Verandering biedt kansen
Home / Blogs / false
Bij de invoering van het organisatieprincipe ‘Zelfsturende teams’, moeten het management en de stafafdelingen even op hun handen gaan zitten en de teams het werk laten doen: ‘bemoei je er niet mee’. Dat hoorde ik op een bijeenkomst over “zelfsturing als organisatieprincipe” gericht op zorgorganisaties.
Dat is spannend, want het wijkt af van wat we binnen een traditionele, hiërarchisch aangestuurde organisaties gewend zijn. Binnen deze organisaties hebben wij het gevoel van ‘in control zijn’, omdat alles in protocollen, regels, handboeken e.d. beschreven en vastgelegd is. En als er iets gebeurt dat nog niet beschreven is, dan komt er na veel overleg op de verschillende managementniveaus en na verloop van tijd wel een nieuw protocol of procedure bij. Waardoor we weer met een gerust hart kunnen gaan slapen. Maar is dat geen schijnzekerheid?
Binnen zorgorganisaties, maar ook bij veel andere organisaties, wordt de besturingsfilosofie met zelfsturende teams ingevoerd. Enerzijds om in te kunnen spelen op de bezuinigingen in zorg, doordat managementlagen worden geschrapt. Anderzijds inhoudelijk: medewerkers hun ambacht laten uitvoeren, zij weten immers het beste hoe zaken georganiseerd kunnen worden en door besluiten te laten nemen in de ‘kleinere’ teams neemt de bestuurskracht toe (het besluitvormingstraject is minder stroperig, omdat niet iedereen er iets van hoeft te vinden). Voordelen zijn dan ook tevreden cliënten, tevreden medewerkers, hogere kwaliteit en dat binnen de financiële kaders.
Bij de invoering van deze besturingsfilosofie is het van belang om te werken vanuit een duidelijke visie (strategie). Alles wat de teams doen moet passen binnen deze visie. Verder moeten medewerkers vertrouwen krijgen en ruimte om zaken binnen het team op te pakken. Dus niet vanuit wantrouwen de zaken organiseren. Stafdiensten moeten zich hierbij dienstverlenend opstellen en geen zaken aanbieden waar de teams niet om hebben gevraagd. Een coachende opstelling (Wat kunnen we daarin betekenen?) is van belang.
Een voorbeeld: ieder team krijgt een eigen bankrekening, waarop het budget van het team wordt gestort. Er moet verantwoording over de besteding van de middelen plaatsvinden, maar de wijze waarop wordt door elk team afzonderlijk bepaald. Het ene team doet dit een schriftje of in een Excel-bestand of door alle bonnetjes in een schonendoos te bewaren. De financiële medewerker wilde een bestandje maken waarin de teams hun uitgaven kunnen verantwoorden (en om in control te blijven), maar hij werd door de teams teruggefloten aangezien ze zelf wilden bepalen hoe ze het moesten organiseren.
Tja, dat hoor je dan als accountant. Geen vaste procedures en geen checklisten. Hoe ga je daarmee om? In de auto op de terugweg dacht ik nog even na over die vraag.
Het is bij zelfsturende teams natuurlijk niet zo dat er geen kaders of doelstellingen zijn. Zo zijn wel budgetten en worden de zaken geregistreerd. Het topmanagement blijft verantwoordelijk voor een getrouwe jaarrekening en denkt hier ook over na. Wat kan binnen een team georganiseerd worden en wat niet. Het management kan de verantwoordelijkheid dragen. Ik denk dat het van een accountant flexibiliteit vraagt. Waarbij het belang is om in gesprek te zijn met de klant, welke risico’s zien zij, hoe is e.e.a. geregeld. Daarbij kunnen we bij de controle toch aansluiten? De controle-aanpak moet nog meer op maat worden gemaakt, dus geen onmogelijkheid, maar een uitdaging.
En misschien ook wel een besturingsfilosofie die goed zou passen bij accountantskantoren, waar de wetgeving ook steeds meer toeneemt en de kwaliteit omhoog moet.
Voor vragen of meer informatie kunt u contact opnemen met Gert Bouwhuis, 0314-369111 of g.bouwhuis@stolwijkkelderman.nl
Actueel
Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Loonadministratie 2024-2025: bereid je voor op de jaarwisseling
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk