Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Autorijden wordt in 2014 voor veel automobilisten weer een stukje duurder, met dank aan de aanscherpingen in de diverse autobelastingen. Nog altijd luidt het devies: hoe zuiniger de auto, hoe minder belasting u betaalt. Minder zuinige auto’s worden ook in 2014 zwaarder belast.
De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting (MRB) die gold voor zéér zuinige personenauto’s (benzine max. 110 gr/km, diesel max. 95 gr/km) is met ingang van 1 januari 2014 komen te vervallen voor zowel nieuwe als bestaande personenauto’s. Er wordt nog één uitzondering gemaakt voor auto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km. Voor deze voornamelijk (semi)elektrische auto’s loopt de vrijstelling nog door tot en met 2015. Daarna zijn ook deze zéér zuinige auto’s niet meer vrijgesteld.
De oldtimervrijstelling in de MRB is aan banden gelegd. Alleen voor auto’s van 40 jaar en ouder geldt nog een vrijstelling. Voor een jongere klassieke benzineauto vanaf 26 jaar en niet ouder dan 40 jaar valt u nog deels in de vrijstelling. U betaalt voor een dergelijke auto het kwarttarief in de MRB (maximaal € 120 per kalenderjaar), mits u met de auto in de maanden januari, februari en december geen gebruikmaakt van de openbare weg.
Voor een jonge klassieke auto tussen de 26 en 40 jaar oud die op diesel of gas rijdt, betaalt u vanaf dit jaar het volle MRB-tarief.
Dat autorijden alsmaar duurder wordt, blijkt ook uit de verhoging van de accijnzen. Brandstoffen zijn dit jaar opnieuw in prijs gestegen. Het accijnstarief op een liter benzine bedraagt in 2014 € 0,76 (2013: € 0,75) en op een liter diesel € 0,48 (2013: € 0,44). De accijns van LPG is verhoogd met € 0,08 per liter.
De overheid gebruikt ook de BPM (belasting personenauto’s en motorrijwielen) om u te stimuleren een zuinige en schone auto aan te schaffen. Dit jaar is het laatste jaar dat er nog onderscheid wordt gemaakt in de CO2-grenzen voor benzine en diesel. Vanaf 2015 gelden in de BPM voor benzine- en dieselauto’s dezelfde CO2-grenzen. In 2014 zijn benzineauto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 88 gram per kilometer vrijgesteld van BPM (dieselauto maximaal 85 gram/km). Verder is de korting van € 500 op de BPM voor een Euro-6-dieselpersonenauto met ingang van dit jaar komen te vervallen.
Overweegt u de aanschaf van een nieuwe (lease)auto van de zaak, dan moet u voor het bijtellingspercentage tot slot ook rekening houden met een aanscherping van de CO2-grenzen. De 0%-bijtelling is met ingang van dit jaar komen te vervallen. Schaft u dit jaar of in 2015 een zakelijke auto aan met een CO2-uitstoot minder dan 51 gr/km en rijdt u hiermee op jaarbasis meer dan 500 km privé, dan moet u rekening houden met 7% bijtelling gedurende 60 maanden. Voor een nieuwe, volledig elektrische auto (CO2-uitstoot 0 gr/km) bedraagt de bijtelling 4%.
Actueel
Loonheffingen 2025 – de wijzigingen
Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk