Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Wist je dit al over vakantiedagen tijdens arbeidsongeschiktheid en re-integratie?
Ziekteverzuim beheren en re-integratie effectief aanpakken is cruciaal. Maar in een tijd waarin wetten en regelingen voortdurend veranderen kan het een uitdaging zijn. Daarom hier wat extra aandacht voor veel gestelde vragen rondom rechten en plichten van jou als werkgever.
Als een bedrijfsarts bepaalt dat een medewerker gedeeltelijk kan werken, bijvoorbeeld 10 van de 40 uren, ben je als werkgever verplicht deze passende arbeid aan te bieden. Weigert de medewerker ten onrechte de passende arbeid te verrichten, dan mag je de loonbetaling stopzetten. Ook voor de uren die een medewerker arbeidsongeschikt is.
Neemt een arbeidsongeschikte of re-integrerende medewerker een vakantiedag op, dan geldt dat als een volledige vakantiedag. Re-integreert de medewerker bijvoorbeeld 4 uur per dag, en werkt hij normaalgesproken 8 uur per dag, dan mag je als werkgever 8 vakantie-uren afboeken. Dit geldt voor zowel wettelijke als bovenwettelijke vakantiedagen.
Neemt een medewerker tijdens zijn arbeidsongeschiktheid of re-integratie een vakantiedag op, dan betaal je hem daarvoor die dag 100%. Ook als je hem bijvoorbeeld in het tweede ziektejaar maar 70% van het loon betaalt.
Op die manier kan een medewerker zijn loonaanspraak dus verhogen in de periode waarin hij slechts 70% loon van je ontvangt. Mits zijn vakantietegoed toereikend is. Het kan dus financieel gunstig zijn voor een zieke medewerker om vakantiedagen op te nemen tijdens zijn ziekte.
Ook kan de medewerker zo dus voorkomen dat zijn (boven)wettelijke vakantiedagen komen te vervallen/verjaren.
Bron: HR Praktijk
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk