Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Auto zakelijk of privé rijden – Wat is voordeliger?
Zet je de auto op de zaak of houd je hem liever privé? Wat is fiscaal de beste optie? Wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen van een auto zakelijk of privé rijden en wat weegt het zwaarst? We hebben de belangrijkste punten voor je verzameld, zodat je de afweging makkelijker kunt maken.
Wat voordeliger is – een auto zakelijk of privé rijden – hangt af van een groot aantal factoren, zoals:
Maar meestal zijn deze gegevens niet volledig bekend en moet je uitgaan van schattingen. De werkelijkheid kan dan afwijken van de berekeningen.
Vervolgens moet je ook nog rekening houden met belastingtarieven en inkomensafhankelijke heffingskortingen, die regelmatig wijzigen.
Ben je ondernemer in de inkomstenbelasting, dan mag je doorgaans kiezen of je de auto tot je ondernemingsvermogen rekent of tot je privévermogen. Rijd je echter maar maximaal 500 kilometer per jaar privé met de auto, dan ben je verplicht om de auto te rekenen tot het ondernemingsvermogen. En rijd je minder dan 10% van het aantal kilometers zakelijk, dan moet je de auto tot het privévermogen rekenen.
Een auto van de zaak heeft een aantal voordelen:
Schaf je met je onderneming een auto met een CO2-uitstoot van 0 gr/km aan, dan geldt alléén in 2024 nog:
Voor een plug-inhybride met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gr/km, betaal je in 2024 de helft van de motorrijtuigenbelasting die geldt voor een gewone personenauto geldt. Ook dit geldt alleen nog in 2024.
Schaf je in 2024 een milieuvriendelijke auto aan en reken je deze tot het ondernemingsvermogen, dan kom je mogelijk in aanmerking voor de milieu-investeringsaftrek (MIA). De MIA geldt in 2024 alleen nog voor een waterstofpersonenauto en voor een personenauto op zonnecellen met een CO2-uitstoot van 0 gr/km. Er gelden verschillende aftrekpercentages en er zijn maxima gesteld aan de in aanmerking te nemen investeringsbedragen.
De auto van de zaak brengt ook een aantal nadelen met zich mee:
Verricht je onderneming ook btw-vrijgestelde prestaties, dan kun je voor de omvang van die prestaties geen btw aftrekken. Ook de niet-aftrekbare btw vanwege privégebruik van de auto vermindert naar rato.
Voorbeeld:
Verricht je onderneming voor 40% aan vrijgestelde prestaties, dan kun je 40% van de btw niet in aftrek brengen. Er blijft van alle btw dan dus 60% over die wel aftrekbaar is. Voor de niet-aftrekbare btw vanwege privégebruik van de auto is de correctie dan niet 2,7%, maar 60% (100% -/- 40%) x 2,7%.
De fiscale spelregels voor de bijtelling privégebruik auto zijn afhankelijk van je ondernemingsvorm:
Voor de meeste auto’s die vanaf 2017 op kenteken zijn gezet geldt een standaardbijtelling van 22% van de cataloguswaarde (inclusief btw en bpm). Alleen voor auto’s zonder CO2-uitstoot geldt nog een lagere bijtelling. De lage bijtelling is voor auto’s die sinds 2019 op kenteken zijn gezet, beperkt tot een deel van de cataloguswaarde (met uitzondering van auto’s op waterstof en op zonnecellen). Over het meerdere geldt de normale bijtelling van 22%.
Voor een nieuwe auto gelden in 2024 de volgende bijtellingspercentages en CO2-grenzen:
Een vastgesteld percentage geldt voor alle auto’s gedurende 60 maanden. Daarna wordt de bijtelling bijgesteld op basis van dan geldende percentages.
Een auto met een datum van eerste toelating tot de weg van uiterlijk 31 december 2016 krijgt na 60 maanden geen bijtelling van 22%, maar van 25%. Tenzij het een elektrische auto is met 0 CO2-uitstoot. Hiervoor wordt de bijtelling in 2024 19% tot een cataloguswaarde van € 30.000 en 25% over het meerdere.
Rijd je jaarlijks niet meer dan 500 kilometer privé met de auto en kun je dit bewijzen, dan geldt hiervoor geen bijtelling. Woon-werkkilometers worden voor de inkomstenbelasting gezien als zakelijk, ook als u thuis gaat lunchen. Voor de btw gelden die kilometers echter als privé.
Is je auto ouder dan 15 jaar? Dan bedraagt de standaardbijtelling geen 22% van de cataloguswaarde, maar 35% van de waarde van de auto in het economisch verkeer.
Een auto in privé aanschaffen heeft een aantal voordelen:
De auto in privé brengt ook een aantal nadelen met zich mee:
Vergoedt je onderneming nagenoeg alle kosten van je privéauto aan jou, dan kan het zijn dat de Belastingdienst je privéauto alsnog aanmerkt als auto van de zaak!
Wat is nu voordeliger, de auto zakelijk of privé rijden? Een exact antwoord is lastig te geven gezien alle omstandigheden en factoren die van invloed zijn. Toch is er wel een aantal grove vuistregels te geven:
Bij lage afschrijvingskosten of bij veel zakelijke kilometers is een privéauto over het algemeen voordeliger.
Maak echter geen ondoordachte keuze en vraag ons om hulp bij een exacte berekening.
Staat een auto eenmaal op de zaak, dan kun je deze als ondernemer in de inkomstenbelasting in beginsel niet overbrengen naar privé. Uitzondering zijn zogenaamde fiscale bijzondere omstandigheden. Daarvan is niet vaak sprake, maar je kunt denken aan:
Een auto op naam van de bv is in beginsel altijd zakelijk. Bij een bv is overbrengen naar privé wel mogelijk. Ook zonder bijzondere omstandigheden. Je kunt de auto altijd van je bv verkopen aan jezelf als dga. Vervolgens kun je zakelijke ritten voor de bv maken tegen een vergoeding van € 0,23/km.
Gezien de relatief lage onbelaste vergoeding van € 0,23 per kilometer en de hoge brandstofkosten valt de vergelijking van een auto zakelijk of privé rijden in 2024 mogelijk anders uitvallen dan eerder het geval was.
Op onze ‘Zakelijke mobiliteit’-pagina vind je alle actualiteiten en tips over een auto zakelijk of privé rijden en andere zakelijke mobiliteits-topics.
Bron: SRA
Actueel
Werkgever mag in 2026 maximaal € 2.098,80 inhouden op minimumloon voor zorgpremie
Cyberbeveiligingswet en NIS2: bedrijven moeten zich nú voorbereiden
Wajong-uitkering stopt mogelijk na 5 jaar werken: wat kun je als werkgever doen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Vanaf 2026 mag je als werkgever maximaal € 2.098,80 per jaar inhouden op het minimumloon van een medewerker om de zorgverzekeraar te betalen. Dat blijkt uit de Regeling geraamde gemiddelde nominale premie 2026 van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De verhoging volgt uit de afspraak dat de inhoudingsgrens jaarlijks 10 procent boven de […]
Naar verwachting treedt in 2026 de Cyberbeveiligingswet (Cbw) in werking. De Cbw verplicht organisaties om hun digitale weerbaarheid te versterken. Dat vergt voorbereiding. Organisaties moeten bijvoorbeeld zelf op tijd checken of ze onder de wet vallen en stappen zetten. Actie lijkt bij velen echter uit te blijven. Het Nationaal Cybersecurity Center (NCSC) waarschuwt en legt […]
Vanaf 1 januari 2026 kan de Wajong-uitkering van werknemers die al langer werken stoppen. Als werkgever is het belangrijk om te weten wat dit betekent en hoe je je werknemer kunt ondersteunen. Zo voorkom je dat iemand onbedoeld zijn uitkering kwijtraakt. Wanneer stopt de Wajong-uitkering precies? UWV gaat vanaf 2026 elke maand controleren of een […]
Een jubileumuitkering is een mooie manier om een medewerker te bedanken voor jarenlang dienstverband. Maar hoe zit het met de belasting? Als werkgever mag je de jubileumuitkering onder bepaalde voorwaarden onbelast uitkeren. Voldoe je niet aan alle regels, dan betaalt de medewerker wél belasting over het bedrag. Wanneer geldt de diensttijdvrijstelling? De Belastingdienst noemt dit […]
Als een personeelsobligatie een rente heeft die hoger is dan marktconform, valt alleen de marktconforme rente onder het werkelijke rendement in box 3. Hoe zit dit? Mogelijk rentevoordeel met personeelsobligatie Een personeelsobligatie is een niet-verhandelbare obligatie, die een onderneming tegen speciale voorwaarden aan medewerkers aanbiedt. Als de rente op deze obligatie op het moment van […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk