Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Auto zakelijk of privé rijden – Wat is voordeliger?
Zet je de auto op de zaak of houd je hem liever privé? Wat is fiscaal de beste optie? Wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen van een auto zakelijk of privé rijden en wat weegt het zwaarst? We hebben de belangrijkste punten voor je verzameld, zodat je de afweging makkelijker kunt maken.
Wat voordeliger is – een auto zakelijk of privé rijden – hangt af van een groot aantal factoren, zoals:
Maar meestal zijn deze gegevens niet volledig bekend en moet je uitgaan van schattingen. De werkelijkheid kan dan afwijken van de berekeningen.
Vervolgens moet je ook nog rekening houden met belastingtarieven en inkomensafhankelijke heffingskortingen, die regelmatig wijzigen.
Ben je ondernemer in de inkomstenbelasting, dan mag je doorgaans kiezen of je de auto tot je ondernemingsvermogen rekent of tot je privévermogen. Rijd je echter maar maximaal 500 kilometer per jaar privé met de auto, dan ben je verplicht om de auto te rekenen tot het ondernemingsvermogen. En rijd je minder dan 10% van het aantal kilometers zakelijk, dan moet je de auto tot het privévermogen rekenen.
Een auto van de zaak heeft een aantal voordelen:
Schaf je met je onderneming een auto met een CO2-uitstoot van 0 gr/km aan, dan geldt alléén in 2024 nog:
Voor een plug-inhybride met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gr/km, betaal je in 2024 de helft van de motorrijtuigenbelasting die geldt voor een gewone personenauto geldt. Ook dit geldt alleen nog in 2024.
Schaf je in 2024 een milieuvriendelijke auto aan en reken je deze tot het ondernemingsvermogen, dan kom je mogelijk in aanmerking voor de milieu-investeringsaftrek (MIA). De MIA geldt in 2024 alleen nog voor een waterstofpersonenauto en voor een personenauto op zonnecellen met een CO2-uitstoot van 0 gr/km. Er gelden verschillende aftrekpercentages en er zijn maxima gesteld aan de in aanmerking te nemen investeringsbedragen.
De auto van de zaak brengt ook een aantal nadelen met zich mee:
Verricht je onderneming ook btw-vrijgestelde prestaties, dan kun je voor de omvang van die prestaties geen btw aftrekken. Ook de niet-aftrekbare btw vanwege privégebruik van de auto vermindert naar rato.
Voorbeeld:
Verricht je onderneming voor 40% aan vrijgestelde prestaties, dan kun je 40% van de btw niet in aftrek brengen. Er blijft van alle btw dan dus 60% over die wel aftrekbaar is. Voor de niet-aftrekbare btw vanwege privégebruik van de auto is de correctie dan niet 2,7%, maar 60% (100% -/- 40%) x 2,7%.
De fiscale spelregels voor de bijtelling privégebruik auto zijn afhankelijk van je ondernemingsvorm:
Voor de meeste auto’s die vanaf 2017 op kenteken zijn gezet geldt een standaardbijtelling van 22% van de cataloguswaarde (inclusief btw en bpm). Alleen voor auto’s zonder CO2-uitstoot geldt nog een lagere bijtelling. De lage bijtelling is voor auto’s die sinds 2019 op kenteken zijn gezet, beperkt tot een deel van de cataloguswaarde (met uitzondering van auto’s op waterstof en op zonnecellen). Over het meerdere geldt de normale bijtelling van 22%.
Voor een nieuwe auto gelden in 2024 de volgende bijtellingspercentages en CO2-grenzen:
Een vastgesteld percentage geldt voor alle auto’s gedurende 60 maanden. Daarna wordt de bijtelling bijgesteld op basis van dan geldende percentages.
Een auto met een datum van eerste toelating tot de weg van uiterlijk 31 december 2016 krijgt na 60 maanden geen bijtelling van 22%, maar van 25%. Tenzij het een elektrische auto is met 0 CO2-uitstoot. Hiervoor wordt de bijtelling in 2024 19% tot een cataloguswaarde van € 30.000 en 25% over het meerdere.
Rijd je jaarlijks niet meer dan 500 kilometer privé met de auto en kun je dit bewijzen, dan geldt hiervoor geen bijtelling. Woon-werkkilometers worden voor de inkomstenbelasting gezien als zakelijk, ook als u thuis gaat lunchen. Voor de btw gelden die kilometers echter als privé.
Is je auto ouder dan 15 jaar? Dan bedraagt de standaardbijtelling geen 22% van de cataloguswaarde, maar 35% van de waarde van de auto in het economisch verkeer.
Een auto in privé aanschaffen heeft een aantal voordelen:
De auto in privé brengt ook een aantal nadelen met zich mee:
Vergoedt je onderneming nagenoeg alle kosten van je privéauto aan jou, dan kan het zijn dat de Belastingdienst je privéauto alsnog aanmerkt als auto van de zaak!
Wat is nu voordeliger, de auto zakelijk of privé rijden? Een exact antwoord is lastig te geven gezien alle omstandigheden en factoren die van invloed zijn. Toch is er wel een aantal grove vuistregels te geven:
Bij lage afschrijvingskosten of bij veel zakelijke kilometers is een privéauto over het algemeen voordeliger.
Maak echter geen ondoordachte keuze en vraag ons om hulp bij een exacte berekening.
Staat een auto eenmaal op de zaak, dan kun je deze als ondernemer in de inkomstenbelasting in beginsel niet overbrengen naar privé. Uitzondering zijn zogenaamde fiscale bijzondere omstandigheden. Daarvan is niet vaak sprake, maar je kunt denken aan:
Een auto op naam van de bv is in beginsel altijd zakelijk. Bij een bv is overbrengen naar privé wel mogelijk. Ook zonder bijzondere omstandigheden. Je kunt de auto altijd van je bv verkopen aan jezelf als dga. Vervolgens kun je zakelijke ritten voor de bv maken tegen een vergoeding van € 0,23/km.
Gezien de relatief lage onbelaste vergoeding van € 0,23 per kilometer en de hoge brandstofkosten valt de vergelijking van een auto zakelijk of privé rijden in 2024 mogelijk anders uitvallen dan eerder het geval was.
Op onze ‘Zakelijke mobiliteit’-pagina vind je alle actualiteiten en tips over een auto zakelijk of privé rijden en andere zakelijke mobiliteits-topics.
Bron: SRA
Actueel
Vanaf 1 juli strengere eisen overdrachtsbelasting bij juridische splitsing
Diana Aalderink viert 25 jaar bij Stolwijk Kelderman
Wat verandert het Omnibus-pakket voor de CSRD?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Overweeg je vastgoed over te dragen via een juridische splitsing? Let op: vanaf 1 juli 2025 gelden strengere eisen overdrachtsbelasting en vrijstelling hiervan. Wil je nog profiteren van de huidige regels? Kom dan nu meteen in actie. Momenteel geldt dat je bij een juridische splitsing vrijstelling kunt krijgen van overdrachtsbelasting, mits de splitsing niet primair […]
Het podium vragen past niet bij Diana Aalderink, bestuurder en aandeelhouder van Stolwijk Kelderman (SK) en Stolwijk Kennisnetwerk (SKN). Sommige gelegenheden – zoals een 25-jarig werkjubileum – vragen volgens collega’s echter om welverdiende aandacht. Dus vierden we Diana’s jubileum op 27 maart 2025 met familie en alle collega’s in theater Amphion in Doetinchem. Inclusief een […]
De Europese Commissie publiceerde op 26 februari 2025 het zogenoemde Omnibus-pakket. Dit pakket brengt belangrijke veranderingen met zich mee voor de invoering van de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Wat betekent dit in de praktijk? De hoofdpunten op een rij. 1. Alleen bedrijven met 1.000+ medewerkers Het Europese Parlement moet nog instemmen met de voorgestelde […]
De accountantscontrole komt er weer aan. Herken je dat gevoel van haast, stress en eindeloze lijstjes die je nog moet afwerken? Jan Jumelet wel. Hij studeerde Accountancy en werkte vervolgens 12 jaar aan bedrijfskant als controller. Nu hij sinds enige tijd bij ons nauw met onze accountants werkt, combineert hij al die kennis en ervaring. […]
Per 1 maart 2025 heeft Stolwijk Kelderman (SK) zich aangesloten bij MSI Global Alliance, een toonaangevend internationaal netwerk van onafhankelijke kantoren voor accountancy en fiscaal en juridisch advies. Fiscalist Jeffrey Kemperman en accountant Jos Klein Haneveld zijn nauw betrokken bij de internationale samenwerking. Beide zien de aansluiting als een sterke extra mogelijkheid om klanten op […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk