Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Zorgwerkgever, jij hebt geen ‘Thuisbezorgd’ nodig
Het piept en kraakt aan alle kanten. Alle beschikbare organisatorische pleisters heb je al geplakt, noodverbanden aangebracht. En nog is het niet genoeg. Jouw personeelstekort lost zich niet op. Sterker nog: meer mensen ga je niet vinden, terwijl de vraag onverminderd groot blijft en zelfs stijgt. Natuurlijk kun je mij vragen om advies. Ik kom graag bij je langs en sta je bij met zowel raad als daad. Maar wist je dat je mijn persoonlijke ‘Thuisbezorgd’ niet gelijk al nodig hebt? Het belangrijkste om mee te beginnen heb je namelijk al in huis: jouw eigen medewerkers.
Door Marina van ’t Klaphek, HR-consultant
Ik ben er 200% van overtuigd, dat je met de kennis en ervaring van je eigen mensen, en dan met name van die op de werkvloer en de handen aan het bed, de helft van je probleem op kunt lossen of op z’n minst een glansrijke basis daarvoor kunt leggen. Praat met elkaar, luister en doe iets met wat je wordt verteld. Leer omdenken. Wat voor jou een kleinigheid lijkt, kan voor een ander – en daarmee ook voor jouw organisatie en cliënten – een enorm verschil maken. Het gevoel van gehoord en gerespecteerd worden alleen al, kan zorgen voor een draai van 180 graden. En wat ik onlangs zo mooi ergens hoorde zeggen: laat medewerkers niet alleen meedenken maar ook meebeslissen!
Weet je trouwens dat jij als werkgever of HR-medewerker in de zorg een heel groot voordeel hebt? Jouw collega’s zijn intrinsiek gemotiveerd en doen hun werk met heel hun hart. Ze willen hun handen uit hun mouwen steken en zorgen is hun eerste natuur. Ze zullen dan ook zeker bereid zijn om hun collega’s en organisatie te helpen. En ze kunnen en weten vaak nog veel meer dan wij en zij denken.
Dus vraag je collega’s naar ideeën om het anders te doen in het algemeen, maar ook specifiek. Wat valt iemand op? Wat zou hij of zij anders doen? Elk jaar loop je op dezelfde momenten weer tegen dezelfde planningspieken en roosterchaos aan. Hoe zou je collega dit oplossen of hoe zou hij of zij de efficiëntie verhogen en daarmee de werkdruk verlagen? Zijn er uitdagingen of tijdrovende taken op de werkvloer waar je collega’s steeds opnieuw tegenaan lopen? Heeft hij of zij daar zelf al oplossingen voor en kun je die wellicht voor meer collega’s inzetten?
En als je collega’s dan met mooie ideeën komen: laat die ideeën dan ook van hen zijn. Luister, onderzoek, gebruik ervan wat haalbaar is, betrek de bewuste collega’s bij de implementatie en geef de collega’s bij succes een podium. Bijvoorbeeld met het bekendmaken van een ‘idee van de maand’ of ‘mede mogelijk gemaakt door’. Of ga voor een leuk artikel met de bewuste collega’s op intranet of in je interne nieuwsbrief.
Blijkt een idee in de praktijk toch minder of niet geslaagd? Dan niet vingerwijzen, maar als management de verantwoordelijkheid nemen. Durf toe te geven dat je iets verkeerd hebt ingeschat, want “fouten” maken mag. Behalve dat je er samen veel van leert, kan dat kwetsbaar op durven stellen je organisatiecultuur ook zomaar een mooie nieuwe impulsgeven.
Ben je al aan de slag geweest met ideeën van collega’s? Of wens je tips over hoe je informatie het meest prettig en effectief bij mensen kunt ophalen? Natuurlijk mag je me dan bellen. Graag zelfs!
Marina van ’t Klaphek, HR-consultant
T +31 (0)316 740133
E m.vt.klaphek@vitaconluteijn.nl
Actueel
Ondernemer én werkgever? 7 tips om het makkelijker te maken
Get off to a sound fiscal start when doing business in the Netherlands
Ondernemer, wat gebeurt er als jij er morgen niet meer bent?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk