Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Ben jij al klaar voor werken met regionale werkcentra?
Per 1 januari 2025 verandert het landschap van werk en scholing in Nederland ingrijpend: elke regio heeft dan een eigen regionaal werkcentrum, één plek voor alle vragen rond werk en scholing. Wat vraagt dit werken met regionale werkcentra aan voorbereiding van jou?
Door Maurits Meijer, Consultant Publiek Advies
De overheid wil een meer geïntegreerde aanpak voor werken en leren en alle relevante diensten daarvoor onder één dak “aanbieden” in regionale werkcentra.
De start van regionale werkcentra brengt grote veranderingen met zich mee. Zo moeten overheidsdiensten hun processen herzien, om ze in de nieuwe structuur te laten passen. Werkgevers op hun beurt krijgen te maken met een veranderd landschap voor werving en scholing van perosneel. En werkzoekenden en werkenden vinden nu op één plek alle ondersteuning voor hun carrièreontwikkeling, zoals het WerkgeversServicepunt, het Leerwerkloket en het Regionaal Mobiliteitsteam.
Voor jou als lokale of regionale overheid, overheidsdienst of publieke organisatie zal de komst van regionale werkcentra invloed hebben op samenwerkingen, dienstverlening en beleidsontwikkeling.
Zo moet je, om aan te kunnen sluiten bij de nieuwe structuur, bijvoorbeeld bestaande procedures en workflows aanpassen. Daarbij kun je denken aan:
De implementatie van regionale werkcentra vereist geoptimaliseerde communicatiekanalen tussen verschillende overheidsinstanties. Mogelijk moet je ook in jouw organisatie informatiesystemen aanpassen om gegevensuitwisseling te vergemakkelijken en alle relevante partijen toegang te laten hebben tot dezelfde informatie.
Klantenserviceprocessen moeten worden herzien in het licht van de nieuwe structuur. Dit kan betekenen dat er nieuwe protocollen nodig zijn voor het afhandelen van aanvragen of het bieden van ondersteuning, zoals gestandaardiseerde procedures voor het begeleiden van werkzoekenden of het aanbieden van opleidingsadviezen.
Werk je aan individuele cases voor werken en leren, vooral in contexten waarbij werkzoekenden of werkgevers specifieke begeleiding nodig hebben, dan kan dat een verandering van jouw casemanagement vragen. Denk aan nieuwe richtlijnen komen voor het volgen van voortgang van een werkzoekenden in verschillende fasen, met meer nadruk op interdisciplinaire samenwerking.
Een nieuwe werkwijze vraagt om nieuwe rapportagestructuren. Anders kun je prestaties niet (interdisciplinair) monitoren. Hiervoor heb je waarschijnlijk nieuwe metrics en evaluatieprocessen nodig. Bijvoorbeeld voor het meten van het succespercentage van plaatsingen en de tevredenheid van werkzoekenden en werkgevers.
Het kan zijn dat de nieuwe structuur niet past in de huidige financiële processen van je organisatie. In dat geval moet je nieuwe budgetteringsmodellen ontwikkelen, die rekening houden met de nieuwe en/of andere kosten voor onderhoud, personeel, training en andere operationele uitgaven.
Wacht niet tot de regionale werkcentra er zijn, maar start nu jouw voorbereidingen. Inventariseer en leer, zodat je als organisatie straks optimaal gebruik kunt maken van de kansen die regionale werkcentra.
Komende herfst organiseren we speciaal voor jou een public class specifiek gericht op de transitie van werken en leren met regionale werkcentra. Deelname is kosteloos. Tijdens de public class, die je volgt met collega’s van andere overheden en publieke organisaties, gaan we samen dieper in op de ontwikkelingen en jouw do’s en don’ts, maar heb je ook volop de mogelijkheid om te netwerken en sparren.
Maurits MeijerConsultant Publiek AdviesT 0316 740 164E m.meijer@stolwijkpubliekadvies.nl
Actueel
Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Loonadministratie 2024-2025: bereid je voor op de jaarwisseling
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk