Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Autorijden wordt in 2014 voor veel automobilisten weer een stukje duurder, met dank aan de aanscherpingen in de diverse autobelastingen. Nog altijd luidt het devies: hoe zuiniger de auto, hoe minder belasting u betaalt. Minder zuinige auto’s worden ook in 2014 zwaarder belast.
De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting (MRB) die gold voor zéér zuinige personenauto’s (benzine max. 110 gr/km, diesel max. 95 gr/km) is met ingang van 1 januari 2014 komen te vervallen voor zowel nieuwe als bestaande personenauto’s. Er wordt nog één uitzondering gemaakt voor auto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km. Voor deze voornamelijk (semi)elektrische auto’s loopt de vrijstelling nog door tot en met 2015. Daarna zijn ook deze zéér zuinige auto’s niet meer vrijgesteld.
De oldtimervrijstelling in de MRB is aan banden gelegd. Alleen voor auto’s van 40 jaar en ouder geldt nog een vrijstelling. Voor een jongere klassieke benzineauto vanaf 26 jaar en niet ouder dan 40 jaar valt u nog deels in de vrijstelling. U betaalt voor een dergelijke auto het kwarttarief in de MRB (maximaal € 120 per kalenderjaar), mits u met de auto in de maanden januari, februari en december geen gebruikmaakt van de openbare weg.
Voor een jonge klassieke auto tussen de 26 en 40 jaar oud die op diesel of gas rijdt, betaalt u vanaf dit jaar het volle MRB-tarief.
Dat autorijden alsmaar duurder wordt, blijkt ook uit de verhoging van de accijnzen. Brandstoffen zijn dit jaar opnieuw in prijs gestegen. Het accijnstarief op een liter benzine bedraagt in 2014 € 0,76 (2013: € 0,75) en op een liter diesel € 0,48 (2013: € 0,44). De accijns van LPG is verhoogd met € 0,08 per liter.
De overheid gebruikt ook de BPM (belasting personenauto’s en motorrijwielen) om u te stimuleren een zuinige en schone auto aan te schaffen. Dit jaar is het laatste jaar dat er nog onderscheid wordt gemaakt in de CO2-grenzen voor benzine en diesel. Vanaf 2015 gelden in de BPM voor benzine- en dieselauto’s dezelfde CO2-grenzen. In 2014 zijn benzineauto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 88 gram per kilometer vrijgesteld van BPM (dieselauto maximaal 85 gram/km). Verder is de korting van € 500 op de BPM voor een Euro-6-dieselpersonenauto met ingang van dit jaar komen te vervallen.
Overweegt u de aanschaf van een nieuwe (lease)auto van de zaak, dan moet u voor het bijtellingspercentage tot slot ook rekening houden met een aanscherping van de CO2-grenzen. De 0%-bijtelling is met ingang van dit jaar komen te vervallen. Schaft u dit jaar of in 2015 een zakelijke auto aan met een CO2-uitstoot minder dan 51 gr/km en rijdt u hiermee op jaarbasis meer dan 500 km privé, dan moet u rekening houden met 7% bijtelling gedurende 60 maanden. Voor een nieuwe, volledig elektrische auto (CO2-uitstoot 0 gr/km) bedraagt de bijtelling 4%.
Actueel
Uitkomst Webmodule beoordeling arbeidsrelatie is niet juridisch houdbaar
Betaal voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2025 niet te vroeg
Interview Salaris Vanmorgen met Matthijs Koppelaar
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Twijfel je bij het beoordelen van arbeidsrelaties of er wel of geen sprake is van loondienst, dan kun je de Webmodule beoordeling arbeidsrelatie gebruiken. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stelt de module ter beschikking voor opdrachtgevers. Maar let op: Je kunt er geen zekerheid aan ontlenen. Minister Van Hijum beantwoordde onlangs vragen over […]
De Belastingdienst is deze maand begonnen met het versturen van de voorlopige aanslag inkomstenbelasting voor het jaar 2025. Met het uitdrukkelijk verzoek: Betaal deze pas ná de dagtekening in 2025. Veel belastingplichtigen, zoals zelfstandig ondernemers, ontvangen jaarlijks een voorlopige aanslag inkomstenbelasting. Je mag deze voorlopige aanslag in één keer betalen of gespreid betaald in elf […]
Eerder dit jaar won Matthijs Koppelaar, Manager Salaris & Advies, de titel ‘Leidinggevende salarisprofessional van het jaar’. Nu is hij als jurylid betrokken bij diezelfde verkiezing voor 2025. Wat vindt hij zo mooi aan het salarisvak en waarom maakt hij zich er hard voor? Salaris Vanmorgen interviewde hem erover. Matthijs Koppelaar in jury Salarisprofessional van […]
In oktober kon je in de Special Eindejaarstips al lezen wat dit jaar fiscaal nog mogelijk is. Nu het Belastingplan 2025 in de Tweede Kamer is behandeld, zitten daar een aantal wijzigingen. We hebben ze voor je gemarkeerd in de bestaande special. Tips voor alle belastingplichtigen Over het voorkomen van verlies van heffingskortingen, clusteren van […]
Ben je ondernemer en heb je plannen voor Research & Development? Of wil je technisch-wetenschappelijk onderzoek uitvoeren? Dan kun je aanspraak maken op belastingvoordeel vanuit de WBSO-regeling. De Tweede Kamer heeft ingestemd met extra budget hiervoor in 2025 en de Eerste Kamer stemt hierover op 17 december 2024. Kort meer over de WBSO, de voordelen, […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk