op de transitie van werken en leren met regionale werkcentra. Deelname is kosteloos. Tijdens de public class, die je volgt met collega’s van andere overheden en publieke organisaties, gaan we samen dieper in op de ontwikkelingen en jouw do’s en don’ts, maar heb je ook volop de mogelijkheid om te netwerken en sparren.
Maurits MeijerConsultant Publiek AdviesT 0316 740 164E m.meijer@stolwijkpubliekadvies.nl
Actueel
WHOA voor ondernemers: kans voor herstructurering bij zwaar weer
Jaarverslaggeving in de zorg: wanneer ben je transparant genoeg?
Werkkostenregeling 2025: kansen benutten en valkuilen vermijden
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Veel ondernemers in Nederland kampen nog steeds met oude coronaschulden. De onderneming draait goed, winst op papier, maar de kasstroom loopt leeg door hoge aflossingsverplichtingen. Investeren zit er niet in, je voelt geen vooruitgang en je vraagt je af: hoe lang hou ik dit nog vol? De WHOA kan voor ondernemers dan het verschil maken. […]
Als zorgaanbieder heb je te maken met steeds meer regels rondom verantwoording en verslaglegging. Transparantie is belangrijk, je legt er bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoording mee af. Té veel openheid kan echter risico’s opleveren. Hoe bepaal je het juiste detailniveau voor jouw organisatie? En waar moet je op moet letten bij het deponeren van je jaarstukken? Accountants […]
De Werkkostenregeling (WKR) bestaat inmiddels meer dan 10 jaar, maar voor veel werkgevers blijft het een uitdaging. Hoeveel vrije ruimte heb je nu precies voor de Werkkostenregeling 2025? Welke kosten vallen erbuiten? En hoe voorkom je dat je pas aan het einde van het jaar ontdekt dat je te ver bent gegaan? Fiscalist Tarik Jansen […]
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft de Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) in september 2025 vernieuwd. Deze codes geven aan wat de hoofd- en eventuele nevenactiviteiten van een onderneming zijn. Ze lijken misschien een puur administratieve formaliteit, maar onderschat ze niet. Je SBI-code bepaalt namelijk hoe overheden, verzekeraars, banken en pensioenfondsen jouw bedrijf beoordelen. Door Dianne Blij, […]
Bij het begin van een dienstverband maken werkgevers en medewerkers allerlei afspraken. Denk aan het loon, het aantal werkuren per week, vakantiedagen en andere arbeidsvoorwaarden. Die afspraken leg je vast in een arbeidsovereenkomst. Maar wat als er óók een cao geldt waarin andere afspraken staan over precies die onderwerpen? Welke regels zijn dan leidend: de […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk