Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Wilt u een auto van de zaak of is het interessanter om een privé auto te rijden? Wat zijn de voor- en nadelen van zakelijk rijden? Wat weegt voor u het zwaarst? Om u te helpen bij het maken van een goed onderbouwde keuze, zetten we in dit artikel een aantal regels op een rij.
Beoordelen of een auto van de zaak voordeliger is dan privé rijden is niet eenvoudig. Er komt een groot aantal factoren bij kijken, zoals de afschrijving, verzekerings- en onderhoudskosten, motorrijtuigenbelasting en het aantal kilometers dat u rijdt. Alleen als u deze gegevens allemaal duidelijk heeft, kunt u een goede berekening maken. Vaak zijn deze gegevens niet volledig bekend en moeten er schattingen gemaakt worden. De werkelijkheid kan dan afwijken van uw berekeningen. U moet ook nog rekening houden met belastingtarieven en inkomensafhankelijke heffingskortingen die regelmatig wijzigen. Een flinke klus dus.
Als ondernemer in de inkomstenbelasting kunt u meestal kiezen of u de auto tot uw privévermogen of ondernemingsvermogen rekent. Deze keuze heeft u echter niet wanneer u nagenoeg alleen zakelijk met de auto rijdt (verplicht ondernemingsvermogen) of nagenoeg alleen privé (verplicht privévermogen). Rijdt u bijvoorbeeld maar maximaal 500 kilometer per jaar privé en voor de rest zakelijk, dan moet u de auto verplicht tot het ondernemingsvermogen rekenen.
Is minder dan 10% van het totaal aantal gereden kilometers zakelijk, dan moet u de auto verplicht tot uw privévermogen rekenen.
Maar, de mate van vrijheid in deze keuze blijft afhankelijk van de feitelijke situatie. De rechtbank in Groningen heeft zo vorig jaar beslist dat u een auto waarmee meer dan 500 km zakelijk wordt gereden, als ondernemingsvermogen aan kunt merken, ondanks het gegeven dat er minder dan 10% zakelijk werd gereden.
Een auto van de zaak kent een aantal voordelen:
Mocht u van plan zijn om in 2020 een auto met verlaagde CO2-uitstoot aan te schaffen namens uw onderneming, dan zijn er verschillende voordelen die van toepassing kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld bpm-vrijstelling, vrijstelling van motorrijtuigenbelasting, milieu-investeringsaftrek of willekeurige afschrijving tot 75%. Het exacte voordeel wordt bepaald door de hoogte van de CO2-uitstoot van de auto. Hoewel er nog steeds fiscale voordelen zijn met betrekking tot milieuvriendelijke auto’s, worden deze in de loop van de komende jaren wel afgebouwd.
Behalve voordelen, kent een auto van de zaak ook nadelen:
Let op: verricht uw onderneming ook btw-vrijgestelde prestaties, dan kan een deel van de btw niet in aftrek worden gebracht.
Welke fiscale spelregels u moet volgen hangt af van uw ondernemingsvorm: bent u dga in een bv, dan wordt uw privégebruik van de auto belast in de loonbelasting. Bent u ondernemer met een eenmanszaak, vof, cv of maatschap dan wordt uw privégebruik belast in de inkomstenbelasting. Bij die laatste, de IB-ondernemer, kan de bijtelling nooit méér bedragen dan de daadwerkelijke kosten van de auto in dat jaar.
Voor de meeste auto’s die vanaf 2017 op kenteken zijn gezet, geldt een standaardbijtelling van 22% van de cataloguswaarde (inclusief btw en bpm). Alleen voor nieuwe auto’s zonder CO2-uitstoot geldt vanaf 2017 nog een lagere bijtelling van 4%. De lage bijtelling is voor auto’s die sinds 2019 op kenteken zijn gezet beperkt tot een deel van de cataloguswaarde (met uitzondering van auto’s op waterstof). Over het meerdere geldt de normale bijtelling van 22%. Dezelfde beperking geldt voor auto’s zonder CO2-uitstoot die al langer dan 60 volle maanden op kenteken staan.
Voor een nieuwe auto gelden in 2020 de volgende bijtellingspercentages en CO2-grenzen:
Het aanscherpen van de CO2-grenzen heeft niet tot gevolg dat u elk jaar met een nieuw bijtellingspercentage wordt geconfronteerd. Een vastgesteld percentage blijft voor alle auto’s gedurende 60 maanden geldig. Pas na deze periode wordt de bijtelling vastgesteld aan de hand van de dan geldende percentages.
Let op: een auto met datum eerste toelating tot de weg van uiterlijk 31 december 2016 krijgt na 60 maanden geen bijtelling van 22%, maar van 25%. Dit is alleen anders als het een auto betreft zonder CO2-uitstoot. Hiervoor wordt de bijtelling in 2020 11% tot een cataloguswaarde van € 45.000 en 25% over het meerdere.
Als u kunt bewijzen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé gereden hebt, kan een bijtelling achterwege blijven. Woon-werkkilometers worden voor de inkomstenbelasting gezien als zakelijk, ook als u thuis gaat lunchen. Voor de btw gelden woon-werkkilometers echter wel als privé.
Let op: Is uw auto ouder dan 15 jaar? Dan bedraagt de standaardbijtelling geen 22% van de cataloguswaarde, maar 35% van de waarde van de auto in het economisch verkeer.
De voordelen van een privéauto zijn:
De IB-ondernemer kan het deel van de btw op gebruik en onderhoud van de auto dat toerekenbaar is aan de zakelijke kilometers in aftrek brengen. Dit kan alleen als uw onderneming btw-belaste prestaties verricht. Verricht uw onderneming (ook) btw-vrijgestelde prestaties, dan is (een deel van) de btw niet aftrekbaar. Een auto in privé kent ook een aantal nadelen:
Let op: als uw onderneming bijna alle kosten van uw privéauto aan u vergoedt, kan de Belastingdienst uw privéauto alsnog als auto van de zaak aanmerken.
Staat een auto eenmaal op de zaak, dan kunt u deze als ondernemer in de inkomstenbelasting in beginsel niet overbrengen naar privé. Dat kan wel als er fiscaal sprake is van een zogenaamde bijzondere omstandigheid. Daarvan is niet vaak sprake. Een bijzondere omstandigheid is bijvoorbeeld een wetswijziging of uitspraak waardoor u een andere keuze gemaakt zou hebben als u dit zou hebben geweten voordat u besliste de auto op de zaak te zetten. Of als u de auto helemaal niet meer zakelijk zou gebruiken (bijvoorbeeld omdat u een nieuwe auto koopt). Dan bent u zelfs verplicht de auto voortaan tot het privévermogen te rekenen. Deze overgang moet plaatsvinden voor de werkelijke waarde, waardoor u – afhankelijk van de fiscale boekwaarde – een boekwinst of -verlies realiseert. Ook voor de btw en de BPM kan dit gevolgen hebben.
Bij een bv is overbrengen naar privé wel mogelijk, zelfs als er geen bijzondere omstandigheden zijn. U kunt de auto altijd van uw bv aan uzelf als dga verkopen, mits dit gebeurt tegen de werkelijke (zakelijke) waarde. Vervolgens kunt u zakelijke ritten voor de bv maken tegen een vergoeding van € 0,19/km.
Zoals bovenstaand al doet vermoeden, is het niet eenvoudig om een juiste berekening te maken wat voor u het meest interessant is. Er spelen veel omstandigheden en factoren mee bij een juiste berekening. Er is wel een grove vuistregel te geven: bij lage afschrijvingskosten en bij veel zakelijke kilometers is een privéauto veelal voordeliger. Toch vinden wij deze vuistregel erg kort door de bocht en willen wij u adviseren om niet alleen hierop gebaseerd uw keuze te maken.
Wij kunnen u helpen bij het maken van een goede keuzen. Met alle gegevens kunnen wij een goed onderbouwde, op maat gemaakte berekening voor u verzorgen. Wilt u hier meer over weten? Onze adviseurs staan voor je klaar. Wij zijn telefonisch (0314 369 111) of per mail bereikbaar voor al uw vragen.
Actueel
Maximale transitievergoeding verhoogd naar € 98.000
Hoge Raad vult werkelijke rendement onroerende zaken in box 3 verder in
Box 3 vertraging: Kabinet wil hoger forfait overige bezittingen en lager heffingvrij vermogen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ontsla je een medewerker of krijgt hij geen contractverlenging, dan heeft hij mogelijk recht op een transitievergoeding. De maximale transitievergoeding wordt per 1 januari 2025 verhoogd naar € 98.000 (in 2024 € 94.000). Wanneer geen transitievergoeding? Er geldt een aantal uitzonderingen op het recht op transitievergoeding. Een medewerker heeft het recht niet als het ontslag […]
Ondanks eerdere aanwijzingen leefden in de praktijk nog vragen over de invulling van het werkelijke rendement. Bijvoorbeeld als het gaat om onroerend goed. De Hoge Raad heeft specifiek daarover op 20 december 2024 verdere aanwijzingen gegeven; gericht op het berekenen van het werkelijke rendement van onroerende zaken in box 3 vanaf 2017. Op 6 juni […]
Nu de invoering van de nieuwe Wet werkelijk rendement box 3 vertraging heeft, loopt de overheid in 2027 belastinginkomsten mis. Ter compensatie wil het kabinet twee belangrijke aanpassingen doorvoeren in de huidige wet- en regelgeving: verhoging van het forfait voor overige bezittingen en verlaging van het heffingvrij vermogen. Compensatiemaatregelen Deze maatregelen zouden moeten gelden totdat […]
De Eerste Kamer heeft het pakket Belastingplannen 2025 aangenomen. Eerder stemde ook de Tweede Kamer al in. We hebben een aantal belangrijke en opvallende belastingwijzigingen in 2025 en komende jaren voor je op een rij gezet en toegelicht. Belastingwijzigingen in 2025 Belastingwijzigingen in 2025 en 2026 Belastingwijzigingen in 2025 en 2027 Belastingwijzigingen in 2026 Belastingwijzigingen […]
Het gaat het kabinet toch niet lukken om vanaf 2027 een nieuw box 3-stelsel in te voeren. Het nieuwe doel is om per 2028 het stelsel voor box 3 op basis van werkelijk rendement in te laten gaan. Het kabinet presenteerde in het voorjaar van 2022 de eerste contouren van een nieuw stelsel voor box […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk