Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Aanvragen TVL? Afwijken SBI-code mogelijk
Staatssecretaris Keijzer (EZK) maakte onlangs bekend dat ondernemers bij wie de werkelijke hoofdactiviteit van het bedrijf afwijkt van de SBI-code in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel toch in aanmerking kunnen komen voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) of voor meer TVL dan op basis van hun SBI-code. Zij doet dit naar aanleiding van een rechterlijke uitspraak.
De TVL voorziet in een tegemoetkoming in de vaste lasten van ondernemers die door Corona minstens 30% omzetverlies hebben geleden. Meer over de TVL vind je op onze pagina van de Corona Helpdesk
De TVL werd tot 1 januari van dit jaar alleen verstrekt aan ondernemers die op basis van hun SBI-code tot de juiste branche behoorden. Deze SBI-code wordt door de Kamer van Koophandel verstrekt op basis van de hoofdactiviteit van een onderneming. Sommige ondernemers claimden de tegemoetkoming ondanks dat ze niet de juiste SBI-code hadden. Ze voerden aan dat hun nevenactiviteiten inmiddels hun hoofdactiviteit vormden en dat ze met deze nevenactiviteiten wel tot de betreffende branche behoorden. Hun aanvragen werden echter afgewezen, waarna ze naar de rechter stapten.
De staatssecretaris van het EZK heeft, onder druk van de rechter, besloten om de regeling Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) toch te verstrekken aan drie ondernemers die niet aan de eisen inzake de SBI-code voldoen. Onlangs is bekend geworden dat afwijken van de SBI-code mogelijk is voor alle ondernemers.
In de TVL worden daarom hardheidsclausules opgenomen. Deze maken het mogelijk dat kan worden afgeweken van de SBI-code als de ondernemer aannemelijk maakt dat de werkelijke hoofdactiviteit van het bedrijf anders is. Deze afwijkmogelijkheid krijgt terugwerkende kracht tot 1 januari 2021.
Wil je meer weten over de TVL of over het aanvragen van de TVL? Onze adviseurs staan voor je klaar. Je kunt ze telefonisch of per mail bereiken.
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk