Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Zo kun je personeel steunen met diens hogere kosten
Als werkgever wat extra’s doen voor je personeel nu zij worstelen met hogere energielasten en andere gestegen kosten? Fiscaal ben je beperkt, maar er zijn echt nog wel mogelijkheden. We hebben er een aantal voor je op een rij gezet.
Kies ervoor om het brutoloon te verhogen, tijdelijk of permanent. Een permanente verhoging mag dan kostbaar zijn, een tijdelijke verhoging is vaak lastig(er) terug te draaien. Er zijn verwachtingen geschept en het vraagt om heldere communicatie. Het is mogelijk de brutoloonverhoging vorm te geven als percentage van het loon, eventueel met een maximumbedrag. Hoeveel een medewerker netto van de bruto verhoging overhoudt, is afhankelijk van diens individuele situatie.
Als werkgever kun je gebruikmaken van de vrije ruimte in de werkkostenregeling (WKR), bijvoorbeeld om (een deel) van de energiekosten van je medewerker te vergoeden. De vrije ruimte is afhankelijk van de totale loonsom: 3% over de eerste € 400.000 en 1,18% over het meerdere. Je kunt de vrije ruimte zo over je medewerkers verdelen zoals jij dat wilt en het is voor hen belastingvrij. Overschrijd je de vrije ruimte, dan blijft de vergoeding voor de werknemer belastingvrij en betaal je als werkgever een eindheffing van 80%.
De thuiswerkvergoeding is nu onbelast tot een bedrag van € 2,-. In 2023 stijgt dit naar € 2,13 per dag. De bonden strijden gezien de gestegen energiekosten echter voor een verhoging naar € 6,- en sommige CAO’s zullen mogelijk ook tot een hogere vergoeding dan het wettelijke minimum verplichten. Het meerdere is dan ofwel loon (zie 1) of valt onder de WKR (zie 2)
Advies van een energieadviseur kan een medewerker energiebesparing opleveren en daarmee ook op de lange termijn interessant zijn. De kosten van een adviseur kun je in de vrije ruimte van de WKR onderbrengen. Let op: de btw is niet aftrekbaar.
Geef vouchers of een andere vorm van budget voor energiebesparende maatregelen uit aan medewerkers. Ook deze kosten vallen in de vrije ruimte van de WKR en ook hierbij is de btw niet aftrekbaar.
Verstrek een lening aan een medewerker om bijvoorbeeld energiebesparende maatregelen te treffen, zoals de installatie van zonnepanelen, infrarood verwarmingspanelen of een warmtepomp. Is de rente te laag, dan is het rentevoordeel bij de werknemer belast als loon.
Een aandachtspunt is het uitdiensttredingsrisico. Gaat een medewerker uit dienst, dan mag je op dat moment niet zomaar alles verrekenen. Ook zul je goed moeten nadenken over de manier waarop de medewerker je zekerheid van terugbetaling kan geven.
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk