Verandering biedt kansen
Home / Blogs / false
Als ondernemer krijgt u vanaf 1 januari 2019 te maken met nieuwe wet- en regelgeving op het gebied van energie. Wij kunnen helpen om u te laten voldoen aan wettelijke verplichtingen op het gebied van energie. Wist u dat het al sinds 1993 verplicht is om energiebesparende maatregelen met een terugverdientijd korter dan 5 jaar uit te voeren? Tot op heden werd hierop niet tot nauwelijks gehandhaafd, maar hier is per 1 januari 2019 verandering in gekomen met de informatieplicht die van kracht is. Alle instellingen waarvan het energieverbruik gelijk is aan of hoger is dan 50.000 kilowatt uur (kWh) aan elektriciteit of 25.000 kubieke meter (m3) aardgasequivalenten aan brandstoffen hebben deze energiebesparings- en informatieplicht. Als uw bedrijf of instelling onder deze energiebesparings- en informatieplicht valt, dient u uiterlijk 1 juli 2019 aan uw bevoegd gezag te rapporteren welke energiebesparend maatregelen u heeft getroffen. Wie niets doet, loopt het risico op een boete van de overheid. Wij kunnen u ontzorgen bij het opstellen van deze rapportage. Als uitgangspunt voor deze rapportages wordt gebruikgemaakt van de zogenoemde Erkende Maatregelenlijst energiebesparing (EML) voor uw bedrijfstak.
Binnen Groene Allianties de Liemers (GADL) is ‘Regie op Energie’ ontwikkeld. Regie op Energie is een procesaanpak gericht op het daadwerkelijk terugdringen van energieverbruik bij MKB-bedrijven en organisaties gevestigd in de Liemers. Regie op Energie kenmerkt zich door unieke samenwerking tussen energieconsultant, accountant en huisinstallateur in een vierjarige cyclus. In dit proces wordt u ondersteund om te voldoen aan de informatie- en energiebesparingsplicht.
In jaar één vindt een fysieke inventarisatie door een energieconsultant plaats. De accountant kan een administratieve inventarisatie uitvoeren om onder andere uw energieverbruik en -contract in kaart te brengen. Uw huisinstallateur kan de uit te voeren maatregelen bespreken, offreren en (het duurzaam beheer en onderhoud) uitvoeren. U wordt opgenomen in het register van Groene Allianties de Liemers en krijgt een energierapport waardoor aangetoond wordt dat u voldoet aan de informatieplicht. In het 2e t/m het 4e jaar wordt u onder andere verder begeleid bij het aanvragen en beoordelen van offertes. Er wordt voor u gecontroleerd of de maatregelen zijn uitgevoerd en dit wordt wederom gemeld in het register. Als u zich aanmeldt als deelnemer voor ‘Regie op Energie’ heeft u het voordeel dat wij voor u gebruik kunnen maken van een subsidie van de overheid. Bij Regie op Energie kunt u uw eigen huisinstallateur en accountant betrekken in uw energiebesparingsproces. U kunt zich hier aanmelden.
Er zijn verschillende voordelen mogelijk als u samen met ons energie bespaart, zoals:
Wilt u energie besparen en is uw inrichting gevestigd binnen de Liemers? Dan kunt u zich hier aanmelden als deelnemer.
Wilt u energie besparen, maar is uw inrichting gevestigd buiten de Liemers? Dan kunt u vrijblijvend contact opnemen met Victor Rieksen of Joost Kelderman, via 0314 369 111
Actueel
Ondernemer én werkgever? 7 tips om het makkelijker te maken
Get off to a sound fiscal start when doing business in the Netherlands
Ondernemer, wat gebeurt er als jij er morgen niet meer bent?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk