Skip to main content
7 juni 2024

Ben jij al klaar voor werken met regionale werkcentra?

Per 1 januari 2025 verandert het landschap van werk en scholing in Nederland ingrijpend: elke regio heeft dan een eigen regionaal werkcentrum, één plek voor alle vragen rond werk en scholing. Wat vraagt dit werken met regionale werkcentra aan voorbereiding van jou?

Door Maurits Meijer, Consultant Publiek Advies

Waarom regionale werkcentra?

De overheid wil een meer geïntegreerde aanpak voor werken en leren en alle relevante diensten daarvoor onder één dak “aanbieden” in regionale werkcentra.

De voordelen van regionale werkcentra

  1. Eén aanspreekpunt >> Communicatie vanuit één centraal punt en eenvoudiger voor werkgevers, werkzoekenden en werkenden.
  2. Geïntegreerde dienstverlening >> Het combineren van verschillende functies vermindert overlap en optimaliseert de dienstverlening. Bovendien ben je met het ‘no wrong door’-principe – voor welke vraag dan ook – altijd aan het juiste adres.
  3. Lokale focus met brede ondersteuning >> Elk centrum kan beter inspelen op de specifieke behoeften van de lokale arbeidsmarkt.
  4. Versterking van regionale economieën >> Een betere afstemming van vraag en aanbod op de lokale arbeidsmarkt.

Wat zijn gevolgen voor betrokkenen?

De start van regionale werkcentra brengt grote veranderingen met zich mee. Zo moeten overheidsdiensten hun processen herzien, om ze in de nieuwe structuur te laten passen. Werkgevers op hun beurt krijgen te maken met een veranderd landschap voor werving en scholing van perosneel. En werkzoekenden en werkenden vinden nu op één plek alle ondersteuning voor hun carrièreontwikkeling, zoals het WerkgeversServicepunt, het Leerwerkloket en het Regionaal Mobiliteitsteam.

Wat vraagt overstappen naar regionale werkcentra van jou?

Voor jou als lokale of regionale overheid, overheidsdienst of publieke organisatie zal de komst van regionale werkcentra invloed hebben op samenwerkingen, dienstverlening en beleidsontwikkeling.

Zo moet je, om aan te kunnen sluiten bij de nieuwe structuur, bijvoorbeeld bestaande procedures en workflows aanpassen. Daarbij kun je denken aan:

De implementatie van regionale werkcentra vereist geoptimaliseerde communicatiekanalen tussen verschillende overheidsinstanties. Mogelijk moet je ook in jouw organisatie informatiesystemen aanpassen om gegevensuitwisseling te vergemakkelijken en alle relevante partijen toegang te laten hebben tot dezelfde informatie.

Klantenserviceprocessen moeten worden herzien in het licht van de nieuwe structuur. Dit kan betekenen dat er nieuwe protocollen nodig zijn voor het afhandelen van aanvragen of het bieden van ondersteuning, zoals gestandaardiseerde procedures voor het begeleiden van werkzoekenden of het aanbieden van opleidingsadviezen.

Werk je aan individuele cases voor werken en leren, vooral in contexten waarbij werkzoekenden of werkgevers specifieke begeleiding nodig hebben, dan kan dat een verandering van jouw casemanagement vragen. Denk aan nieuwe richtlijnen komen voor het volgen van voortgang van een werkzoekenden in verschillende fasen, met meer nadruk op interdisciplinaire samenwerking.

Een nieuwe werkwijze vraagt om nieuwe rapportagestructuren. Anders kun je prestaties niet (interdisciplinair) monitoren. Hiervoor heb je waarschijnlijk nieuwe metrics en evaluatieprocessen nodig. Bijvoorbeeld voor het meten van het succespercentage van plaatsingen en de tevredenheid van werkzoekenden en werkgevers.

Het kan zijn dat de nieuwe structuur niet past in de huidige financiële processen van je organisatie. In dat geval moet je nieuwe budgetteringsmodellen ontwikkelen, die rekening houden met de nieuwe en/of andere kosten voor onderhoud, personeel, training en andere operationele uitgaven.

Hoe kun je je voorbereiden?

Wacht niet tot de regionale werkcentra er zijn, maar start nu jouw voorbereidingen. Inventariseer en leer, zodat je als organisatie straks optimaal gebruik kunt maken van de kansen die regionale werkcentra.

Jouw do’s

  1. Analyseer lokale behoeften >> Breng in kaart wat specifiek in jouw regio nodig is en hoe een regionaal werkcentrum daarop kan inspelen.
  2. Initieer dialoog met stakeholders >> Ga gesprekken aan met alle betrokken partijen om behoeften en zorgen te begrijpen.
  3. Pas interne processen aan >> Maak je organisatie klaar voor de nieuwe manier van werken.
  4. Ontwikkel een transitieplan >> Stel een duidelijk plan op voor hoe jouw organisatie zal overgaan naar de nieuwe structuur.
  5. Versterk je netwerk >> Werk samen met andere organisaties om gezamenlijke uitdagingen aan te gaan.
  6. Volg trainingen en workshops >> Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en best practices.

Public class Regionale werkcentra – Meld je aan

Komende herfst organiseren we speciaal voor jou een public class specifiek gericht op de transitie van werken en leren met regionale werkcentra. Deelname is kosteloos. Tijdens de public class, die je volgt met collega’s van andere overheden en publieke organisaties, gaan we samen dieper in op de ontwikkelingen en jouw do’s en don’ts, maar heb je ook volop de mogelijkheid om te netwerken en sparren.

Maurits Meijer
Consultant Publiek Advies
T 0316 740 164
E m.meijer@stolwijkpubliekadvies.nl

Terug

Nog niet uitgelezen?