Verandering biedt kansen
Home / Blogs / ‘As a Service’. De voordelen van terugkerende verdienmodellen
In de snel veranderende wereld van vandaag vragen succesvolle ondernemers zich voortdurend af of het verdienmodel van hun onderneming nog wel aan de wensen en behoeften voldoet. Een opvallende trend hierbij is de toenemende populariteit van ‘terugkerende verdienmodellen’. Deze innovatieve aanpak heeft geleid tot een verschuiving in de manier waarop bedrijven waarde creëren en klantrelaties onderhouden.
Door Peter Eskes, Partner Stolwijk vanWijk Waardegeneratie
Terugkerende verdienmodellen draaien om het idee van regelmatige, voorspelbare inkomstenstromen. In plaats van afhankelijk te zijn van eenmalige transacties, bieden bedrijven continue toegang tot producten of diensten in ruil voor periodieke betalingen, meestal op maandelijkse of jaarlijkse basis. Deze periodieke betalingen worden veelal gewaarborgd door middel van abonnementsmodellen.
De software branche was een van de eerste branches waarbij de verschuiving naar een ‘terugkerend verdienmodel’ plaatsvond. Zo heeft de verkoop van (langdurige) Microsoft licenties plaatsgemaakt voor een maandelijks abonnementsmodel (“Software as a Service” – “SaaS”).
Dit voorbeeld heeft verschillende ondernemingen geïnspireerd tot nieuwe business modellen. Bekende initiatieven waarbij ‘as a Service’ modellen succesvol geïntroduceerd zijn maaltijdboxen, onderbroeken, koffie, scheermesjes en granola. Maar ook meer traditionele branches maken gebruik van dienstverlening door middel van abonnementen, waaronder de volgende voorbeelden ‘Logistics as a Service’, ‘Banking as a Service’ en ‘CFO as a Service’.
Terugkerende verdienmodellen helpen je niet alleen commercieel slimmer ondernemen. Ze hebben ook een gunstig effect op de waarde van je onderneming.
Grote bedrijven en investeringsfondsen (Private Equity fondsen) vinden ondernemingen met een terugkerend verdienmodel vaak aantrekkelijk en zijn daardoor ook bereid om er hogere prijzen voor te betalen. De voornaamste redenen hiervoor zijn:
Het lijkt erop dat terugkerende verdienmodellen niet alleen een trend zijn, maar eerder een nieuwe standaard voor zakelijk succes in de moderne economie. Dit zien we ook terug in de de ‘hogere waarderingen’ van dergelijke bedrijven bij overnames.
Zie jij ook kansen voor terugkerende verdienmodellen in jouw bedrijf? Kom dan eens bij mij op de lijn!
Partner Stolwijk vanWijk Waardegeneratie
T. +31 (0) 61 31 84 289
E. p.eskes@stolwijkvanwijk.nl
Actueel
Van ‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ naar ‘Hoe wordt het nog meer waard?’
Het jaar van Joost Kelderman: duurzaamheid, inspiratiebronnen, ontwikkelingen en meer
Bedrijfsoverdracht familiebedrijf in 2025-2026? Let extra op deze wijzigingen in de BOR en DSR
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het rendementspercentage 2026 box 3 is bekend: Het forfaitaire rendement voor de categorie ‘overige bezittingen’ stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%. De verhogingsmaatregel is mogelijk bedoeld om financiële tekorten door de vertraagde invoering van het nieuwe box 3-stelsel te compenseren. Het […]
Je betaalt geen bijtelling als je jaarlijks minder dan 500 kilometer privé rijdt met een auto van de zaak. Maar wist je dat je dan wel álle ritten moet bijhouden in je rittenregistratie en niet alleen je privékilometers? Wil je geen bijtelling hoeven te betalen, dan is het belangrijk om aan te kunnen tonen dat […]
De Special Lonen 2025 staat weer voor je klaar! De ‘Special Lonen 2025’ is een complete gids met alle relevante informatie die je nodig hebt als werkgever of HR-professional. Dit handige naslagwerk bevat de meest recente cijfers en wet- en regelgeving, zoals premiepercentages werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zvw, premies WW, en arbeidskortingen. Het biedt ook inzicht […]
Het ministerie van Economische Zaken heeft 5 ‘best practices’ en 10 andere praktijkvoorbeelden van CSRD-rapportage in een rapport laten bundelen. Dit ter inspiratie voor hen die nog moeten of willen beginnen met hun CSRD-reis of gaan voor verdere verbetering. Ontdek de voorbeelden en CSRD-lessen. Grote beursgenoteerde ondernemingen met meer dan 500 medewerkers moeten met ingang […]
‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ Het is dé hamvraag voor ondernemers die hun bedrijf willen verkopen. Manager M&A Janneke adviseert om voor de berekening de DCF-methode te gebruiken: “Dit vraagt om een integrale meerjarenprognose en flink wat input, maar levert je veel meer op. Niet alleen een waarderingsuitkomst, maar ook inzichten voor strategische beslissingen waarmee […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk