Verandering biedt kansen
Home / Blogs / ‘As a Service’. De voordelen van terugkerende verdienmodellen
In de snel veranderende wereld van vandaag vragen succesvolle ondernemers zich voortdurend af of het verdienmodel van hun onderneming nog wel aan de wensen en behoeften voldoet. Een opvallende trend hierbij is de toenemende populariteit van ‘terugkerende verdienmodellen’. Deze innovatieve aanpak heeft geleid tot een verschuiving in de manier waarop bedrijven waarde creëren en klantrelaties onderhouden.
Door Peter Eskes, Partner Stolwijk vanWijk Waardegeneratie
Terugkerende verdienmodellen draaien om het idee van regelmatige, voorspelbare inkomstenstromen. In plaats van afhankelijk te zijn van eenmalige transacties, bieden bedrijven continue toegang tot producten of diensten in ruil voor periodieke betalingen, meestal op maandelijkse of jaarlijkse basis. Deze periodieke betalingen worden veelal gewaarborgd door middel van abonnementsmodellen.
De software branche was een van de eerste branches waarbij de verschuiving naar een ‘terugkerend verdienmodel’ plaatsvond. Zo heeft de verkoop van (langdurige) Microsoft licenties plaatsgemaakt voor een maandelijks abonnementsmodel (“Software as a Service” – “SaaS”).
Dit voorbeeld heeft verschillende ondernemingen geïnspireerd tot nieuwe business modellen. Bekende initiatieven waarbij ‘as a Service’ modellen succesvol geïntroduceerd zijn maaltijdboxen, onderbroeken, koffie, scheermesjes en granola. Maar ook meer traditionele branches maken gebruik van dienstverlening door middel van abonnementen, waaronder de volgende voorbeelden ‘Logistics as a Service’, ‘Banking as a Service’ en ‘CFO as a Service’.
Terugkerende verdienmodellen helpen je niet alleen commercieel slimmer ondernemen. Ze hebben ook een gunstig effect op de waarde van je onderneming.
Grote bedrijven en investeringsfondsen (Private Equity fondsen) vinden ondernemingen met een terugkerend verdienmodel vaak aantrekkelijk en zijn daardoor ook bereid om er hogere prijzen voor te betalen. De voornaamste redenen hiervoor zijn:
Het lijkt erop dat terugkerende verdienmodellen niet alleen een trend zijn, maar eerder een nieuwe standaard voor zakelijk succes in de moderne economie. Dit zien we ook terug in de de ‘hogere waarderingen’ van dergelijke bedrijven bij overnames.
Zie jij ook kansen voor terugkerende verdienmodellen in jouw bedrijf? Kom dan eens bij mij op de lijn!
Partner Stolwijk vanWijk Waardegeneratie
T. +31 (0) 61 31 84 289
E. p.eskes@stolwijkvanwijk.nl
Actueel
Je eenmanszaak omzetten naar een bv – Wel of niet interessant?
Btw-herziening: Wat kun je wanneer wel/niet in aftrek brengen en wat verandert?
‘Soft skills’ geen modewoord, maar de sleutel tot succes
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Op de werkvloer draait het steeds meer om de vaardigheden van medewerkers en steeds minder om functietitels. (Samen)werken op basis van die skills wordt het nieuwe normaal. De constante factor onder die vaardigheden? Soft skills. Ik leg je uit wat dit voor vaardigheden zijn én waarom ze de motor voor jouw organisatie zijn en je […]
Als accountants zijn we primair verantwoordelijk voor een ‘deugdelijke controle’ van de jaarrekening. Mijn collega’s en ik toetsen aan de norm en signaleren eventuele onregelmatigheden. Maar daar houdt het niet op. Daar begint het pas: het speurwerk. Zijn we daarmee ook fraudespecialist? Ja, een deel van mijn collega’s en ik wel. Ik leg je uit […]
Als een medewerker zich ziekmeldt kun je als werkgever een bedrijfsarts inschakelen. Wat als de medewerker het daar niet mee eens is of de arts niet alles wil vertellen. Wat zijn de rechten en plichten? Antwoord op 8 veel gestelde vragen. Een bedrijfsarts heeft een cruciale rol in het beoordelen van de arbeidsongeschiktheid en het […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk