Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / 5 tips voor meer werkplezier
Elk jaar is er de Dag van het werkplezier in de zorg. Maar natuurlijk is werkplezier belangrijk voor alle werkende mensen in alle sectoren en branches. Daarom 5 tips voor meer werkplezier, waarmee jij bouwt aan jouw organisatie.
Werkplezier maakt mensen gemotiveerder en meer tevreden, vermindert uitval door stress en zorgt er vaak voor dat mensen meer openstaan voor persoonlijke ontwikkeling. En dat zorgt vervolgens weer voor een betere teamdynamiek, hogere productiviteit, lager verloop en sterker bedrijfsimago. Alleen maar do’s dus om te zorgen voor werkplezier op jouw werkvloer. 5 tips voor meer werkplezier:
Een aangename werkomgeving draagt bij aan het werkplezier. Denk hierbij aan een kantoor dat niet alleen functioneel is, maar ook inspirerend. Zorg voor voldoende natuurlijk licht, comfortabele werkplekken en ruimtes waar medewerkers kunnen ontspannen. Een creatieve en open inrichting stimuleert samenwerking en zorgt ervoor dat medewerkers zich thuis voelen.
Medewerkers die de kans krijgen zich te ontwikkelen, ervaren meer werkplezier. Bied daarom regelmatig trainingen en workshops aan. Moedig hen ook aan om eigen initiatieven te nemen voor hun professionele groei. Dit kan variëren van het bijwonen van seminars tot het volgen van een cursus. Persoonlijke ontwikkeling zorgt voor meer betrokkenheid.
Een simpel ‘dankjewel’ kan wonderen doen. Laat je medewerkers regelmatig weten dat je hun inzet waardeert. Dit kan door middel van complimenten, maar ook door bijvoorbeeld een medewerker van de maand te benoemen of successen te vieren. Een cultuur van waardering verhoogt het goede gevoel en de motivatie.
In onze snel veranderende wereld is flexibiliteit essentieel. Door flexibele werktijden en de mogelijkheid tot thuiswerken aan te bieden, kunnen medewerkers werk en privé beter balanceren. Dit geeft ze rust en leidt tot meer tevredenheid.
Vraag regelmatig feedback en luister naar de behoeften van je medewerkers. Organiseer bijvoorbeeld maandelijkse feedbacksessies. Door medewerkers te betrekken bij besluitvorming, voelen ze zich gewaardeerd en serieus genomen. Dit versterkt het gevoel van betrokkenheid en verhoogt het werkplezier.
Deze tips zijn vast niet nieuw voor je. Het goede nieuws is dan ook: Werken aan meer werkplezier kunnen we allemaal! Je moet je alleen wel realiseren dat het een proces is dat nooit klaar is, het heeft continu je aandacht en inspanning nodig. Houd de 5 tips voor meer werkplezier aan als leidraad en blijf bouwen aan die positieve en stimulerende werkomgeving waarin iedereen zich kan ontplooien. Het werkgeluk dat daarin zit werkt aanstekelijk en positief voor de hele organisatie.
Wist je dat werken aan werkplezier helemaal past bij de HR-trends van 2024? Lees het HR-trends blog van HR-specialist Zhané.
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk