Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Zorgwerkgever, jij hebt geen ‘Thuisbezorgd’ nodig
Het piept en kraakt aan alle kanten. Alle beschikbare organisatorische pleisters heb je al geplakt, noodverbanden aangebracht. En nog is het niet genoeg. Jouw personeelstekort lost zich niet op. Sterker nog: meer mensen ga je niet vinden, terwijl de vraag onverminderd groot blijft en zelfs stijgt. Natuurlijk kun je mij vragen om advies. Ik kom graag bij je langs en sta je bij met zowel raad als daad. Maar wist je dat je mijn persoonlijke ‘Thuisbezorgd’ niet gelijk al nodig hebt? Het belangrijkste om mee te beginnen heb je namelijk al in huis: jouw eigen medewerkers.
Door Marina van ’t Klaphek, HR-consultant
Ik ben er 200% van overtuigd, dat je met de kennis en ervaring van je eigen mensen, en dan met name van die op de werkvloer en de handen aan het bed, de helft van je probleem op kunt lossen of op z’n minst een glansrijke basis daarvoor kunt leggen. Praat met elkaar, luister en doe iets met wat je wordt verteld. Leer omdenken. Wat voor jou een kleinigheid lijkt, kan voor een ander – en daarmee ook voor jouw organisatie en cliënten – een enorm verschil maken. Het gevoel van gehoord en gerespecteerd worden alleen al, kan zorgen voor een draai van 180 graden. En wat ik onlangs zo mooi ergens hoorde zeggen: laat medewerkers niet alleen meedenken maar ook meebeslissen!
Weet je trouwens dat jij als werkgever of HR-medewerker in de zorg een heel groot voordeel hebt? Jouw collega’s zijn intrinsiek gemotiveerd en doen hun werk met heel hun hart. Ze willen hun handen uit hun mouwen steken en zorgen is hun eerste natuur. Ze zullen dan ook zeker bereid zijn om hun collega’s en organisatie te helpen. En ze kunnen en weten vaak nog veel meer dan wij en zij denken.
Dus vraag je collega’s naar ideeën om het anders te doen in het algemeen, maar ook specifiek. Wat valt iemand op? Wat zou hij of zij anders doen? Elk jaar loop je op dezelfde momenten weer tegen dezelfde planningspieken en roosterchaos aan. Hoe zou je collega dit oplossen of hoe zou hij of zij de efficiëntie verhogen en daarmee de werkdruk verlagen? Zijn er uitdagingen of tijdrovende taken op de werkvloer waar je collega’s steeds opnieuw tegenaan lopen? Heeft hij of zij daar zelf al oplossingen voor en kun je die wellicht voor meer collega’s inzetten?
En als je collega’s dan met mooie ideeën komen: laat die ideeën dan ook van hen zijn. Luister, onderzoek, gebruik ervan wat haalbaar is, betrek de bewuste collega’s bij de implementatie en geef de collega’s bij succes een podium. Bijvoorbeeld met het bekendmaken van een ‘idee van de maand’ of ‘mede mogelijk gemaakt door’. Of ga voor een leuk artikel met de bewuste collega’s op intranet of in je interne nieuwsbrief.
Blijkt een idee in de praktijk toch minder of niet geslaagd? Dan niet vingerwijzen, maar als management de verantwoordelijkheid nemen. Durf toe te geven dat je iets verkeerd hebt ingeschat, want “fouten” maken mag. Behalve dat je er samen veel van leert, kan dat kwetsbaar op durven stellen je organisatiecultuur ook zomaar een mooie nieuwe impulsgeven.
Ben je al aan de slag geweest met ideeën van collega’s? Of wens je tips over hoe je informatie het meest prettig en effectief bij mensen kunt ophalen? Natuurlijk mag je me dan bellen. Graag zelfs!
Marina van ’t Klaphek, HR-consultant
T +31 (0)316 740133
E m.vt.klaphek@vitaconluteijn.nl
Actueel
Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Loonadministratie 2024-2025: bereid je voor op de jaarwisseling
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk