Verandering biedt kansen
Home / Blogs / ‘As a Service’. De voordelen van terugkerende verdienmodellen
In de snel veranderende wereld van vandaag vragen succesvolle ondernemers zich voortdurend af of het verdienmodel van hun onderneming nog wel aan de wensen en behoeften voldoet. Een opvallende trend hierbij is de toenemende populariteit van ‘terugkerende verdienmodellen’. Deze innovatieve aanpak heeft geleid tot een verschuiving in de manier waarop bedrijven waarde creëren en klantrelaties onderhouden.
Door Peter Eskes, Partner Stolwijk vanWijk Waardegeneratie
Terugkerende verdienmodellen draaien om het idee van regelmatige, voorspelbare inkomstenstromen. In plaats van afhankelijk te zijn van eenmalige transacties, bieden bedrijven continue toegang tot producten of diensten in ruil voor periodieke betalingen, meestal op maandelijkse of jaarlijkse basis. Deze periodieke betalingen worden veelal gewaarborgd door middel van abonnementsmodellen.
De software branche was een van de eerste branches waarbij de verschuiving naar een ‘terugkerend verdienmodel’ plaatsvond. Zo heeft de verkoop van (langdurige) Microsoft licenties plaatsgemaakt voor een maandelijks abonnementsmodel (“Software as a Service” – “SaaS”).
Dit voorbeeld heeft verschillende ondernemingen geïnspireerd tot nieuwe business modellen. Bekende initiatieven waarbij ‘as a Service’ modellen succesvol geïntroduceerd zijn maaltijdboxen, onderbroeken, koffie, scheermesjes en granola. Maar ook meer traditionele branches maken gebruik van dienstverlening door middel van abonnementen, waaronder de volgende voorbeelden ‘Logistics as a Service’, ‘Banking as a Service’ en ‘CFO as a Service’.
Terugkerende verdienmodellen helpen je niet alleen commercieel slimmer ondernemen. Ze hebben ook een gunstig effect op de waarde van je onderneming.
Grote bedrijven en investeringsfondsen (Private Equity fondsen) vinden ondernemingen met een terugkerend verdienmodel vaak aantrekkelijk en zijn daardoor ook bereid om er hogere prijzen voor te betalen. De voornaamste redenen hiervoor zijn:
Het lijkt erop dat terugkerende verdienmodellen niet alleen een trend zijn, maar eerder een nieuwe standaard voor zakelijk succes in de moderne economie. Dit zien we ook terug in de de ‘hogere waarderingen’ van dergelijke bedrijven bij overnames.
Zie jij ook kansen voor terugkerende verdienmodellen in jouw bedrijf? Kom dan eens bij mij op de lijn!
Partner Stolwijk vanWijk Waardegeneratie
T. +31 (0) 61 31 84 289
E. p.eskes@stolwijkvanwijk.nl
Actueel
Onkostenvergoeding voor medewerker, zo houd je grip op kosten zonder gedoe
Offboarding medewerkers: waarom een goed afscheid goud waard is
Loontransparantierichtlijn: het gaat niet over regels, maar over gelijke beloning
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Elke maand dezelfde stapels bonnetjes op je bureau. Medewerkers die wachten op uitbetaling. Een administratie die meer tijd kost dan nodig. Veel werkgevers herkennen het en vragen zich af hoe zij dit slimmer kunnen organiseren. Een vaste onkostenvergoeding kan veel rust geven. De kunst is alleen om deze goed in te richten en zorgvuldig te […]
Nieuwe medewerkers ontvangen we met open armen. Logisch, want een sterke start bepaalt vaak hoe iemand zich voelt binnen de organisatie. Maar wat gebeurt er aan het einde van die reis? Een zorgvuldig afscheid krijgt nog te vaak te weinig aandacht, terwijl juist dat moment grote invloed heeft op je reputatie, medewerkerservaring én toekomstige wervingskansen. […]
De Europese regels voor loontransparantie zijn al sinds 2023 van kracht. Maar de Nederlandse wet die deze regels omzet, staat voor januari 2027 gepland. En juist dat vooruitzicht zet veel organisaties aan het denken. In dit blog neem ik je mee in wat er verandert, waarom functiehuizen alleen niet genoeg zijn en welke stappen je […]
Werkstress is al jaren één van de grootste oorzaken van verzuim in Nederland. Volgens TNO kost psychosociale arbeidsbelasting werkgevers jaarlijks miljarden euro’s. Toch gaat het niet alleen over geld. Werkstress heeft vaak al veel eerder invloed: op motivatie, samenwerking en de sfeer binnen teams. In de Week Zonder Werkstress 2025 staat arbeidspsycholoog Maxime Profijt stil […]
Leiderschap houdt velen van ons dagelijks bezig. Je geeft leiding, ontvangt leiding of adviseert erover. In elke organisatie is sturing nodig om doelen te realiseren, medewerkers en soms ook de organisatie te laten groeien. Soms ontstaan er ongewenste situaties zoals een hoog verloop, ongewenst verzuim of een gebrek aan eigenaarschap. In veel gevallen hangt dat […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk