Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Eenvoudiger, stabieler en meer milieuwinst. In een notendop waar het kabinet naar streeft in de autobelastingen. Afgelopen vrijdag publiceerde staatssecretaris Wiebes van Financiën de autobrief II. Eerder waren al veel zaken uitgelekt. Wat duidelijk naar voren komt is het stimuleren van elektrisch rijden.
De autobrief II bevat diverse voorstellen die nog niet zijn opgenomen in een officieel wetsvoorstel.
De autobrief II bevat voorstellen voor de autobelastingen voor de periode 2017-2020. Het fiscale autobeleid wordt veel minder toegespitst op de CO2-uitstoot. Wellicht meest in het oog springend is het stapsgewijs verdwijnen van het aantal bijtellingspercentages voor de zakelijke auto. Er blijven er slechts twee over. Het algemene bijtellingspercentage – deze gaat omlaag van 25 naar 22% – en een bijtellingspercentage van 4% voor de nulemissie-auto (elektrische auto) tot een catalogusprijs van € 50.000. Het deel van de catalogusprijs boven € 50.000 komt vanaf 2019 in het algemene bijtellingspercentage van 22% te vallen.
Schematisch ziet dit er als volgt uit:
De aangeschafte of zakelijke leaseauto blijft het percentage bij aanschaf of lease houden voor een periode van maximaal 60 maanden. Het is dus niet zo dat u jaarlijks met een ander bijtellingspercentage wordt geconfronteerd.
De aanschafbelasting BPM (Belasting van personenauto’s en motorrijwielen) gaat stapsgewijs naar beneden met in totaal 12% in 2020.Het kabinet wil zo het belang van de BPM geleidelijk verminderen.
De motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt in 2017 met 2% verlaagd voor alle personenvoertuigen. Voor vervuilende dieselpersonen- en bestelvoertuigen volgt vanaf 2019 een toeslag.
Actueel
Carpoolen en de fiscus: dit zijn de regels voor belastingvrije vergoedingen
Starters kiezen vaker voor bv, maar ondernemersgroei valt stil
Een koel drankje op de werkvloer: wat zijn de fiscale spelregels?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Carpoolen is niet alleen milieuvriendelijk, het kan ook fiscaal voordelig zijn. Als werkgever mag je onder bepaalde voorwaarden een belastingvrije kilometervergoeding geven aan medewerkers die samen reizen. Welke mogelijkheden er zijn, hangt af van wie het carpoolen organiseert en of er gebruik wordt gemaakt van een privéauto of een auto van de zaak. Carpoolen met […]
De groei van het aantal bedrijven in Nederland is het laagste in tien jaar. Steeds meer ondernemers stoppen, terwijl het aantal starters blijft dalen. Opvallend is dat wie wel begint, steeds vaker kiest voor een bv. Toch is die rechtsvorm geen garantie tegen schijnzelfstandigheid, waarschuwt de Kamer van Koophandel (KVK). Lage groei bedrijven in 2025: […]
De zomer is in volle gang en met de oplopende temperaturen is een koud drankje of een ijsje op de werkvloer meer dan welkom. Veel werkgevers willen hun team graag verrassen met iets verfrissends. Maar hoe zit het fiscaal eigenlijk? Wanneer is zo’n traktatie onbelast? Traktatie op de werkplek is onbelast Goed nieuws: trakteer je […]
Wil je jouw bv overdragen aan een opvolger of verkopen? Dan is een goede voorbereiding cruciaal. Je krijgt te maken met belasting in box 2, mogelijke vrijstellingen en eventuele regels rond overdrachtsbelasting. Een verkeerde keuze kan geld kosten of de continuïteit van je bedrijf in gevaar brengen. Ontdek wat je moet regelen om de bedrijfsoverdracht […]
Het aantal doorwerkende AOW’ers in Nederland blijft toenemen. Volgens het CBS zijn het er inmiddels meer dan 250.000. De vitaliteit van deze groep blijkt een waardevolle oplossing voor werkgevers die kampen met personeelstekorten. Niet alleen zijn de risico’s beperkt, ook juridisch is er vaak meer mogelijk dan gedacht. Steeds vaker opgenomen in cao’s: werken na […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk