Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Zo kun je personeel steunen met diens hogere kosten
Als werkgever wat extra’s doen voor je personeel nu zij worstelen met hogere energielasten en andere gestegen kosten? Fiscaal ben je beperkt, maar er zijn echt nog wel mogelijkheden. We hebben er een aantal voor je op een rij gezet.
Kies ervoor om het brutoloon te verhogen, tijdelijk of permanent. Een permanente verhoging mag dan kostbaar zijn, een tijdelijke verhoging is vaak lastig(er) terug te draaien. Er zijn verwachtingen geschept en het vraagt om heldere communicatie. Het is mogelijk de brutoloonverhoging vorm te geven als percentage van het loon, eventueel met een maximumbedrag. Hoeveel een medewerker netto van de bruto verhoging overhoudt, is afhankelijk van diens individuele situatie.
Als werkgever kun je gebruikmaken van de vrije ruimte in de werkkostenregeling (WKR), bijvoorbeeld om (een deel) van de energiekosten van je medewerker te vergoeden. De vrije ruimte is afhankelijk van de totale loonsom: 3% over de eerste € 400.000 en 1,18% over het meerdere. Je kunt de vrije ruimte zo over je medewerkers verdelen zoals jij dat wilt en het is voor hen belastingvrij. Overschrijd je de vrije ruimte, dan blijft de vergoeding voor de werknemer belastingvrij en betaal je als werkgever een eindheffing van 80%.
De thuiswerkvergoeding is nu onbelast tot een bedrag van € 2,-. In 2023 stijgt dit naar € 2,13 per dag. De bonden strijden gezien de gestegen energiekosten echter voor een verhoging naar € 6,- en sommige CAO’s zullen mogelijk ook tot een hogere vergoeding dan het wettelijke minimum verplichten. Het meerdere is dan ofwel loon (zie 1) of valt onder de WKR (zie 2)
Advies van een energieadviseur kan een medewerker energiebesparing opleveren en daarmee ook op de lange termijn interessant zijn. De kosten van een adviseur kun je in de vrije ruimte van de WKR onderbrengen. Let op: de btw is niet aftrekbaar.
Geef vouchers of een andere vorm van budget voor energiebesparende maatregelen uit aan medewerkers. Ook deze kosten vallen in de vrije ruimte van de WKR en ook hierbij is de btw niet aftrekbaar.
Verstrek een lening aan een medewerker om bijvoorbeeld energiebesparende maatregelen te treffen, zoals de installatie van zonnepanelen, infrarood verwarmingspanelen of een warmtepomp. Is de rente te laag, dan is het rentevoordeel bij de werknemer belast als loon.
Een aandachtspunt is het uitdiensttredingsrisico. Gaat een medewerker uit dienst, dan mag je op dat moment niet zomaar alles verrekenen. Ook zul je goed moeten nadenken over de manier waarop de medewerker je zekerheid van terugbetaling kan geven.
Actueel
Loket subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s 23 april open
Doen vóór 1 mei: Voorlopige IB-aanslag 2023 met box 3 wijzigen
Controleverklaring 2023 voor decentrale overheden mag worden afgegeven
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ben je als ondernemer van plan een volledig elektrische bedrijfsauto te kopen, dan kun je vanaf 23 april 2024 weer de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen. De subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s bedraagt maximaal € 5.000 per bedrijfsauto. De SEBA is dit jaar voor het laatst beschikbaar. Voor welke auto’s? De SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s […]
De definitieve forfaitaire rendementspercentages voor bank- en spaartegoeden (box 3) en voor schulden wijken (flink) af van de voorlopige forfaitaire rendementspercentages. Daarom kan het in bepaalde situaties verstandig zijn om vóór 1 mei 2024 je voorlopige IB-aanslag 2023 aan te passen. Had je op 1 januari 2023 box 3 vermogen? Ben je van plan om […]
Eindelijk duidelijkheid voor gemeenten en gemeenschappelijke regelingen: Het ministerie van BZK roept op om toch een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening 2023 op te nemen. En wij als accountants mogen de controleverklaring 2023 verstrekken en moeten daarbij handelen alsof de wijzigingen in het BADO en BBV zijn gewijzigd. Lees meer over de aanpassingen en aandachtspunten. De […]
Vanaf 2025 vallen veel meer organisaties onder de NIS2 cybersecurity-richtlijnen en is de NIS2 dusdanig aangescherpt dat een bestuurder aansprakelijk voor falend cybersecurity beleid kan worden gehouden. Veel bestuurders zijn echter niet op de hoogte van NIS2 en de consequenties. Ook weten ze niet of de NIS2 per 2025 ook van toepassing is op hun […]
Vanaf 22 mei 2024 kun je ook een Verklaring Omtrent Gedrag digitaal aanvragen en niet meer alleen op papier bij de gemeente. Als werkgever kun je de Verklaring Omtrent Gedrag digitaal voor medewerkers klaarzetten via Justis.nl. Hiervoor moet je over eHerkenning beschikken. Belangrijk: Als werkgever de medewerker informeren Meld het bij de werkgever als je […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk